Kleding naaien/DIY'en

Je zou zelf een basispatroon kunnen tekenen en dat als basis gebruiken voor nieuwe kleding.

Hier staat een vrij goede uitleg over hoe je je eigen basispatroon kan tekenen:

Er hoort een korte video bij waarin je het iemand ziet doen:
https://www.threadsmagazine.com/2013/02/05/video-a-fast-look-at-pattern-drafting

Als je er dieper in wil duiken kan je het boek van Harriet Pepin proberen. Dat is staat op verschillende plekken online. Maar dat is echt een studieboek, dan moet je echt blij worden van het gepuzzel. Ik denk dat de eerste optie het leukste is om te doen.

Was zelf met Pepin begonnen en ben de link later tegen gekomen.

1 like

Ik heb eindelijk een lockmachine gekocht en een rokje van french terry genaaid. Het ging zo chill en heb helemaal zin om vanalles te gaan maken weer, maar nu ga ik op vakantie. Zou hem bijna mee willen nemen haha. Nu al de beste aankoop van het jaar.

6 likes

Wow nice. Ik duik daar even in dit weekend!

1 like

Heb een wikkeltop gemaakt van een blouse die ik had liggen, maar droeg 'm nooit meer terwijl ik de stof wel heel mooi vind.

20 likes

Super leuk! Kan je je geheim delen? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik ben een beginnende naaister dus ik doe maar wat:’) Als je goed kijkt, wint ie ook niet de schoonheidsprijs.
Mijn stappen min of meer:

• Blouse aandoen en voor de spiegel staan en dan afspelden. :sweat_smile:
  • Stof wegknippen die je hebt afgespeld.
  • Stuk van de onderkant halen om daarmee de linten te maken. (Dit kan dus ook alleen als ie een beetje lang is).
  • Naad aan de zijkant stukje openmaken en netjes afwerken (hier komt het lint doorheen voor de winkel).
2 likes

Eerste projectjes met de lockmachine. Er moet nog een koordje in het rokje maar ik weet niet welke kleur en de fourniturenkraam was niet op de markt.

En eindelijk een geslaagd halsboordje!

19 likes

Ik wil graag voor patronen in de toekomst een full bust adjustment doen/maken. Een soort standaard iets zeg maar. Ik heb een maat 42 en cup F. Niet echt bij elkaar passend zeg maar. Ik heb dit nog nooit gedaan, is dit een beetje te doen? Of is het gewoon trial an error werk?
Proeflapjes maken aan de hand van een voorbeeld?
Iemand hier bekend mee?

Mooi, leuke combo ook!

1 like

Jaaa brei en naai! Allebei 1 basis patroon zeg maar en dan customizable. EMBODY Collection — Jacqueline Cieslak

Gisteren deze top afgemaakt! Ik zag een heel mooie top op de Madewell website, maar hij was grafduur, dus heb ik hem zelf maar gemaakt. Heb de bovenkant van een jurk van Burda gebruikt en die aangepast naar een overslagtop met schootje.

Ben vooral heeeel trots op de mouwen, eerste keer dat ik met elastiek op een spoeltje heb genaaid.

35 likes

Ik heb een overlockmachine aangeschaft na 10 jaar twijfelen. Ik had vakantie, verveelde me en wil graag meer met tricot werken. Super mooie machine op marktplaats gekocht. Meteen mee aan de slag gegaan, maar heb hem toen kapot gemaakt. (Schroefje losgedraaid bij schoonmaken die echt niet los mocht) Zeer triest.

Vakantie voorbij, en hij is terug uit reparatie. Ik heb een T-shirt voor mijzelf en voor mijn petekindje gemaakt. Patroon overgetekend van eigen shirtjes.

Het naaien gaat er super snel mee. Spannend wel haha. Ik denk dat ik nog wel een tricottransportvoetje kan gebruiken voor mijn gewone naaimachine. Dat ging nu niet helemaal lekker bij het afwerken van de zoom. Heeft iemand daar ervaring mee in combinatie met een écht oude naaimachine?

21 likes

Leuk, zo matching! Ik heb een vrij oude naaimachine maar ik verander echt nooit van voetje eigenlijk, zou ik beter wel doen voor het gemak want ik pruts maar wat haha :sweat_smile:

1 like

Heb ik net een matchymatchy T-shirt voor mijn vriend gemaakt? Misschien. 🥸

7 likes

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om het kruis van een spijkerbroek te verlagen of aan te passen?

Verlagen wordt moeilijk, meestal heb je geen extra ruimte aan de kruisnaad. Aanpassen kan, maar enkel nauwer maken lijkt me. Daar moet je mee uitkijken, het gaat makkelijk ergens trekken of er komt een rare plooi. Als het een nieuwe broek is zou ik zeggen omruilen of terugsturen. Een spijkerbroek vermaken is een rotkarweitje door de dikke en stugge stof!

1 like

Bedankt voor je reactie, van waag ik mij er niet aan. De broek is niet nieuw maar toch zonde.

1 like

Omg ik heb een tas met voering, een klein ritszakje en een grote rits gemaakt. Hoe dan.

55 likes

Echt tof gelukt!

2 likes

Wauw! Super tof! :heart_eyes: