Haha, ja snap je helemaal , kan ook heel blij worden van zoiets. Of als je afgepast stof hebt gekocht voor een project en tot je schrik past het patroon er net niet op maar als je dan even puzzelt en het anders neerlegt je het er toch uitkrijgt ![]()
Ik ga proberen zelf een babybroekje te naaien. Heb uit dit topic een makkelijk patroon gevonden, dus zoek nog stof.
Is een tricot rib stof te doen voor een beginner denken jullie? Of is zonder rib makkelijker?
En is effen beter qua foutjes of een patroon?
Ribtricot of gewoon tricot maakt niet veel uit vind ik ribtricot velours wel , dat krult meer. Je zou ook french terry kunnen doen is ietsje steviger/dikker. Met of zonder printje maakt ook niet uit, tenzij het aan moet sluiten. Succes!! ![]()
Dankjewel!!
Vergeet niet om rekbare stof met een zigzag steek te naaien ipv recht (zeg ik nadat ik een aantal jaar geleden de naden van een tshirtje van mijn baby de eerste keer aankleden kapot trok omdat dat dus niet meerekt 🫠)
Ik ben inmiddels bezig met Project Perfecte Basics en heb vandaag een niet onverdienstelijk oversized shirt genaaid in een beetje dikke niet super stretchy jersey! Met een beetje halflange mouwen en een brede hals (het is nu te donker voor een foto haha). Ik ga deze nog een keer proberen met iets soepelere stof want ik denk dat dat bij mij oversized iets beter werkt. En dan ietsje smaller en misschien een paar centimeter langer. Maar ik ben echt enthousiast over de voortgang! Ik heb inmiddels een ‘gewoon’ t-shirt geknipt in een restje dunne tricot en die ga ik hopelijk vrijdag in elkaar naaien bij een gratis naaiatelier in de buurt waar ze overlockers hebben.
Een zigzag moet je dan wel smal instellen anders wordt het niet mooi @Sedert ik weet niet wat voor machine je hebt maar als er een tricotsteek op zit zou ik die gebruiken. Of als je een lockmachine hebt kun je het natuurlijk daarmee doen
Ik zou beginnen met een French Terry zonder veel stretch. Dat naait heel makkelijk. Is iets dikkere stof maar dat is juist wel lekker voor het najaar/winter.
Ik vind dat een printje wat makkelijker een foutje verdoezelt. Hoe drukker de print, hoe minder het opvalt.
Bedankt allemaal! Ik heb 2 french terry stofjes gekocht met print die niet hoeft door te lopen. Morgen krijg ik uitleg over de naaimachine die ik mag lenen
We gaan 't zien ![]()
Hoe zijn jullie begonnen met naaien? Ik heb voor mijn verjaardag een naaimachine (de oude van mijn oma) gekregen. Maar heb echt geen idee hoe en waar te beginnen. Hebben jullie een cursus gedaan of gewoon gestart? Ik weet amper hoe dat ding aan gaat…
Ik heb het van mijn moeder geleerd en op de middelbare school. Nu heb je ook veel YouTube video’s die je verder kunnen helpen. Ook voor je specifieke naaimachine, want hoe je moet inrijgen moet je even weten en dat verschilt per naaimachine. Daarna kan je gewoon oefenen met rechte lijnen en kleine werkjes maken zoals een kussensloop of een tote bag.
Ik zou aanraden dat je iemand zoekt die het je kan leren, tenzij je het type ‘vastbijt’ bent en goed om kan gaan met frustratie haha. Ik heb het vroeger van m’n moeder geleerd maar heb alsnog vaak vloekend achter m’n naaimachine gezeten omdat ik niet snapte hoe het werkte. Met een cursus kan iemand echt met je meekijken en helpen, dat is wel heel waardevol. Al leer ik zelf het meest van youtube gewoon!
Het is denk ik wel een hobby waarbij je niet te perfectionistisch voor moet zijn en geduld moet hebben om het goed te leren. Dus begin met iets wat makkelijk (maar ook leuk!) is. 1 van mijn eerste projectjes was mondkapjes (in corona) en ben daarna een het peppermint loungewear setje gaan maken van een goedkoop linnen stofje (fijne instructie, makkelijk voor een beginner, leuk om een echt kledingstuk te maken). Fibre mood heeft ook goede patrooninstructies vind ik. Sla Burda en Knipmode aan het begin over; die zijn onbegrijpelijk ![]()
Het is inderdaad handig om de basis van het naaien en de naaimachine van iemand irl te leren, dingen als je machine inrijgen, instellingen voor de steek bepalen, draadspanning op orde krijgen etc. In het begin kwam ik daarbij best regelmatig dingen tegen waarvan ik dacht “huuuuuh, wat is DIT nou weer?!” Frustrerend om dan te moeten googelen als je de juiste termen nog niet eens weet. Kan natuurlijk met een beginnerscursus, zelf heb ik een beetje een combi van een paar korte cursussen/workshops en hulp van een familielid gedaan.
Als je eenmaal de baas bent over je machine kan je wel met YouTube af, qua naaitechnieken leer ik heel veel daarvan.