Kleding naaien/DIY'en

Paar projectjes van de afgelopen tijd, ging er haast van kwispelen :joy:
De grote teckel is van een paneelstof

13 likes

Heb je toevallig nog stof over van die sweater rechtsonder om nog een sweater van te maken? :smile:

(Mijn dochter heeft een hondenjurkje wat je ooit hebt gemaakt met zoveel plezier gedragen, maar ze past er echt niet meer in :sweat_smile:)

1 like

Leuk om te horen :relaxed: maar nee, niet genoeg van die rechtsonder meer voor haar maat( denk 110/116?) Mocht ik nog weer gaan bestellen laat ik het je weten.

Ja een grote 116 denk ik al :slight_smile: en houd me graag op de hoogte!

1 like

Ik was m’n naaikast aan het opruimen en kwam deze tijdschriften tegen. Heeft iemand hier belang bij? Momenteel heb ik geen ruimte in m’n hoofd om me bezig te houden met een prijs dus het mag voor een klein bedrag weg.

M’n stoffenkast heb ik ook opgeruimd en daar gaat ook heel veel van weg. Is daar interesse in?

1 like

Oh wat leuk, ik houd van naaien en ik zoek nog patronen voor m’n toekomstige kind haha. Ik dm je even over waar je ongeveer woont :slight_smile:

Ik wil het ook wel opsturen hoor. :smile:

1 like

Ik heb ook wel interesse in de bladen.

1 like

Hi! Ik wil zelf een tas gaan maken en ben op zoek naar deze stof (of iets dat hier erg op lijkt). Heeft iemand een idee waar ik dit zou kunnen vinden?

Dank vast!

2 likes

Zoeken op meubelstoffen/interieurstoffen verlours en op jacquard geweven stoffen.

Veel tijdschriften zetten er ook bij welke stof ze gebruikt hebben voor een project, ik weet niet of de Knip dat ook doet maar anderen hier vast wel. Als je echt precies deze stof wilt zou je in de bieb oid het nummer waar dit in staat kunnen opzoeken om te kijken of het erbij staat.

1 like

Ik heb een naaimachine gekocht! Heb nu al wat kleding gerepareerd waarvan de zoom los was gegaan en wat geprust er op. Ik wil nu eigenlijk gaan beginnen met kleding maken, maar er zijn zo veel mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha

Hoe doen jullie het trouwens meestal met pratronen trouwens? Zelf printen of bestellen?

1 like

Ik heb een abo op de Knipmode en dan met patroonpapier de patronen overtrekken. Als ik online iets koop dan print ik het zelf. Of A4’tjes plakken, of via de plotter van mijn vriend zijn werk op A0.

Waar zou je mee willen beginnen qua kleding?

Ooh handig! Ik wil graag de lane pants gaan maken, maar misschien eerst beginnen met iets van een laptop hoes ofzoiets. Moet alleen nog van die padding kopen.

Simpele patronen om mee te beginnen is verstandig ja! Een broek met zakken en een elastieke band bijvoorbeeld. Dan leer je wel wat technieken, maar blijft het ook overzichtelijk. Laptophoes is ook een goeie. Ik ben ooit begonnen met kussens met rits, zelfde idee.

Succes!

Lane pants zijn een goeie om mee te beginnen hoor! Alleen de zakken even heel goed naar de instructies kijken, maar zij heeft er video’s over gemaakt dus moet vast lukken. Gewoon vanuit gaan dat de eerste keer lelijk wordt, en een oud dekbedovertrek gebruiken, maar het is zo veel leuker een kledingstuk te hebben dan een random hoes wat je toch niet echt gebruikt. En padding is irritanter om mee te werken dan een relatief simpel patroon als de lane pants. Gewoon doen!!

1 like

Patronen koop ik digitaal en laat ik op A0 laten printen bij de plotservice van goedkopestoffen.nl. En thuis trek ik het dan over op patroonpapier en dat knip ik uit, dan heb je het origineel nog als je toch een andere maat nodig hebt oid. En ik leen ook regelmatig in de bieb een Burda of Knip. Burda Easy is speciaal gericht op beginners.

De Lane pants lijkt me een prima patroon om mee te beginnen! Ik zou zelf eerst een proefmodel maken van goedkope stof, of van een laken wat je over hebt of van de kringloop ofzo.

Als je eerst nog iets meer (centi)meters wilt maken op de naaimachine vind ik een kussensloop of tote bag ook altijd een goed project om net even wat meer zelfvertrouwen op te bouwen en je machine te leren kennen. Genoeg tutorials op YouTube waarbij ze ook de maten geven zodat je geen patroon nodig hebt.

1 like

Oh en patronen haal ik eigenlijk altijd van etsy, kleine indie makers via youtube (of insta maar ik heb geen insta) en vikisews.

1 like

Als je handig genoeg bent om naden te repareren dan zou ik lekker een leuk beginners patroon kiezen en beginnen. Bij naaien vind ik het lonen om lekker delulu te zijn over je eigen kunnen en met goedkope/oude/tweedehands stof los te gaan. Kijk of je een patroon kunt vinden waar iemand op YouTube een sew along van heeft gedaan! Dat vind ik altijd enorm helpen bij nieuwe technieken.

2 likes

Ik leer visueel maar ik ben bezig met een beginnerspatroon uit de Knipmode en ik heb er echt spijt van. Volgende project wordt een YouTube project want ik snap 90% van de termen niet dus nu doe ik maar wat. Met een beetje logisch nadenken kom ik er wel maar het is toch makkelijker als iemand het voor je voordoet.

Knipmode werkbeschrijvingen zijn ook echt notoir nodeloos ingewikkeld. Hoe vaak ik niet aan het prutsen was en hulp van mijn moeder inschakelde en we er samen achterkwamen dat iets gewoon op een heel logische manier op elkaar genaaid moest worden :joy:. Er zijn echt heel veel duidelijkere patronen online te vinden! Ik vind zelf Seamwork fijn, die hebben ook altijd wel iets tijdelijk gratis. Ik ben ook lid geworden voor alle extra’s en om elke maand een paar patronen uit te kiezen met allemaal extra ideeën en hulp erbij. Hun YouTube videos zijn ook prettig.

Mijn huidige project is trouwens een t-shirt (gebaseerd op Seamwork Jane). Ik wil er eentje helemaal goed voor mijn figuur en wensen maken, met iets langere wijde mouwen en precies goed qua lengte en pasvorm. Dan kan ik daarna in productie in elke kleur die ik wil :partying_face: ik ben er ook achter dat de bieb om de hoek elke vrijdagochtend naaiaterlier heeft waar je gratis alle machines mag gebruiken, dus ik ga een lockmachine proberen!

7 likes