Kleding naaien/DIY'en

Misschien zit Huissteden bij je in de buurt? Zij verkopen nieuwe en occasions.

www.huissteden.nl

1 like

Voor gewoon wat herstelwerk en eens een kussensloopje naaien kan je imo ook echt prima met een goedkope af, hoor. Ik heb zelf jarenlang gewoon zo’n cheapo van de Lidl gehad en kon daar prima mee uit de voeten. Pas sinds ik echt heel regelmatig naai (bijna dagelijks) en ingewikkeldere projecten waardoor ook echt behoefte kreeg aan de mogelijkheden en kwaliteit van een iets duurdere machine ben ik overgestapt.

Nou zou ik die van de Lidl niet direct aanraden, want dat was wel echt een goedkope herriemaker, haha. Maar tweedehands op marktplaats zijn naaimachines ook goed te krijgen. Dan kan je voor niet teveel geld een basic machine kopen. Even een keer wegbrengen voor een onderhoudsbeurt (kost mij 75 euro) en dan gaat zo’n ding voor sporadisch gebruik weer jaren mee. En als je geluk hebt krijg je er ook nog wat accessoires bij, wat voetjes en spoeltjes enzo.

3 likes

Heb je geprobeerd om de rits eerst met een losse handsteek vast te rijgen? Dan verschuift het minder tijdens het naaien.

1 like

Ik sluit me aan bij de anderen. Ga op zoek naar een goede tweedehands bij een naaimachinewinkel. Naaimachines kunnen met goed onderhoud heel lang meegaan zonder dat ze veel slechter worden. Veel tweedehandsmachines zijn vaak dus beter dan goedkope nieuwe machines.

1 like

Ohh wat een superleuke tas! Hij maakt een basic outfit meteen cool. Was het moeilijk om te maken? En wat voor soort stof heb je gebruikt?

Het was heel makkelijk eigenlijk! Ik ga er nu eentje voor een vriendin maken haha. Ik heb een katoen gebruikt.

poging tot uitleg

Geen idee of je hier iets mee kan haha: Het is eigenlijk gewoon 1 lap die ik dubbelgeklapt als zakje genaaid heb. Dan de bovenkant dubbel geklapt naar binnen, en met die stof bovenaan een rand van 4 cm ongeveer en daaronder een tunneltje naaien aan beide kanten. Daardoorheen dan een 2 koorden (zelf gemaakt van de stof, door elke kant 1) die je kan aantrekken. En dan een hengsel eraan maken. Ik kan wel foto’s van het proces maken als je het wil maken, ik ben altijd te ongeduldig en lui om aan patroontekenen te doen :’)

3 likes

Haha iets maken zonder te tekenen klinkt als iets voor mij. Mijn eerste project is een vlaggetjesslinger en ik ben al heel lang niet verder gegaan omdat ik het zo saai vind om te tekenen 🫩 Ik denk dat ik het snap! Een beetje als een soort grote knikkerzak met hengsels eraan? En dan de koorden lager ipv helemaal bovenaan. Ik vind het echt leuk eruitzien! En foto’s zijn helemaal fijn! Maar misschien heb je het ook al af? Ik weet niet hoelang je ermee bezig bent.

Weet iemand waar ik leuke patronen kan vinden voor zwangerschapskledij (liefst jurkjes)?
Online vind ik niet zo heel veel en tegenwoordig staan er ook geen zwangerschapspatronen meer in Burda e.d.

Ik ben de Wrap Top van Peppermint Magazine aan het maken. Heel leuk patroon! Moet alleen de onderrand en mouwen nog zomen. Ik denk dat ik de mouwen anders afwerk dan wat het patroon wil. Een boordje om ze puffy te maken lijkt me leuker dan recht omzomen.

Stof is een katoenen coupon die ik ooit voor 5 euro bij Javro heb gekocht. Had er maar geen bestemming voor.

7 likes

Leuk! En pofmouwtje klinkt als een goed idee.

Ben zelf inmiddels met m’n tweede hiervan bezig, eerste gewoon het patroon gemaakt en ik ga hem nu wat aanpassen aan mijn voorkeuren.

Hij is af, blij met mijn keuze! Heb ook al een tweede stof liggen om hem nog eens te maken haha. Maar die was wat duurder dan deze coupon van 5 euro.

10 likes

Heel leuk idd!