Kleding naaien/DIY'en

Aah wat een leuk topic :heart:

Ik heb mijn merinowollen shirtjes teruggevonden, de stof is nog goed maar ze zitten niet meer lekker.
Wil er eigenlijk iets voor de baby van maken, broekjes of een romper.
Maar… ik heb geen naaimachine en geen ervaring :stuck_out_tongue_closed_eyes: Heb ook niet per se zin om te leren werken met een naaimachine. Weten jullie of er uitleg/patronen zijn voor met de hand naaien?

Oh wat gaaf en origineel!

1 like

Denk dat mijn antwoord niet veel helpt. Ik maak zelf patronen of ik koop op school een basis patroon voor bijv een mannenjas en neem dat patroon over om vervolgens het design er in te tekenen.
Als je een jurk hebt die bijv goed zat kan je dat patroon makkelijk vaak gerbuiken om hem net iets anders te maken, bijv iets wijder, langer, strakker, andere hals etc.

Maar dit is redelijk wat werk als je gewoon een normaal ontwerp wil, etsy zit ook vol met mensen die leuke patronen maken.

Ik maak ze soms zelf from scratch maar vaak pak ik gewoon een bestaand kledingstuk dat lekker zit en daar maak ik dan een patroon van.

2 likes

In naaiwinkels hebben ze vaak wel boeken liggen met patronen die je dan per stuk kan kopen :)!

1 like

ja dat vind ik dus ook erg lastig, er is gewoon té veel!

Heb zelf geen ervaring, mijn vriendin heeft dit toen tijdens stage moeten doen en heb wat dingen mee gekregen.
Ik denk dat het een simpel te begrijpen systeem is en goed voor diy gebruik, professioneel is het minder en voor moeilijke lichamen en perfecte fit is hij ook minder perfect.

Van wat ik zag wat mijn vriendin deed is dat het goed werkt voor simpele vormen, om iets echt perfect te maken op een lichaam (vooral dat van een gemiddelde vrouw en niet een plat model) heb je redelijk wat aanpassingen nodig.

Lutterloh systeem werkt en je kan het zeker proberen (als ik niet all te positief klinkt is dat de brainwashing van mijn leraren die dit systeem als minder en onprofessioneel zagen).

Het systeem wat wij gebruikte was wat ingewikkelder en best wat bereken/puzzelen.
(Volgens mij zijn mijn boeken rundschau systeem)

1 like

Welk patroon is dit? Ziet er als een goede ‘beginnersjurk’ uit!

Wat een leuke jurk en wat een leuke stof! Alleen ligt het aan mij of heb je hem schuin van draad geknipt?

Ohh nou vergeet mijn opmerking dan maar hoor, als het je eerste jurk is en je hebt geen naailes gehad oid kun je dat ook niet weten!
Ik denk niet dat het erg is hoor, omdat het geen strak model is. Als het een bodycon-achtige jurk was zou de stof misschien raar gaan ‘trekken’. Op patronen staat de draadrichting vaak aangegeven zodat je de patroondelen precies goed op de stof kunt leggen.

1 like

Wat leuk, die print is heel tof! Ik heb al heel lang niks meer met patroon gemaakt, binnenkort misschien toch maar weer even een poging doen.

Ik heb een nieuw naaivoetje gekocht, een zolzoomvoet. Kan er nog niet mee overweg, stof glijdt er de hele tijd uit, dus dat wordt nog flink oefenen. :sweat_smile:

als je hem een kwartslag draait, dan moet het passen.
dus het punt rechts op de foto wijst naar boven

Zo zit ie bij iig :blush:

Ooo wat ga je maken?

Goed beginnersproject!

Ik heb met de andere helften van de twee hemden deze gemaakt. Ben zo fan van de combo :heart_eyes:

13 likes

Heb goedkope mannnen overhemd in de kringloop kunnen vinden en met een kleine aanpassing kan ik hem nu leuk dragen.

14 likes

Half september begin ik aan een naaicursus. Ik ben een absolute beginner en heb alleen een keer eierwarmhoudkapjes gemaakt op de basisschool. Ben ontzettend benieuwd wat ik er van ga vinden.

Ongeveer 1,5 maand terug ben ik verhuisd naar de stad waar m’n vriend is opgegroeid. Dus ik probeer hierdoor ook een beetje mensen te leren kennen. Een win win situatie dus.

Nu moet ik een voorbeeld meenemen met wat ik het liefste wil gaan maken tijdens de eerste lessen. Wat zijn haalbare dingen? Is dat al een broekje/shirtje voor kinderen? Of moet ik dan meer denken aan een lakentje?

2 likes

Wat een leuk idee! Ik ben het mezelf nu aan het leren (tot nu toe vooral met vallen) dus nog niet echt tips maar mocht iemand aanraders hebben voor een fysieke cursus in Utrecht hoor ik het graag :slight_smile:

1 like

Haaa ik heb laatst een setje gekocht maar heb ze nog niet durven gebruiken haha, met goeoe reden dus :sweat_smile: Straks toch maar eens aan de slag gaan.

1 like

Dat is inderdaad ook een goed idee. :grimacing: Thanks voor de tip!

Haha succes! Ik raakte tijdens mijn nieuwe poging iets te gefrustreerd dus heb het weer even laten liggen, maar wellicht dat het bij jou een stuk beter gaat hoor!