Knip is the worst!!
Knip is gemaakt voor de generatie van onze moeders, die op school en van hun moeder heel goed hebben leren naaien. De instructies gaan er vanuit dat je het eigenlijk allemaal al weet, maar alleen een kleine aanwijzing nodig hebt. Zo waren voorheen eigenlijk alle naaipatronen, ook de Big4. Indie patroonmakers hebben dit veranderd. Nu zijn veel patronen geschikt om je te leren naaien. Maar dat is eigenlijk niet het idee van een naaipatroon.
Anyway, ik snap ook niet dat Knip niet meegaat met de tijd. Want de generatie die nog goed kan naaien is bijna uitgestorven.
Zelfs de juf van mijn naailes had vaak echt geen idee wat de knip bedoelde met een beschrijving. En zij is zelfs afgestudeerd als coupeuse. Ze leggen dingen echt uit op een bizarre manier, of kiezen voor een methode/volgorde die helemaal niet handig is.
@Eilish heeft echt een prachtige wollen jas gemaakt voor haar dochter en nu ben ik helemaal geïnspireerd om voor mezelf ook iets in herringbone of pied de poule te maken. Ik heb sowieso een fijn patroon voor een rokje dat ik al eerder in bouclé heb gemaakt. Maar misschien ga ik wel zoeken naar een jurk of rok met jasje combi.
Ja mijn naaijuf zegt dit dus ook, Knip is gewoon onnodig ingewikkeld. Het ligt iig niet aan jou @Nefertiti ![]()
Haha ik ben blij dat het niet aan mij ligt!!
Ik vond het overtrekken van het patroon al verschrikkelijk, en de beschrijving van drie stappen ofzo is zo ingewikkeld. Gelukkig maak ik dit in twee maten dus de tweede maat zal wel lekker snel gaan.
Haha ik snap die haat op Knip wel. Ik vind de patronen vaak wel leuk, maar bij de beschrijvingen doe ik het zoals ik het heb geleerd op naailes.
Fibre Mood vind ik wil echt beginnersproof. Heeeele duidelijke omschrijvingen en goede technieken.
Was ook een leuk project. Alleen de knopen nog, maar eerst moet mijn naaimachine voor onderhoud want hij valt af en toe uit ![]()
Ik wil al een tijdje een kussenhoes maken zoals op de foto. Nu zag ik een workshop in Haarlem, maar ik kan die dag niet. Ik kan al wel basic dingen naaien, weet iemand een patroon voor dit soort 2 kleurige kussenhoezen met striksluiting?
Ik denk niet dat je hier een patroon voor nodig hebt! Volgens mij zit het hetzelfde in elkaar als een regulier kussensloop, met zo’n deel wat naar binnen gevouwen is. Alleen is dat deel naar binnen dan een andere stof en zit het dus met een naad vast aan de buitenstof waar normaal de vouw naar binnen zit. En de lusjes naai je mee in die naad. Voor de maten kan je gewoon een kussensloop opmeten wat zit zoals je het wilt en dan naadwaarde toevoegen.
En dit is hoe je gemakkelijk mooie lusjes maakt:
https://youtube.com/shorts/_DstLSRxKqk?is=dwOyaRZDxSeU0L8H
Vandaag gestart aan mn tweede versie van de barrel pants van Mood. En aaaah ik haat dubble welt pockets. Sowieso gebruik ik al een andere instructie dan Mood want wtf is die instructie, maar ik kan er echt niet meer dan 1 op een dag maken tot ik aan mijn frustratietax zit.
Morgen weer een dag. Dan zak nummer twee
.
Hij is niet perfect maar mijn eerste naaiproject is af!! Broekje voor mijn peuter. Dit is dus met patroon uit de Knipmode waardoor ik er echt veel te lang over heb gedaan. Echt bloed zweet en tranen.
@Bennielava Yes en de strikjes extra goed vast zetten door een paar keer heen en weer te naaien. Ik heb zelf dit soort strikken aan de opening van mijn dekbedovertrek genaaid. Als je goed kijkt op de foto kun je zien dat de linten naar binnen wijzen. Je naait ze dus vast in de vouw van de zoom. Vergeet niet eerst de zoom te strijken voordat je gaat naaien.
Nou ik kom zowaar een video tegen van iemand die deze kussenslopen maakt.
Kennen jullie threadloop al? Ik ben het recent ergens tegen gekomen, en ik vind het heel fijn om hier patronen te browsen en recensies en projecten van patronen te zien! Voorheen deed ik dat op insta, maar daar ben ik vanaf + is niet echt het handigste platform daarvoor.
En ik ben nu ook begonnen om mijn eigen projecten + voorraadje patronen hier te archiveren, handig om terug te kunnen zoeken denk ik.
Wat een goede tip! Heb meteen een account aangemaakt.
Ik ga nog bestellen, wil je het nog dan laat ik het meekomen
Ik stuur je even een berichtje!
Andere vraag, kun je zoomband om een broek korter te maken ook weer goed verwijderen?
Mijn dochter zit qua maat tussen twee maten in, maar voor het zelfde geld heeft ze straks weer een groeispurt.
Kun je met zoomband een broek tijdelijk inkorten om deze later weer te verwijderen zonder schade aan de stof?
Internet zegt van wel door het opnieuw te strijken maar ik vraag me af of je geen lijmresten krijgt. Zeker omdat het een synthetische stof is die je niet heel heet kan strijken?
Oh en zo ja, hebben jullie een aanrader qua kwaliteit?
Ik zou ook denken dat er lijmresten achterblijven, maar in principe zit het wel aan de binnenkant toch? Dus het is dan maar de vraag hoe erg dit is