Kattentopic

Een sphynx nemen :innocent:

Graanvrije brokken zijn vaak op basis van aardappel of een ander zetmeel. Dit is nodig om de brok te binden.

Ik heb vandaag mijn kat van schoot en bed geduwd omdat ze ging kotsen, het was zo zielig :disappointed_relieved: maar ik zou het zo weer doen want ze kotste echt nasty veel :nauseated_face:
Toch zit het me dan even dwars en ga ik haar helemaal knuffelen natuurlijk, net als wanneer ik per ongeluk op een kat ga staan, vreselijk.

Excuus als deze vraag al duuzend keer in dit topic is gesteld, maar ik kon het even niet zo snel vinden. We gaan morgen naar een kitten kijken en als ik van de situatie met onze huidige poes kan vergelijken, is de kans groot dat ze er bij komt. Ik zit alleen met onze huidige poezenliefde. Ze is echt een schatje en de liefste poes ooit. Ik wil haar dan ook niet passeren/kwetsen/haar in een slechte situatie laten eindigen, want ons doel is toch dat ze er een leuk maatje bij krijgt. Ik wil op dit moment het beste voor haar, want die kitten is zo lief die krijgt haar gouden mandje wel.

Ik zit namelijk met het bij elkaar zetten (oftewel, doen we hier goed aan). Ik heb gelezen dat je het beste poezen op de zachtsmogelijke manier bij elkaar moet zetten, m.a.w. beginnen in losse kamers. Een kamer waar de huidige poes niet graag komt/niet haar favoriete kamer is. Het ding is we wonen in een appartement met beneden open keuken/woonkamer en boven slaapkamer. Poes mag overal komen en die gaat het denk ik niet pikken als ze een paar dagen/nachten niet boven mag komen. Ik wil dit zo graag laten slagen. Van de ene kant denk ik, ja nu is huidige Poes nog jong (2 jaar) en is het leuk voor haar om te kunnen spelen met een andere poes, van de andere kant ik wil het beste voor haar en niet dat ze voor de rest van haar leven met een maatje opgescheept zit die eigenlijk niet zo’n maatje is.

Ervaringen, meningen?

1 like

Onze kat mocht ook overal komen en eigenlijk stonden alle deuren altijd open, maar toen we de poes haalden hebben we toch 1 kamer dichtgehouden (we hebben nog 2 slaapkamers en een zolder waar de kat wel gewoon kon komen) maar we probeerden hem wel zo veel mogelijk beneden te houden. Zou dat ook wel aanraden, hij sliep bijv altijd bij ons in bed en toen dus ook, maar hij had wel door dat er in de andere kamer een poes zat en zat dus de hele tijd bij de deur te kloten, dus de tweede nacht hebben we hem beneden gelaten. Ja hij protesteerde het eerste kwartier en dat brak echt mijn hart, maar was wel de beste optie.

1 like

Er zijn volgens mij 2 kampen: het eerst apart houden kamp, en het meteen bij elkaar zetten kamp.
Ik heb 4x een nieuwe kat bij een oude kat gezet, en telkens meteen bij elkaar en dit is altijd probleemloos verlopen. Vooral kittens worden meestal wel snel geaccepteerd en die zijn zelf ook nog heel vrolijk en speels en die geven er vaak weinig om als er naar ze geblazen wordt door een oudere kat.
De fokster van mijn jongste kat is ook pro - meteen bij elkaar zetten. Zij zegt dat je de spanning anders alleen maar vergroot.
Uiteraard wel de deuren open en de kans geven om elkaar te ontwijken of een veilig plekje op te zoeken, oude kat belonen en veel knuffelen, paaien met een snoepje, spelen, het een positieve gebeurtenis maken.
Blazen, hoge rug, beetje bozig doen is geen probleem. Als ze echt gaan vechten is wél een probleem.

1 like

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, super fijn! De huidige poes is een raskat, komt niet buiten en is met 14 weken uit een nestje gehaald. Daar leefde ze samen met veel andere katten (ook een van de redenen dat wij nu denken dat ze graag een maatje zou hebben en een tweede nemen), maar leefde de rest van haar verdere leven bij ons alleen. De kitten waar we naar gaan kijken is nu 9 weken, ook een raskat (wel ander ras), komt dus gelijk uit het nestje en is nu op het moment omringd door andere katten.

Nja, op zich zou ik nu de deur tussen de keuken/woonkamer en hal naar boven dicht kunnen doen, daar heeft ze waarschijnlijk 0 problemen mee tot het moment dat wij naar boven gaan om te slapen. Ze gaat meestal mee. Wanneer we de deur dicht zouden doen, blijft ze mauwen totdat ze boven mag. Ik moet eerlijk toegeven, dit is waarschijnlijk een product van haar opvoeding. Misschien kan ik het oplossen om een van ons beneden op de bank en de ander boven te laten slapen. Ik weet niet hoe ze daar op zal reageren, want het is gelukkig nog nooit voorgekomen dat één van ons op de bank sliep. :joy:

M’n vriend is opgegroeid met katten en is dus team bij elkaar zetten. Omdat het een kitten is en onze huidige poes heel rustig en lief is, denkt hij dat het los zal lopen. Ik moet ook zeggen met andere katten van de familie ging het altijd goed. Maar ja, iedere kat heeft net als ieder mens een eigen persoonlijkheid. Ik wil het gewoon niet verpesten voor beiden, want ik wil beide poezen gewoon een super fijn thuis geven.

1 like

@Bergamot

Wat leuk dat je een kattencursus hebt gedaan! Wat was de reden als ik vragen mag? Lijkt me zelf ook heel interessant

Wij hebben, toen onze kater 1,5 jaar oud was, een kitten erbij geplaatst van dezelfde fokker. Gewoon direct bij elkaar gezet. De oudste ging wel blazen, hoge rug opzetten en op onderzoek uit wat die vreemdeling kwam doen maar dat kon de kitten niet schelen, die wou alleen maar spelen. Uiteindelijk heeft het blazen en boos zijn hooguit een week geduurd, en sindsdien kunnen ze echt niet zonder elkaar :slight_smile: Onze oudste kat kon wel vanboven in de krabpaal gaan liggen, als die even genoeg had van de kitten, aangezien de kitten nog niet op de krapbaal kon :slight_smile: Hier dus een positief verhaal door direct bij elkaar zetten.

1 like

Het hebben nu een Scottish Fold en we gaan kijken naar een Ragdoll. Aah, maine coons zijn ook zo leuk. :heart_eyes:

Doordat ik ging rekenen kwam ik erachter dat zelfs als we straks beslissen haar ook te nemen, het sowieso nog 4 weken duurt voor we haar überhaupt kunnen ophalen, haha. Dus dat geeft ook wel wat meer ruimte en misschien dat we de huidige poes nu al kunnen ‘voorbereiden’ op de eventuele veranderingen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat de klik tussen ons en de nieuwe kitten goed is, dus eerst maar vanavond afwachten.

Och, wat een verdrietig verhaal, maar wat fijn dat je huidige katten wel heel goed met elkaar kunnen opschieten. Dat lijkt me nu zo’n hartverwarmend gevoel. Ik heb er ook aan zitten denken om een tweede poes bij dezelfde fokker te halen voor de gewenning, maar m’n vriend wil heel graag een ragdoll. Het wil natuurlijk nog steeds niets zeggen, ook al haal je ze bij dezelfde fokker.

@Tobvit Dankjewel voor je reactie! Wat fijn dat deze methode bij jou gewerkt heeft en ook jouw katten zulke fijne vriendjes zijn geworden. Dat hoop ik dus ook echt voor m’n poezenbabies. M’n vriend en ik gaan sowieso lang in de auto zitten samen om te gaan kijken, dus we hebben in ieder geval veel te bespreken, haha.

2 likes

Ik denk dat het met die rassen vlot goed zal gaan samen! Leuk!

Het kan ook helpen om ze om en om te aaien met een washandje, waar de geur goed in gaat zitten, zodat ze wat meer naar elkaar gaan ruiken en die geur associëren met aaien, dus fijn.

25 likes

Kijk nou!! :heart_eyes::heart_eyes: Wat leuk om te zien hoe die met elkaar omgingen en omgaan. Maakt me wel wat geruster.

1 like

Twee dagen nadat we in het nieuwe huis zijn gaan wonen, konden we onze kitten van 16 weken ophalen. We hadden toen al een kat van een jaartje oud. Zelf hebben we ze eerst apart gezet, even laten acclimatiseren. Daarna de kitten het huis laten ontdekken en overal aan laten snuffelen (de kamerdeur waar kat 1 zat, hebben we toen dicht gehouden). Daarna kitten weer even in zijn kamertje gezet en kat 1 laten rondsnuffelen. Daarna de washandjestechniek gebruikt. Hier reageerden ze allebei goed op waardoor we er toen voor hebben gekozen om de deuren open te zetten en ze bij elkaar te laten komen op hun eigen tempo. Kat 1 moest er niet zoveel van weten en bromde steeds naar de kitten. En een paar dagen later…

