@TanteBetje Wat een verdrietig verhaal, zeg! Ik krijg er net als de anderen ook rillingen van. Het voelt zo cru als je het zwart op wit uitgeschreven ziet ‘ja, hij is ziek, dus hij moet dood’. Ik wist überhaupt niet dat dit in Nederlandse asiels ook gebeurt. Arm beestje. En lieve, lieve jij! Echt heel mooi om je betrokkenheid te lezen en hoe je zo je best voor hem blijft doen .
Piet? (als in Zwarte Piet) of is dat politiek incorrect?
@Swelgje @Salty @Prikkelbaar @Dante Dank voor jullie lieve reacties. Het is inderdaad verdrietig en zoals dit asiel het doet niet prettig en ook niet nodig. Ik sterk me dat hij de afgelopen anderhalf jaar heeft genoten van genoeg eten, knuffels, een plek om te schuilen (hij sliep met alle vorst van afgelopen winter in een hok in de garage van mijn moeder en zijn vrijheid en de zon op zijn vacht. Voor zolang als het kon, heeft hij het goed gehad. En het is echt beter dat hij nu van de straat is, want het was loslopend een enorme dominante knokker en dat is de manier om katten hiv door te geven. Dat is nu gestopt. Moeilijk maar waar. Knuffel jullie mooie beesten maar even flink! Dat vind ik een fijne gedachte.
Aaaah dat had mijn kat toen ook, ze voelde zich ook echt niet lekker, echt zo zielig.
Sommige dierenartsen komen ook thuis. Misschien scheelt dat een beetje!
En kattentheraphie ofzo?
Je kan denk ik moeilijk in heel zijn leven nooit naar de dierenarts gaan.
Misschien iets van dat rustgevende spul? Weet niet hoe het heet maar kan je ook in het stopcontact doen. Iemand hier ervaring daarmee?
Misschien als ze al wat rustiger is, dat het dan wel gaat?
Awww. Alleen nog een kerstmuts opdoen en de foto voor je kerstkaarten is klaar.
Ik gebruik van die rescuedruppels van Bach voor stresssituaties zoals dierenartsen, feestjes en oud en nieuw. Die werken bij onze katten wel heel goed. Gewoon door het voer.
Wij hebben voor onze kat een tijdje Calm brokjes van Royal Canin gebruikt toen ze heel stressig was. Bij haar uitte dat zich in overmatig likken en wassen en veel korstjes en na een paar weken merkten we al heel veel verschil en paar maanden later was het over.
Ik hoor ook veel goeds over Feliway in dit soort situaties!
Nu we het toch over stress bij katten hebben. Ik maak me een beetje zorgen over oud en nieuw en een van mijn katers. Typisch ook dat dat de grote, zware, zwarte bonk is. Ze zijn eind februari geboren dus dit is de eerste keer oud en nieuw. Om de ander maak ik me geen zorgen, ik denk dat hij al die lichtjes in de lucht echt waanzinnig gaat vinden.
Maar de zwarte schrikt snel van harde geluiden. Afwas opruimen en pannen die dan tegen elkaar ketsen is al reden genoeg om weg te sprinten. Niet dat hij daar dan lang angstig van is. Maar ik kan me zo voorstellen dat oud en nieuw voor hem echt niet heel leuk gaat zijn. Zou Feliway dan ook helpen? Of hebben jullie andere tips?
Ik kan mijn kat wel achter het behang plakken vandaag. Hij gaat heel de tijd boven aan de trap zitten mekkeren terwijl mijn vriend nog op bed ligt. Ik heb hem wel 12 keer van de trap gehaald. Net of ik een kleuter elke keer op zijn plek moet zetten.
Over drie maanden komen er twee kittens bij mij wonen, nu heb ik een lijst gemaakt met alles wat ik voor ze moet/wil halen. Hebben jullie aanvullingen? Tips voor bepaalde merken etc. zijn ook heel erg welkom!
- krabpaal (1 grote beneden in woonkamer, is het handig om ook een kleintje boven te plaatsen?)
- mandjes
- kattenbak (1 beneden, 1 boven) + kattenbakschepjes
- kattenbakgrind (tips voor merken?)
- voerbakjes (4 stuks, 2 voor brokjes en 2 voor natvoer/vers)
- waterbakjes (3 stuks, 2 beneden en 1 boven?)
- speelgoed (speelhengel, muisjes?)
- borstels
Ik wil ze graag zowel brokjes als vers en/of natvoer geven, iemand tips voor merken? En snoepjes?
Wat super leuk en spannend !
