Kleding naaien/DIY'en

Ik wil graag wat shirtjes en coltruitjes van tricot maken. Maar ik twijfel nu of dat met een gewone naaimachine kan. Want zo’n coltruitje hoort dus een beetje strak te zitten, dan staat er dus altijd spanning op. Moet dat dan niet sowieso met een lochmachine gemaakt worden? Weet iemand hoe dit zit?
Ik heb tot nu toe alleen maar wijde dingen gemaakt eigenlijk.

Ik twijfel sowieso heel erg over de aanschaf van een lockmachine. Echt jammer dat die krengen zo prijzig zijn.

Even een polletje:
Heb jij een lockmachine?

• Nee, maar ik naai ook nooit
  • Nee, ik doe alles gewoon met de naaimachine
  • Ja, maar het geld was het me achteraf niet waard
  • Ja, super blij mee!

0 stemmers

1 like

Kan gewoon op de naaimachine hoor.
Ik heb het boek met dit patroon erin staan en heb ook al een eeuw stof ervoor maar het is er nog niet van gekomen

Thanks! Maar ik twijfel dus eigenlijk ook of het zonder lockmachine wel echt mooi en duurzaam wordt. Maar ik denk dat ik het gewoon ga proberen.

Wat je zou kunnen doen is seraflex garen gebruiken. Die rekken wat mee. Ik naai alles van tricot (kinderkleding) met een normale steek ipv stretchsteek en het is nog nooit mis gegaan.

3 likes

Het kan op een naaimaschine. Als je de zigzagsteek gebruikt komt het goed.
Maaar een lockmachine is wel echt een geweldig ding.

3 likes

Blijf het zeggen, de singer lockmachine van de Lidl is iedere euro waard. En op marktplaats staan er ook een heleboel. www.lidl.nl/p/singer-lockmachine-s010l/p100338948 #nospon

7 likes

Dit onderschrijf ik! Echt een goede deal.

2 likes

Ik zat gister nog te bedenken of ik die lockmachine cadeau zal doen aan mezelf voor mijn verjaardag… Ik denk dat ik hem vandaag ga bestellen :grin: lijkt me wel een goed instap model. En zou zooooooo chill zijn om eindelijk een lockmachine te hebben :hugs:

5 likes

Ik dacht eigenlijk altijd dat die van de Lidl heel matig waren, en niet krachtig genoeg om ook met dikkere stoffen te kunnen werken. Maar deze ziet er goed uit! Zit helaas deze maand nog in een no buy challenge, maar denk dat hij begin maart van mij is. :smirk:

2 likes

Wat voor stof zou je erbij willen gebruiken? Ik heb zelf nooit gehad dat hij iets niet aankon. Heb er bekledingsstof mee gedaan, fluwelen gordijnen, fluffy teddystof. Laatst ging hij niet meer soepel, toen heb ik een nieuw mesjes gekocht en loopt weer als een zonnetje.

2 likes

Zou hij denim denk je ook aan kunnen?

Als je gewoon tshirtjes enzo wilt maken of kinder kleding dat is die van de lidl prima.

Ik heb zelf een brother die is ook top.

2 likes

Nooit geprobeerd, misschien iemand van hier?

@crazyplantlady natuurlijk zeggen ze dat bij de naaimachinewinkel, want ze zien hun verdienmodel verdwijnen. Al is het zeker zo dat een duurdere nog beter is, maar voor de meeste mensen is dit gewoon voldoende. Het is ook gewoon een Singer dus dat is een goed merk. Ik heb mijn lockmachine overigens al meer dan 7 jaar, misschien wel langer.

Edit: deze bekleding is denk ik ongeveer vergelijkbaar met denim en dat ging moeiteloos.

3 likes

Ja deze verhalen ken ik dus ook via via. Maar door de ervaring van @Marqant hierboven dacht ik dat dat misschien alleen voor naaimachines gold, en niet zozeer voor lockmachines. Was misschien toch wishful thinking.

Als ik er een koop, dan is de intentie wel dat ik er minimaal 10 jaar mee vooruit kan. Ik naai heel veel tegenwoordig en ben zeker niet van plan er alleen shirtjes van te maken. Dus ben bang dat ik toch beter diep in mijn (momenteel niet toereikende) buidel moet tasten.

Hmm dat wist ik niet van singer, jammer om te horen! Ik heb vorig jaar ook een nieuwe singer naaimachine gekocht (heavy duty). Ik naai er veel halsbanden en tuigjes voor honden mee voor mijn webshop en heb er eigenlijk geen klachten over. Alleen bij nader inzien zou ik nooit meer een bovenlader kopen, maar dat is niet perse merkgerelateerd.

Ik hoor juist dat het vooral een pleuriskarwei is om hem in te rijgen? Dat het overzichtelijker is met andere machines. Ik heb een Pfaff gekocht van een oud vrouwtje, nauwelijks gebruikt. En die kon ik na 1 keer zonder handleiding zelf inrijgen. Weinig geprul ook.

2 likes

Gewoon 1 x goed inrijgen. Daarna kun je andere kleurtjes aan de oude garen vast knopen en er doorheen trekken.

1 like

Wauw! Goeie deals! Jammer dat Doetinchem te ver weg is.

Edit: is dat trouwens de knipmode met die Maxima-look-a-like? Ik heb die laatst bij de kringloop gekocht haha.

Eindelijk eens vintage patronen gevonden! En ook nog compleet :tada:

11 likes

Grappig dat er “Super Easy”. op die linker staat. Ik geloof echt niet dat dat nu nog in die categorie zou vallen. Ik zie sowieso al knopen en figuurnaden. :laughing: Zal wel komen doordat vroeger bijna iedere vrouw kon naaien.

@kali Had jij nou laatst een patroon gekocht van zo’n super vet pak? Ben je daar al aan begonnen, of was dat iemand anders? Ben echt benieuwd hoe die wordt!

1 like