We zijn nu krap een jaar verder en de liefde is een beetje bekoeld maar dat is prima. Ze gedogen elkaar en af en toen vindt Kat 1 het even genoeg en dat laat ze goed horen. Kitten is nogal een spring in het veld, lekker speels en vangt veel prooien maar voor Kat 1 hoeft dat niet zo :sweat_smile:

17 likes

ik wil je niet ontmoedigen maar houd er wel rekening mee dat je nieuwe kat de Scottish Fold misschien moeilijk kan ‘‘lezen’’. Omdat de stand van hun oren iets anders uitstraalt naar andere katten dan dat ze misschien bedoelen. Maar van de andere kant is er misschien niks aan de hand hoor, omdat kittens nog van die onbezonnen beestjes zijn

2 likes

Mijn kat deed dat ook, dat vasthouden :weary: zo lief! Doen ze nu nooit meer.

25 likes

Een paar weken geleden heb ik, zoals sommige van jullie weten, een kitten (kater) gekocht en mag ik hem begin juni ophalen. Nou was ik vanmiddag even langsgeweest om te kijken hoe het met hem gaat enzo en meteen zag ik dat hij héél erg met zn zusje optrekt, ze spelen samen, slapen samen, als de een opgepakt wordt miauwt de andere. Het is een nestje van 4 en de andere 2 kittens zijn ook ontzettend gehecht aan elkaar, zij gaan ook naar t zelfde baasje. Nou twijfel ik of ik ook de poes over wil nemen. Uiteraard weet ik dat 2 katten beter zijn dan 1 en dat ze zich dan minder snel vervelen, minder snel gedragsproblemen zullen krijgen etc, maar omdat ik er dus nog nooit overna heb gedacht twijfel ik. Wat zouden jullie doen en is bijvoorbeeld 2 kittens 2x zoveel werk zoals vaak beweert wordt of juist niet omdat ze van elkaar leren? Ik woon in een 3 kamer appartement, is dat te krap voor 2 katten? Hoe duur zijn 2 kittens per maand ongeveer?

In mijn ervaring is twee kittens niet 2x zoveel werk. Maar eerder minder omdat ze elkaar kunnen vermaken. Wel 2x de kosten natuurlijk. In het begin ben je veel geld kwijt met inentingen, castratie, ontwormen en ontvlooien. Hoeveel geld je per maand kwijt bent hangt natuurlijk heel erg af van het voer dat je wilt kopen. Ik zou wat je zelf al berekend had voor 1 kat gewoon verdubbelen.

2 likes

Als wij het opnieuw zouden doen en onze kitten zouden halen, had ik achteraf toch wel zijn zusje mee willen nemen. Daar twijfelden we toen al over, maar we wisten niet zo goed of we er wel écht 2 wilden (en ja sorry, in het asiel zijn kittens toch best wel prijzig) maar al snel hadden we zoiets van hadden we het toch niet moeten doen… Inmiddels hebben we een oudere poes erbij en hoewel ze echt wel met elkaar spelen denk ik nog steeds dat zijn zusje beter was geweest. Wij kopen voer groot in en doen ong 3 maanden met 10kg, omgerekend zou het €20 per maand aan voer zijn en ook zoiets aan kattenbakvulling, afhankelijk van hoeveel bakken je hebt natuurlijk. In het begin is het duur omdat je dan alles aan moet schaffen en je alle speeltjes die je tegen komt wilt kopen haha. Daarnaast hebben we voor beide katten een verzekering, omdat we geen mega spaarrekening hebben dat we een dure operatie kunnen betalen hebben we voor een verzekering gekozen en dat is €35 per maand voor beiden. Ik denk dat we €60/€70 per maand aan de katten kwijt zijn, al voelt dat niet zo omdat we alles groot inkopen.

1 like

Besteld er iemand ontvlooiingsmiddel online? Zo ja, welk merk en waar? :slight_smile:

Wij hebben ook 2 broertjes, gewoon 1 kattenbak en dat gaat ook goed. Ze stoeien soms met elkaar (dan vliegen de haarplukken door de kamer) maar daarna liggen ze weer tegen elkaar aan geplakt te slapen. Het is ook een fijn idee dat als ik een lange dag weg ben (of met vakantie :sob:) dat ze dan tenminste niet helemaal alleen zijn maar altijd elkaar nog hebben. Qua kosten weet ik het eigenlijk niet zo goed, heb de luxe dat we daar niet heel erg letten.

2 likes