Ik heb wel een aantal tips voor je. Wat betreft krabpaal zou je een kleintje boven kunnen zetten, maar is niet noodzakelijk denk ik. Kattenbak zeggen ze altijd aantal katten + 1, dus ik zou er 3 in totaal kopen.
Kattenbakgrind gebruik ik Biokat, maar zou het niet persé aanraden al is het prima.
Wat waterbakjes zou ik echt willen aanraden om een fonteintje aan te schaffen en los waterbakje boven bijvoorbeeld. Ik merk dat mijn kat echt meer is gaan drinken sinds ik een fonteintje heb.
Wat speelgoed is het denk ik echt uitproberen. Koop niet te snel te veel, maar doe bijvoorbeeld iedere week oid iets nieuws en haal ook wel eens iets weg. Anders zijn ze het soms snel beu.
Wat brokken betreft geef ik altijd Orijen brokken en daar doet mijn kat het wel goed op. Wat nat voer geef ik almo nature. Snoepjes geef ik heel weinig en heb ik gewoon iets wat uit de supermarkt komt. Altijd wisselend
Geniet ervan alvast en iedere kat is anders dus het is ook gewoon een kwestie van proberen en aanpassen indien nodig!
Dankjewel! Halverwege december gaan we weer bij ze kijken, zal dan ook foto’s maken en ze hier plaatsen!
Biokat ken ik, daar zijn ook meerdere varianten van toch? Maakt het uit welke ik pak? Sowieso nog even geen klontvormende denk ik? (Heb gelezen dat dit niet mag bij kittens?)
Dat fonteintje had de fokker ook aangeraden, ik vind het alleen zo stom dat ze zowat allemaal op stroom moeten en het staat me een beetje tegen om 24/7 een apparaat aan te hebben staan…
Speelgoed ben ik echt verschrikkelijk mee ik zou het liefste nu al allessss voor ze kopen hahaha. Maar rouleren is wel een goed idee!
Orijen en Almo ga ik naar kijken! Snoepjes wil ik wel mee werken (ik wil toch in ieder geval proberen om ze te trainen haha, ik weet het een kat is geen hond, maar ben wel benieuwd hoever we komen met enkel positieve trainingen) maar ik wil ze liever niet volproppen met supermarkt snoepjes (al is het voor af en toe niet erg natuurlijk).
Ahh ben benieuwd!!
Ik heb dit kattengrind, maar is wel klontvormend. Ik wist niet dat, dat niet mocht bij kittens? https://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling/biokats/biokats_klassiekers/505495
Ja, dat vind ik ook een nadeel inderdaad wat betreft het fonteintje. Al merk ik nu dat het echt nauwelijks stroom kost.
Ah als je echt snoepjes om te trainen etc bedoelt, dan gebruik ik gewoon zijn brokjes. Ik weeg iedere dag zijn eten af en pak dan daar gewoon een paar brokjes uit. Zo kan hij nu op commando zitten
Deed de poes van mijn ouders ook. Die is al oud en dierenarts zei dat ze moeilijk door het deurtje kon komen. Nu hebben ze een kattenbak zonder de bovenkant erop en doet ze het niet meer.
Mega late reactie trouwens, zit nu alles bij te lezen.
Al verhuisd? En hoe gaat het nu?
Ik zou qua kattenbakgrind en eten kijken naar wat ze nu krijgen en daarmee beginnen, als je van de een op andere dag ineens overstapt kunnen ze de kattenbak niet meet gebruiken of bijv diarree krijgen door andere voeding. Als het eten of de grind die de fokker gebruikt bevalt kun je daar bij blijven of langzaam overstappen op iets anders. In het asiel gebruiken ze houtkorrels (want goedkoop) dus dat hadden we in het begin, maar de stank is echt niet te harden en nu zijn we overgestapt op Catsan, als je boven de bak gaat hangen als ie net gepoept heeft ruik je het, anders ruik je niks.
Qua speeltjes kun je zo veel kopen, mijn kat speelt heel veel met zo’n hengel en met elastiekjes, andere dure speeltjes daar kijkt ie niet naar om haha.
Laat het hier ajb weten als je een oplossing hebt, geen idee hoe je dat bij een kat aan moet pakken!
@Wolf Wat voor katten krijg je? Als het geen enorme katten worden, dan is deze krabpaal een aanrader:
Mijn katten zijn gek op dit ding. Heb hem besteld via Tectake, je kan hem vinden op trefwoord ‘Hansi’ haha.
Zou als je maine coons/Noorse boskatten oid krijgt wel een wat steverige krabpaal aanraden, maar anders is deze echt top.