Kleding naaien/DIY'en

Een broekje voor mijn peuter zoontje gemaakt. Het gaat steeds ietsje beter en er vallen steeds wat meer kwartjes haha. Hier zitten ook nog wat foutjes in, maar is wel al draagbaar

11 likes

Topje uit de knip

42 likes

Heel leuk, leuk stofje ook :heart_eyes:

1 like

Ik had deze stof al heel lang liggen, uiteindelijk in de hittegolf deze jurk gemaakt. Hij is extreem luchtig, echt heel blij mee!

15 likes

Ik had de bovenkant van deze jurk gemaakt, uiteraard niet eerst met een andere stof om te testen haha, en hij was echt supermooi gelukt en ik was zo trots op hoe netjes en strak ik alles had gedaan… maar toen paste die niet goed :sob: De stof bij de borst was te groot waardoor het ging lubberen ugh. Ze hebben gelukkig wel duidelijke aanpassingsinstructies, dus nu ga ik alles weer opnieuw doen in de hoop dat het beter past (het hoeft niet perfect, maar hoe die nu zat zou ik hem niet dragen en dat is ook zonde). Ben al uren bezig met aanpassen en het wordt echt een frustratieproject haha ik hoop zo dat ‘ie beter past straks

1 like

Simpele wikkelrok gemaakt. Stof voor 3 euro per meter bij een stoffenkraam gekocht. Blijkt een stof te zijn die Zara heeft gebruikt voor een jurk :sweat_smile:

18 likes

De Gracie wrapdress van The Bold One gemaakt van een katoenen broderie stof, en gevoerd met een wit linnen tafellaken haha

47 likes

Ik heb mijn jurk eindelijk zo goed als af (alleen nog de onderkant omzomen en wat draadjes wegwerken).
Gelukkig was er een sew along video, want met alleen de geschreven instructies was het me niet gelukt. Ik ben nog steeds niet helemaal blij met hoe de jurk bij de borst aansluit, ondanks dat ik de top opnieuw hebt gemaakt, maar dat zal ook wel deels aan de stof liggen (het is dik en redelijk stijf linnen). Maar dit was een heel leuk project om weer nieuwe dingen te leren!
Heel verhaal haha maar ik ben zo trots op hoe hij is geworden en ik vind de onderkant zo leuk en de stof is ook mooi en nu heb ik zin om weer iets nieuws te maken!

36 likes

Ik heb sinds kort een naaimachine en ik heb nog niks nieuws gemaakt maar vooral dingen gerepareerd en ik vind het zo’n heerlijk gevoel.

Ik had een tijdje geleden gepost dat m’n jurk die ik wilde verkorten besloot zichzelf te verkorten in de spaken van m’n fiets, en nu heb ik hem een nieuwe zoom gegeven en ik ben zo trots. Zo fijn dat ik het nu zelf kan ipv mijn moeder weer aan het werk moeten zetten.

Volgende project is broeken voor m’n kinderen uit de Knipmode. Ik heb per ongeluk een wat stuggere stof gekocht dan de bedoeling was maar hopelijk wordt het alsnog leuk.

23 likes

Zondag deze broek gemaakt. Het is Opal van Fibre Mood. Inmiddels al vier keer gemaakt, zo’n fijn patroon. Stof is een katoen/linnen mix die al drie jaar in mijn stash lag van een winkel die inmiddels niet meer bestaat :sweat_smile:

17 likes

Een tuinbroekje gemaakt voor mijn peuter. Het is een patroon van Qjutie&the Qjutest, en een stofje van Jennifer Bouron.

26 likes

Oke na een dikke maand eindelijk weer aangedurft de laatste onderdelen van mijn zijden blouse te maken. Juist de kraag en plackets van de mouwen die zo kut zijn met glibberige stof. Opzich zijn die prima gelukt, dus dacht yesss bijna klaar. Maar omg wat heb ik me verkeken op knoopsgaten maken in zijde???! Echt geen enkele is echt strak en knoopsgaten kun je ook niet even uithalen. Ga echt nooit meer zijde naaien.

1 like

Zucht… iemand tips om bochtjes te leren naaien? Ik ben bezig met een letterslinger voor iemand. Maar die R is te rond grr. Heb nu al zes keer een R genaaid als oefening om het te leren, maar het wordt zo… hoekig en lelijk. Dan is alles wel netjes gelukt en gaat het toch ergens weer fout. En ipv een bocht heb ik dan een punt.

En overal lees is als tip, langzamer naaien. Maar mijn naaimachine lijkt alleen uit of standje 100 te hebben. Er zit niets tussen :weary: (oke hij was ook niet duur dus zal daar wel mee te maken hebben maar toch)

Heb je boventransport? Die uitzetten of eraf halen kan ook helpen. En langzaam is echt de beste tip. Blijven oefenen!

1 like

Wat kan helpen is alleen het handwiel gebruiken. Ook kun je de stiklijn op de stof tekenen en naai echt steek voor steek op de lijn. Til de persvoet steeds op met de naald in de stof en draai dan met de stiklijn mee. Ook kan het helpen de stof goed te verstevigen. Blijft hoe dan ook een lastig klusje.

2 likes

Blijft bij jou de " bleek" geur ook zo lang hangen? Ik heb het ook gebruikt en de geur zit er na 4 keer wassen nog steeds in.

1 like

Geen kleding dit keer, wel handig om te kunnen naaien. De hondendeken op de achterbank was stuk. Dus zelf eentje gemaakt met een dikke zwarte stof (gratis, wilden ze weggooien op het werk van mijn vriend), keperband en klittenband.

Haar reisbench staat hier bovenop, dus het hoeft allemaal niet super duper waterdicht ofzo te zijn. Vooral tegen de haren dit. :ok_hand:t2:

15 likes

Leuk! Ik heb toevallig vorige week ook de londen top gemaakt in een roze/paars geblokt stofje en vandaag nog een mouwloze versie in een gingham met strikken

13 likes

Ik zag deze video van Leena Norms waarin ze kleding vermaakt zodat ze bij haar stijl passen en ben helemaal geïnspireerd:

Hebben jullie leuke upcycle projectjes gedaan?

4 likes

Heeft hier iemand ervaring met suede verven? Heb een lichtroze suede jas die ik zwart zou willen hebben want deze kleur zie je alles op.

De schoenmaker zegt dat dit alleen kan door onderdompelen maar wil eigenlijk de wollen kraag behouden.