Behandeling kat
Ik heb met mijn huidige katten gelukkig nooit vlooien, maar koop vaak wel in de lente/zomer voor de zekerheid een Stronghold pipetje bij de dierenarts. Dat is iets duurder dan bij dierenwinkel en werkt tegen zowel vlooien als een aantal soorten wormen. Als je het wel bij de dierenwinkel/webshop koopt, koop dan geen Frontline (vlooien zijn resistent). Mijn DA zei dat een paar jaar geleden al en nog steeds gebruiken veel mensen dat
Zij gaf destijds aan dat Beaphar volgens mij Advantage nog goed werkten, maar mogelijk is dat tegenwoordig al niet meer zo.
Er is ook een pilletje die je bij een dierenwinkel kunt kopen waarmee alle vlooien (en eitjes, dacht ik) die op je kat zitten direct doodgaan. Dat is een goede optie als je een kat/kitten hebt die onder de vlooien zit.
Behandeling omgeving
Alleen de kat ontvlooien als je een vlo hebt gevonden is meestal niet voldoende. Vlooien kunnen zich enorm snel voortplanten dus tegen de tijd dat jij één vlo ziet, liggen er waarschijnlijk al tientallen eitjes op de kat en/of zijn omgeving. Je moet altijd de omgeving behandelen met zoân spray, vooral vloerbedekking/tapijt/vloerkleed, krabpalen en kattenmandjes en -holletjes (en voor zekerheid deed ik vroegĂąh ook altijd het touw-deel van de krabpalen). En zowel voor als na behandeling grondig stofzuigen. Als je een zakloze stofzuiger hebt, daarna direct legen en het reservoir schoonmaken met warm water en afwasmiddel. Als je geen zakloze hebt, zou ik de zak vervangen. Wat eventueel ook nog (preventief) kan helpen is om een paar vlooienbandjes die je moet activeren door er aan te trekken te kopen en die in een paar stukken (5-10 cm) knippen en op bepaalde plekken plaatsen (in stofzuigerzak, in voering mandje en eventuele holletjes/krabpaalhuisjes etc.). Let er alleen wel op dat deze niet vrij toegankelijk zijn voor de kat/kinderen.
Voor de rest inderdaad alles wassen. Ik zou het eerst in een grote emmer/bak met warm water en afwasmiddel of babyshampoo doen, vlooien kunnen die combi namelijk niet overleven. Daarna kun je het op iets hoger dan normale temperatuur wassen om van de lijkjes af te komen.
Mijn tante had zoân oma trucje om te checken of je nog vlooien in de omgeving hebt: een schoteltje water met druppel afwasmiddel en een brandend waxinelichtje erop 's nachts in de woonkamer (of waar dan ook) neerzetten want dat trekt vlooien kennelijk aan (en ze gaan dood door het water/afwasmiddel). Dan er wel voor zorgen dat je kat niet in dezelfde ruimte zit.
Bij de DA of onderweg kan de kat alsnog vlooien hebben opgepikt. Mijn vorige binnenkatten hadden zo nu en dan ook vlooien en dat kwam van of van het balkon (waar ze wel naar buiten mochten) of ik had ze naar binnen gelopen, volgens de DA.