Hi, ik heb een dilemma dat ik hier graag wil voorleggen. Al anderhalf jaar komt er bij mijn moeder een zwerfkater langs. Een prachtige, gitzwarte met fluoriserend gele ogen, en vooral hele dominante kater. Is haar eigen wit/oranje kat helemaal niet blij mee, maar er is een soort “staakt het vuren”. Het is zeker een zwerver, en afgelopen winter sliep hij in een doos met dekens in de garage. Vorig jaar was hij niet aan te raken, maar hij vindt aandacht en bij de mensen zijn wel heel erg prettig. En de afgelopen zomer hebben we hem “getraind” in aaien en accepteerde hij dat beter. Hij was niet gecastreerd en we besloten dat het goed was om hem toch te castreren en een goed huis te vinden voor de winter. Het asiel wilde meewerken en via de dierenarts kregen we wat verdovingspilletjes, om hem slaperig te krijgen en hem zo te kunnen vangen. Dat is maandag gelukt, en we hebben hem dus bij het asiel afgeleverd. Wij betalen de castratie en de eerste dierenartskosten en hebben afspraken gemaakt om op de hoogte te blijven. En nu blijkt vandaag dat hij katten hiv heeft.
Dit asiel is van de Dierenbescherming en hun policy is afmaken. Gelukkig niet morgen, maar over 2 weken. We zijn kapot van dit nieuws, want het voelt als verraad. We hebben door hem te vangen zijn doodvonnis getekend. Maar ook goed, want hij vocht veel en dat is juist de manier van overdracht. Enfin, nu zit ik te broeden op oplossingen. Want niet alle asiels maken katten met katten hiv af. Er zijn er die ze herplaatsen.
Heeft hier iemand ervaring met zo’n situatie?Zijn er adressen die jullie aan kunnen raden? Wat zouden jullie doen?
Hier nog even een foto van Piet. (Zwarte Piet, dus
)
Het asiel vindt het trouwens een ontzettend leuke kat. Hij is heel rustig in zijn hokje en was ook door de dierenarts redelijk te handelen (wel met grote handschoenen).