Kleding naaien/DIY'en

Oke, komt ie! Ik had ergens zo’n kroon gezien maar dat kostte meer dan 30(!) euro en je kunt echt voor 5 euro ofzo zelf een hele leuke maken. Ik ga hem overdreven uitleggen zodat ook mensen die nog nooit genaaid hebben dit kunnen maken, niet omdat ik denk dat jullie dom zijn :smile:

Spoiler i.v.m. lang verhaal

Benodigdheden:

• twee lapjes katoen +/- 60 x 15 centimeter (de kroon is omkeerbaar dus leuk om twee verschillende patroontjes te gebruiken)
  • bijpassend garen
  • twee lapjes vliseline/vliesstof +/- 60 x 15 centimeter (ik heb hele goedkope van de HEMA gebruikt, slechte reviews maar werkte hiervoor prima)
  • ongeveer 20 centimeter klittenband
  • optioneel: twee kleine stukjes vilt

Ik ben begonnen met twee a4tjes aan elkaar plakken en daar een kroon op uittekenen als patroontje. Hieronder zie je die van mij. Ter referentie: mijn dochter werd 1 jaar en het stuk met de punten is 35 centimeter lang en beide flappen zijn 10 centimeter, de band is 8,5 centimeter hoog en de punt 12,5 centimeter hoog. Je kunt hem natuurlijk precies maken zoals je zelf wil. En je kunt hem ook even passen bij je kind voor je verder gaat.

Foto van mijn "patroontje"

Het patroontje heb ik vastgespeld op dubbelgevouwen vliesstof en daarna ongeveer 0,5 centimeter eromheen uitgeknipt. Je hebt dan dus twee losse kroontjes van vliesstof.

Daarna heb ik de vliesstof op het katoen gestreken (let op: met de glanzende kant naar beneden!). Dit heb ik netjes uitgeknipt. Je hebt nu twee kroontjes van katoen met de vliesstof erop gestreken.

Deze leg je met de goede kan van de stof op elkaar. Speld dit vast. Naai ze aan allebei de lange zijden en één korte zijde vast. Haal hem dan binnestebuiten en gebruik een schaar o.i.d. om de puntjes goed naar buiten te duwen. Je vouwt nu de open kant een stukje naar binnen en naait dat ook vast. Strijk je kroon even en maak een naadje vrij dicht langs de rand, zo blijft hij mooi plat.

Neem je klittenband en knip een stukje van +/- 1 x 1 centimeter af. Knip daarna twee reepjes klittenband op maat zodat het netjes op een “flap” past, ongeveer 8 a 9 centimeter. Naai twee stroken klittenband onder elkaar aan allebei de flappen vast, probeer ze evenredig te verdelen en zorg dat het netjes op elkaar past. Je kroon is nu af!

Optioneel: Het kleine stukje klittenband naai je vast in het midden van de voorkant van je kroon. Knip uit het vilt een cijfer, rondje of ander figuurtje en naai daar het andere kleine stukje klittenband aan vast. Deze plak je op de voorkant van je kroon!

Als het goed is is er genoeg speling d.m.v de klittenband dat hij ook nog past bij een kindje van twee, dus volgend jaar kun je er bijvoorbeeld een twee op plakken. Of tussendoor met spelen/verkleden een sterretje/hartje/wat je wil.

6 likes

Nou als ik dit zo zie wordt die van jou waarschijnlijk mooier dan die van mij haha, super leuk!

Dat broekje ik sterf :cry: :heart:

1 like

Die onderste stof blijft echt zooo leuk :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Wow lekker bezig! Hoe maak je die strik op dat broekje? Mijn strikken worden altijd een beetje sneu. En heb je een patroon/ tutorial van die haarbandjes?
Ik Ben bezig met een broek voor mezelf maar het duurt me te lang, wil even een leuk projectje tussendoor.

Wat lief zeg! Succes

1 like

Ik heb de hele goedkope singer van Kruidvat gehad, die was erg beroerd. Nu de singer van lidl en die bevalt me prima, veel steken, ook stretch. Scheelt dat er bij ons in de buurt wel een naaimachine onderhoudsmannetje zit, dus kan er sowieso wel terecht als er iets mee is.

Eh hallo, jij naait twee weken? Kan je even proeflapjes gaan naaien ipv ons hier jaloers komen maken met je talent :smile:

3 likes

Ik ben echt jaloers op jou skills. Ik zit al jaren in de Wajong en heb al zovaak graag kleding willen maken. Maar ik weet gewoon dat ik dat niet kan. Zo leuk allemaal!

2 likes

Omdat deze uitleg mij al te moeilijk klinkt. Hahaha en inderdaad 0,0 geduld.

Nog even over dure machines vs goedkope machines… Ik heb vorig jaar een b-merk gekocht voor €140 en die heeft het een jaar helemaal prima gedaan maar nu begint hij toch te sputteren. Misschien dat ik hem nog een keer kan laten fixen maar hij gaat het geen 2 jaar doen.
Ter vergelijking: mijn moeder heeft €450 voor een tweedehands Pfaff betaald en die doet het al 10 jaar goed, heeft twee keer een “beurt” gehad á €50. Mijn moeders’ eerste Pfaff heeft ze destijds nieuw gekocht en heeft het 25(!) jaar goed gedaan en daarna kreeg ze nog geld voor de onderdelen. Op de lange termijn is het echt voordeliger om duur te kopen.

2 likes

Niet naaien, anders plakt je naald!

1 like

Fijn om te weten. Ik heb naailes gevolgd, maar zo nu en dan loop ik wel eens tegen dingen aan. En dan baal ik dat ik het niet goed heb opgeschreven en het niet meer weet.

Ja dat bestaat!
Ik haal het vaak op de markt

Mijn tip is gewoon even op YouTube kijken. Hoe specifieker je vraag hoe makkelijker, maar je kunt ook gewoon een beginnersfilmpje kijken. Ik heb laatst gegoogled hoe je eigenlijk het beste begint op de stof, als je gaat naaien en dan vind je meteen allemaal goede filmpjes :slight_smile:

2 likes

Wow super gaaf!

1 like

Ik kom inbreken in dit topic met een heel domme vraag, maar ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen. Ik wil ter decoratie graag gekleurde linten in onze boom hangen. Graag van ‘houdbare’ stof (dus geen crêpepapier).
Ik heb gisteren op de markt gekeken, maar er was geen kraam waar stof verkocht werd. Nu ben ik op zoek naar een online webshop waar ik dit goedkoop kan halen met snelle levering. Heeft iemand hier toevallig tips?

Ik moet dit even met jullie delen, had dit nog liggen… hoe fantastisch!

Laat maar weten als iemand nog wilt leren hoe je schoudervullingen innaait :wave:

13 likes

Waar heb je de snijmat en het rolmes vandaan?

3 likes

Dit is geen categorie kleding, maar heeft iemand hier wel eens een stoel op nieuw gestoffeerd? Het is alleen een vierkant zitvlak en een rechthoekige rugleuning en het ziet er pretty straightforward uit…