Hee allemaal! Hele algemene (en subjectieve) vraag, hoe moeilijk vonden/vinden jullie het om (kleding) te leren naaien? Het lijkt me heel leuk om te leren dus ik zit eraan te denken een cursus te volgen, maar ik ben ontzettend onhandig dus ik twijfel of het iets voor mij is. Hoe was het voor jullie in het begin?
Is een patroon voor een bloomer, die zijn wel gratis te vinden. De verhoogde soort van paperbag waist heb ik er zelf op bedacht door wat tutorial op YouTube te kijken en de strik er ook zelf aangemaakt.
Als ik de stretchsteek kies op mijn naaimachine voor tricot ziet het er heel lelijk uit. Weet iemand hoe je dit kunt voorkomen? En welke steek zouden jullie gebruiken, gewoon een zigzag?
June88 is ook net begonnen! Dus het kan goed je moet wel geduld hebben en ECHT met iets makkelijks beginnen. Ik maakte als eerste ding ooit een broekpak op naaicursus en heb het ding daarna jaren niet aangeraakt door het trauma haha. Dus nu lekker baby broekjes naaien en uitproberen…
Deze is nu af nu al zin in 27 graden volgende week…
Aanraders zijn:
- bummies, dat is dit broekje (tip van @June88 )
- Olivier, dit is een lang broekje.
Als je hier op zoekt vind je ze wel!
Was wel even oefenen, maar als je eenmaal doorhebt hoe je machine werkt gaat het best snel hoor. Kies gewoon iets relatief simpels, wat je leuk vind om te maken van een makkelijke stof (ik begon met een overslagshirtje en een rokje). Veel YouTubefilmpjes gekeken (withwendy heeft goeie start-video’s) en gewoon lekker beginnen.
Eigenlijk moeten we alle leuke gratis patronen in de beginpost zetten! @Zompig zou jij dat misschien willen doen met de patronen die hierboven genoemd zijn?
En @Paardenmeisje als je Duitse video’s enzo leuk vindt: dit account is super leuk en zij deelt heel vaak gave outfits, patronen en naaichallenges enzo! https://instagram.com/kokodolores_patterns?igshid=1grotqh63gebz
http://www.huntergirlsdiylife.com/15-minute-zipper-bag/
Deze zijn ook wel leuk om te maken als beginner (al is met een rits werken wel een beetje klooien/wennen)! Is alleen geen kleding.
Leuk! Ik wil al heel lang een keer iets met rits maken. Heb nog een niet-stretchende stof liggen met poezenprint maken en wat beter dan een etui haha
@Paardenmeisje @June88 Bedankt voor al jullie reacties! Ik ken (geloof ik) niemand die naait, dus ik had geen idee hoe moeilijk het is om het te leren, maar jullie reacties geven me hoop! haha
Ik denk dat ik (zodra het weer kan i.v.m. corona) op zoek ga naar een naaicursus! Ik heb helaas geen naaimachine, dus ik ga in de tussentijd maar Youtube-videos bingen
Wow dit is echt next level!
Wow wat knap zeg!
Super mooi! Hoe lang ben je nou ongeveer bezig met zoiets?
Wat een beetje laagdrempeliger is, is om kleding aan te passen! Dus broekspijpen inkorten, een rok korter maken, een kanten rand aan een shirt vastnaaien, een taille in een rechte shirt maken, een elastiek in een te kleine of grote rok vastnaaien zodat het wel past.
Relatief een klein taakje, maar dan leer je toch de basics van het naaien en heb je meteen draagbaar resultaat.
Ik zou ook gaan voor een tweedehands machine. Bijvoorbeeld Pfaff, Singer of Lewenstein. Deze machines zijn van goede kwaliteit. Ga je voor een Singer van de Lidl of Kruidvat, dan kan je er natuurlijk wel mee naaien maar gaan onderdelen sneller kapot.
Edit: ik heb een Pfaff classic style en een Lewenstein euro c8. Ik gebruik het ook voor de meest simpele dingen.
Kom je uit de buurt van Groningen?
Oké ik niet, anders had ik ook nog wel een adresje gehad. Maar dat is voor jou aan de andere kant van de wereld
Voor je beeb of voor jezelf?
Als makkelijk beginprojectje is het ook leuk om een verjaardagskroon te maken! Snel klaar en goed resultaat. Vind iemand het leuk als ik deel hoe ik dat gedaan heb?
Ja doe! Mijne is over 3 weken jarig namelijk