Klussen in huis-topic

Wij hebben sinds deze zomer op de benedenverdieping en 1e verdieping nu triple glas (komen van dubbelglas). Qua temperatuur is het nog niet koud geweest, dus daarover kan ik nog niks zeggen. Heb wel het idee dat het meer geluid tegen houdt dan hr++, maar sowieso veel meer dan ons oude dubbelglas. De kosten voor alle ramen (we namen ook al nieuwe kozijnen) was in totaal maar iets van 1000 euro meer dan als we voor hr++ kozen. Maar de subsidie op triple glas is ook veel hoger.

1 like

Wij hebben ook triple glas. De kosten zitten er vooral in dat die ruiten niet passen in bestaande dubbelglaskozijnen, dus je moet nieuwe kozijnen laten plaatsen. Het is inderdaad nog niet echt koud geweest dus ik kan nog niet beoordelen of het meer kou buiten houdt. Ik heb wel gemerkt dat het meer warmte, want warm is het wel geweest, buiten houdt. En het is ook geluidsdempender dan het oude glas dat er in zat. Ik zie dus vooral voordelen, maar de kosten zijn wel hoger.

1 like

Check even de prijzen per maatregel/soort glas van de ISDN!

1 like

Wij hebben uiteindelijk voor hr++ gekozen ipv triple. Onze buren hebben dezelfde ramen+kozijnen en ramen wel triple. Grote verschil is dat hun ramen iets minder licht doorlaten en sneller beslaan aan de buitenkant. Qua isolatie kan ik het niet echt vergelijken omdat wij gevelisolatie hebben en zij niet.

2 likes

Hier hebben we triple glas. Onze buren hebben dubbel glas en er is wel merkbaar geluidsverschil. Onze ramen werken meer geluiddempend dan dubbel glas. Dubbel glas zal ook al veel geluid tegenhouden, daar niet van :wink:

In de winter blijft de warmte goed binnenshuis, maar helaas dus ook in de zomer (we hebben wel screens op de meest zonnige ramen, scheelt al een hoop). De ramen laten ook nog voldoende daglicht door.

Als het buiten wat kouder wordt beslaan de ramen langs de buitenkant, maar dat trekt in de loop van de voormiddag ook weer weg. We vonden het eerst raar want hadden dat nog nooit bij iemand gezien, maar blijkbaar is dat niet abnormaal.

We zijn blij dat we voor triple hebben gekozen, ook naar de toekomst toe de betere keuze. Was wel wat duurder, maar dat scheelt dan weer in energiekosten in de winter :relaxed:

3 likes

Ik heb eens groen crépi gezien en hier in onze straat is er oker crepi in combinatie met donkerblauwe ramen. Wij doen de achtergevel donkergrijs, bijna antraciet.
Voor wit crepi, zou ik ook kijken naar hoe groot de straat- of luchtvervuiling is. Is je huis dicht bij de straat of heb je een ruim voetpad. Wit slaat heel snel viesgrijs uit.

1 like

zo geel als hier lijkt me wel tof eigenlijk, is je huis echt een zonnetje :stuck_out_tongue:

zo iet’s salie-achtig mijkt me ook wel tof en stijlvol
image

kijk wel even na of je iets van vergunning moet vragen voor de kleur, daar zou de administratie nog wel eens over durven vallen

9 likes

Dit idd @Gatta. