Kleding naaien/DIY'en

Ahh mega tof!! Echt leuk gemaakt en mooie stofjes :). Ook gezellig dat je het van je moeder leert.

2 likes

Leuk topic!

Ik zeg al jaren dat ik kleding wil leren maken, maar heb hier nog maar weinig in ondernomen. Wel al een naaimachine staan en wat basis naaispullen. Tijd om hier iets mee te gaan doen!

Iemand tips/bronnen voor:

  • Patronen
  • Stoffen (kopen)
  • Tutorials

Ook leuk om jullie creaties te zien!

1 like

Super leuk topic! Ik zie dat sommige echt al mooie dingen kunnen maken.

Iemand in mijn omgeving is coupeuse geweest. Ik ga dit jaar dus leren om ook kleding te maken.

2 likes

Ik vind zelf Pattydoo een fijne site! Wel in t Duits maar dat maakt neit zoveel uit.
Ben nu bezig met een jurk… ben benieuwd of het wat wordt haha

2 likes

Dank je wel! Heel lief. Heb ik bij H arrie B osch modestoffen gekocht in Eindhoven! Die heeft echt prachtige stoffen, wel prijzig. Als je iets speciaals zoekt kun je echt bij hem terecht.

1 like

Wat leuk! Ik vind het zo rustgevend om te doen. Echt leuk én fijn voor je mentale gesteldheid, haha.
Ik heb ondertussen weer wat andere dingen gemaakt! Zal snel foto’s maken.
Heel veel plezier, ben benieuwd!

1 like

Ik ben nog op zoek naar een mooi t shirt patroon. Weet iemand een fijne? Ik houd wel van wat wijder! En printen jullie wel eens pdf patronen? Een patroon dat ik had gekocht was zoveel a4tjes om uit te printen, denk dat ik t maar via een copyshop ga doen op a0.

Ik heb gister de ritsen op mijn mantel genaaid. Nog best lastig. Je ziet ook echt dat dit mijn eerste project is. Alleen maar beginners fouten. Op een gegeven moment zat ik met al die stof op schoot te naaien. Ik had helemaal niet goed opgelet en toen drie lagen aan elkaar gestikt. Oops. Een van die lagen moest daar dus niet bij. :see_no_evil:

Haha ik vind ritsen ook echt de hel. Ik heb een keer een mouw dichtgenaaid, zo enthousiast was ik bezig.

@Bertha t-shirt patronen voor simpele shirtjes zijn vaak gratis te krijgen! Ik had zelf een goed zittend tshirt overgetekend, dat werkte ook goed. Ik vond wel de kraag het lastigst :stuck_out_tongue: Ik heb ze tot nu toe steeds geprint, maar dat uitknippen en aan elkaar kleven vind ik echt vreselijk :stuck_out_tongue:

1 like

@anon4550793 Ja maar dacht misschien heeft iemand een aanrader :slight_smile: Maar misschien maak ik ook wel een ‘oud’ t shirt na.

Mn naai juf had voor ik wegging vorige week een belangrijk stukje gespeld maar niet goed, dus nu trek ik m net aan en zit het echt niet mooi, baal er zo van :pensive:

Ik denk dat ik deze heb, maar dan een ouder model! Ik vind hem prima (ben ook een beginner), maar las eens in een groep dat dit eigenlijk echt een erg basic ding is, dus van zodra je wat meer of specialere dingen wil doen, de kwaliteit niet optimaal is.
Ik merk nu ook dat er iets mis is met de draadspanning waar ik niet wijs uit geraak, maar dat kan ook aan mezelf liggen.

Dus: ja prima als beginner denk ik!

Ik heb de singer uit deze test. Ik merk wel dat de machine bij naailes een stuk mooier loopt maar die is dan ook 350 ofzo en die van mij was 100 euro. Ik ben er wel blij mee, wilde eerst een beetje ervaren of het iets is dat ik echt leuk vind enzo


Ik heb eindelijk een projectje af! Het is een overslag rokje geworden. Ga er een crop top bij maken in dezelfde stof want ik vind het echt een moeilijke kleur om te matchen met de rest van mijn kast

6 likes

Pfoe ik ben een jurk aan het naaien voor mn dochter, maar ik ben echt te chaotisch er voor… al een paar keer verkeerde delen aan elkaar genaaid en had ook al een deel weggegooid perongeluk. En ik mis nu het elastiek, vergeten te kopen haha.
Bij mijn patroon moet ik overal een topstitch op naaien, maar dat vind ik eigenlijk niet zo mooi. Denk dat dat moet voor de stevigheid? Of zou het alleen voor de sier zijn?
Ik naai trouwens de Lena dress van Ikatee. En ga hierna (als ik dit proces mentaal overleef) ook de volwassen versie maken

2 likes

Moet inderdaad voor de stevigheid!

1 like

Mooi! Toffe stof ook.


Ik twijfel nog steeds over al dan niet een naaimachine kopen, het lijkt me superleuk maar ik heb er eigenlijk niet echt plek voor en vind het ook heel lastig om dan te bepalen wat ik moet kopen en hoeveel geld ik er aan uit wil/moet geven. Ik vermaak me ook prima met haken, maar het is toch een heel ander iets natuurlijk. Het lijkt me zo tof om een mooie stof te vinden en daar dan iets leuks van te kunnen maken

Als je niet meteen een grote uitgave wil doen heb je op veel plekken zoals wijkcentra vaak naaiclubjes waar je het een beetje kunt uitproberen op hun machines. Soms is het onderdeel van een cursus maar vaak is er ook een mogelijkheid tot inloop om aan eigen projectjes te werken.

1 like

Oh dat is wel een goeie ja, thanks! Helemaal nog niet aan gedacht. Ik ga eens op onderzoek uit :blush:

En vraag het ook even in je omgeving. Veel mensen hebben een naaimachine staan en doen er niks mee. Ik heb er al jaren een geleend van een vriendin. Gebruik hem nu ook pas voor het eerst echt.

Edit: de jurk is nu zo ver:

6 likes

Dat is ook een goed idee ja, thanks! En ziet er supernetjes uit!

1 like