Kleding naaien/DIY'en

Ik heb net zelf een onderdeeltje van mijn naaimachine vervangen en ik voel me helemaal een pro :sunglasses:

De draadaantrekveer was kapot. Gelukkig heb ik een vrij populaire oude machine met grotendeels mechanische onderdelen, dus het was niet mega ingewikkeld. Maar vond het wel spannend om hem open te maken haha. Mooie gelegenheid om ook al het pluis in de machine eruit te stoffen.

8 likes

Beetje laat, maar ik heb het net geprobeerd. Mijn kleinste naald heeft een ingang van 0,58 mm, hier paste de draadsteker net niet in!

1 like

Ik gebruik hem al een aantal jaar voor bij het borduren, ben tot nu toe nog geen naald tegengekomen waar hij niet in paste.

2 likes

Ja! Je gaat het eerst vrijwel allemaal proberen met goedkope stof zodat de versie met mooie stof perfectie gaat zijn!

3 likes

Ging iets mis.

3 likes

Zou deze jurk ook mooi worden met katoensatijn, of is dat al te dik? Ik zag een tof printje, maar die is er niet in een andere stof.

1 like

Nee lijkt me juist geschikt. Staat er een gewicht bij die stof?

Ja!

Gewicht g/m2
101-129

2 likes

Ik zou niet weten waarom dit niet geschikt zou zijn! Op het patroon staat satijn ook als stofsuggestie.

1 like

Lastig om te zeggen of het geschikt is vanaf een foto, zou de stof toch in het echt willen zien.
Misschien raar voorbeeld; maar mijn dekbedden zijn altijd van katoen satijn maar er zit zoveel verschil tussen. De ene zou wel mooi vallen als een jurk en kreukt nauwelijks terwijl een andere echt als een malle kreukt en niet mooi sierlijk naar beneden zal vallen.

4 likes

Ja ik ga ook gewoon een staaltje bestellen. Ik heb ook in mijn hoofd dat het te dik is om soepel te kunnen vallen, maar er is maar één manier om erachter te komen haha.

Deze jurk moet schuin van draad worden geknipt.

1 like

Ik heb in mijn naai-projectjes nog geen 1 rits gebruikt, ik maak dan lusjes met knoopjes lol maar dat is misschien niet handig voor een halfZIP. De truien klinken wel heel comfy.

Heb je foto’s? Dit klinkt zo leuk!

1 like

Ohhh ik haat het ook om met die stoffen te werken. Laatst een vintage wollen deken bij de kringloop gekocht om er een vest van te maken. Wat een hel. Uiteindelijk wel gelukt, maar hij is zo groot dat het oncomfortabel zit :smiling_face_with_tear: veeel te zware stof.

5 likes

Nee hij zit gewoon echt niet lekker. Helaas, maar het was een leuk experiment

1 like

Hoi! Ik wil graag een naaimachine gaan kopen. Niet met de ambitie om zelf hele kledingstukken te maken, maar wel om bijvoorbeeld broeken van de kids te verstellen of m’n carnavalsjas op te leuken met emblemen/paillettenbanden. M’n schoonmoeder zei al ik dat beter niet zo’n goedkope kan kopen, maar beter kan investeren in een goede die ook echt wat aan kan. Hebben jullie adviezen over een goede naaimachine, of waar moet ik op letten?

1 like

Is heel afhankelijk van wat je er mee wil. Wil je een simpele steek? Of juist wat meer opties?
Wil je perse nieuw of is tweedehands ook goed? Wat is je budget voor een naaimachine?
Je hebt ook wel naaimachine winkels in steden zitten die ook tweedehands machines verkopen. Denk dat je het beste even een keer langs kan gaan en dan in overleg met diegene daar
Die kunnen je vaak prima helpen.
Een machine is namelijk (vind ik) een persoonlijke keuze. Ik heb een oudje waar ik alles mee kan, en op naailes heb ik weer een ander waarmee ik minder goed ben (mijn naaimachine is van gietijzer en loeizwaar om mee te nemen).
Ik vind bijvoorbeeld de meeste nieuwe moderne machines wat ‘ingewikkeld’ omdat mijne zo recht toe recht aan is

6 likes

Vanochtend dit tasje gemaakt! Zag zoiets op pinterest en heb het geprobeerd na te maken

23 likes

Thanks! Goede tips wel. Ik ga eens een winkel opzoeken, dat lijkt me het slimste inderdaad.

1 like