Kleding naaien/DIY'en


Kom er net achter dat mn leen naaimachine allemaal fancy patroontjes kan! Omg!!

17 likes

Ja het lastige aan tweedehands vind ik ook weer om in te schatten wat dan een goede machine is en wat niet. Maar jij hebt dus een tweedehandse in een winkel gekocht? Dat lijkt me wel heel fijn, dat je ook nog wat advies kan vragen

Ah superleuk! Ik ga eens kijken of er ook zoiets in mijn stad zit!

Heb je een foto?

1 like

Ik snap je dillema. Heb je nog genoeg stof om een hele omslag te maken?
Zit de naad oorspronkelijk aan de binnenkant en dan slaat hij rond, zo’n patroon toch?

Ik heb de jurk die ik voor mn dochter maakte ook voor mezelf gemaakt. Wat schattig is in een klein maatje ks in een volwassenmaat gewoon een soort tent. Het bovenstukje is ook echt niet flatteus als je borsten hebt. Het wordt denk ik een zomer-achtertuin jurk aka niemand krijgt mij in dat ding te zien haha

1 like

@TheRock Ik ben benieuwd hoe je het nu hebt opgelost

Mn eerste naaiproject, vond t echt leuk om te doen en ben ook blij met het resultaat!

16 likes

Bij Schröder in Rotterdam!

1 like

Heb een dekentje gemaakt met aan de ene kant wafelstof en aan de andere kant katoen. Maar vond t best lastig dat omdat het twee verschillende materialen zijn om het goed strak op elkaar te spelden. De wafelstof rekt ook wat meer, dus het is nu nog net niet helemaal naar mn zin. Heeft iemand misschien tips om het strakker op elkaar te krijgen?

2 likes

Tijdens het naaien een beetje je stof strak trekken (uiteraard niet te veel zodat de ietwat stretchy stof niet uit vorm geraakt) zou al veel moeten doen. Vind het resultaat wel mooi! Ga je ook nog topstitchen?

Bedoel je met topstitchen het zelfde als doorstikken aan de goede kant van de stof?

Wat vinden jullie de fijnste stoffen voor kinderkleding? Ik heb pas katoen besteld maar dat rekt natuurlijk van geen kant :rofl:

1 like

Yep! Dan blijven je twee stoffen misschien ook wat makkelijker bij elkaar.

1 like

En je kunt naast het spelden ook nog rijgen met rijgdraad. Dan blijft het nog beter op z’n plek!

Een paar maanden geleden op naailes gegaan, maar het was zoooo saai. Kreeg weinig uitleg waardoor ik automatisch dacht dat ik er zelf niks van kon. Gisteren een proefles bij een andere naaistudio gehad, en het was zo leuk! Hele leuk les en uitleg. Hopelijk binnenkort mijn eerste project klaar.

4 likes

Wel hele mooie stofjes zo samen!

2 likes

Ik heb ook eindelijk een naaimachine! Stond voor weinig om de hoek op marktplaats. De zigzagsteken doen het alleen niet, maar dat moet volgens mij wel te fiksen zijn. Ik heb wel al geoefend op losse lapjes, maar ik mag van mezelf pas stoffen kopen als ik m’n scriptie af heb. Heb in ieder geval heel veel zin om er mee aan de slag te gaan!

2 likes

Ik ben ook zo op dreef de laatste weken. Hou zo van mijn eigen dingetjes maken! Ik heb alleen meestal geen geduld om met patronen te werken, ik gebruik meestal een kledingstuk wat ik soort van na wil maken als basis en doe het dan op mijn gevoel met veel spelden en kijken tussendoor.

Waar halen jullie het liefst patronen vandaan? En je stoffen? Ik ben wel echt blij met de lapjesmarkt hier in Utrecht :slight_smile:

wat foto's


jasje en zwarte rok en top die ik dit weekend maakte

heb ook twee van deze omslagjurken gemaakt: zit sowieso wel goed

14 likes

Wauw, heel mooi allemaal!

@Kamerbreed dat is wel een goeie ja! Ga eerst zelf even kijken of ik het kan fiksen en anders doe ik zoiets inderdaad :slight_smile:

1 like