Kleding naaien/DIY'en

Update: mijn eerste rokje gemaakt van één van de stoffen die ik gekocht heb! Donkerblauwe linnen-katoen mix. Wou er eerst een lange overslagrok van maken maar voor het ‘patroon’ wat ik gebruikte was deze stof eigenlijk te zwaar, en daardoor viel hij helemaal niet mooi. Toen maar flink ingekort en er dit van gemaakt, lang niet perfect maar voor de eerste keer meer doen met de naaimachine dan rechtuit op een proeflapje, ben ik best tevreden :grin:

d

18 likes

Misschien kan je een stapel oude knips op de kop tikken? Die gebruik ik meestal omdat mijn naai-juf daar een abonnement op heeft.
Anders kan je ook via naaipatronen.nl kijken of ze daar een rokje hebben.

1 like

Ik kijk altijd YouTube tutorials, vind ik het fijnste werken eigenlijk. Patronen zit ik alleen maar mee te kloten. Ik zag laatst deze voorbij komen, misschien is dat wat voor je?


Ik vraag me trouwens af of jullie een manier weten om korte broekjes te “upsizen”? Ik zie veel tutorials hoe je te grote broeken kunt innemen, maar ik heb meer een probleem met dat ik wat meer ruimte wil maken.

Bij mij zitten broekjes namelijk standaard op de buik goed, in de rug te groot en bij de benen net iets te strak als ik ga zitten. Ik was van plan een soort V vorm van elastiek aan de zijkantjes te maken, maar misschien heeft iemand nog andere ideeën?

1 like

Ik heb een boek dat uitlegt hoe je patronen plaatselijk aanpast voor grotere maten. Kan wel even foto’s voor je maken.
Zit het te strak rond de heupen? Of is het kruis te kort/ te lang?

1 like

Oh wat lief! Ja, hij zit strak bij de heupen en aan de voorkant. Met lopen heb ik daar geen last van, maar zodra ik ga zitten snijdt de stof aan de voorkant heel erg in mijn been.

1 like

De oude singers zijn van goede kwaliteit. Maar de moderne naaimachines van singer zijn slecht. Het merk is overgenomen door een stel chinezen en die maken helaas niet dezelfde kwaliteit als vroeger. Ik heb zelf kort een nieuwe singer gehad en ook weer teruggestuurd omdat ik niet tevreden was. Kende het merk nog van mijn oma en later kwam ik dus achter dat overnameverhaal. Dat verklaarde een hoop.

Advies wat veel gegeven wordt is om een tweedehands machine te kopen bij een goede winkel. Die hebben hem dan voor je nagekeken en je kan ook bij ze terecht wanneer er iets mee is, of wanneer je advies nodig hebt. Daar zou je eens naar kunnen kijken.

3 likes

Ik heb een nieuwe Singer 3321 (gekregen) en ben er eigenlijk wel tevreden over. Maar ik doe ook niet hele ingewikkelde of zware dingen. Hangt denk ik een beetje vanaf wat je verwacht van je machine!

1 like

Och hou op joh, soms denk ik bij mezelf waarom ik überhaupt naai. Het gaat ook zó vaak fout omdat ik eigenlijk heel ongeduldig ben. Mouw verkeerd ingezet, stoffen op de verkeerde plek aan elkaar genaaid, foutief opgemeten etc. Heb al zo vaak naden los moeten tornen. Dus een cursus zou wellicht voor mij ook goed zijn. Wat voor les neem je? Veel ateliers maken een onderscheid tussen patroon tekenen en basics van het naaien. Weet niet goed welke ik moet kiezen. Bij mij zit het m.n. in de afwerking die dan wordt afgeraffeld.

1 like


Samen met de buurvrouw dit pakje gemaakt van stof van de kwantum.

En deze hoeslaken ook kwantum

7 likes

Ik bestel/haal eigenlijk altijd stof via textielstad. Echte winkels zijn beter want dan kan je de stof voelen. Helaas is er maar één stoffenwinkel in mijn stad en die is niet bepaald hip te noemen… Bij textielstad heb je super veel stoffen en kan je ‘gratis’ staaltjes bestellen, ideaal als je twijfelt!
Voor kleine kinderen is poppy een heel leuk merk, die hebben veel schattige printjes.

1 like

Ik heb weleens besteld bij budgetstoffen, maar de kwaliteit viel een beetje tegen (was met wol, maar anders dan verwacht). Als je bijvoorbeeld viscose wilt kun je gerust daar bestellen, dat is best prima. Ik voel echter graag wat ik koop, dus ik ga regelmatig naar de markt in Rotterdam. Ik heb ook af en toe stof bij Schröder (Rotterdam) gehaald, maar dat is wat duurder. Vorig jaar heb ik hele mooie stof bij Textielstad gehaald (hun winkel zit in Tilburg). Die hebben vaak ook afprijzingen, dus erg interessant.

Hoi iedereen! Ik ben echt onwijs jaloers op jullie creaties en wil graag op naailes. Ik woon in omgeving rotterdam, heeft er iemand een tip voor me? De naaimachine heb ik al, en ik ben best creatief. Heb alleen geen flauw idee waar te beginnen haha.

Wat grappig dat je dit vraagt! Ik wilde dit topic namelijk even kapen om te vragen of er animo voor is om een naaicursus te doen bij SKVR in Rotterdam. Ik heb me al ingeschreven en lijkt me erg leuk om dit met FF’ers te doen.

Ik heb een broek van de H&M afgeknipt omdat hij te lang was maar ik wilde hem zo graag : ( hij is gemaakt van viscose dus hij rafelt nu helemaal (super dom). Is er een manier om dit op te lossen? Ben niet heel handig met de naaimachine, ik zat zelf te denken aan rondom met stoflijm wat te smeren??

Heb je een naaimachine? Beste wat je dan kan doen is eerst zigzaggen (instelling ligt aan je naaimachine, maar je naald gaat als het ware zigzaggend over de stof). Zou het eerst oefenen op een oefenlapje, het beste eigenlijk om op je afgeknipte stukje te oefenen en een video tutorial op te zoeken.
Daarna kan je zomen, dat doe je door de stof twee keer om te slaan en er dan overheen te gaan. Video tutorials vind ik heel chill omdat je dan kan zien waar je precies moet stikken en hoe het eruit ziet

1 like

Maar het is een pijp, dan kan je er lastig met een naaimachine bij denk ik?

Kan wel! Ik kan bij mijn naaimachine het bakje voor eraf halen zodat ik een pijp of een mouw als het ware om de naaimachine heen kan doen. Als het een smalle pijp is moet je gewoon langzaam gaan en goed opletten dat je recht blijft. Het is bij alle mouwen en mijn ene poging tot flateuze korte broek in ieder geval goed gegaan!

1 like

Omg wat slim! Ik ga even wat proberen deze week

Je hebt ook van dat strijklint met kleefstof om broeken in te leggen, heel makkelijk!

Net gekocht bij de Hema, thx voor de tip! Was zo gedaan

1 like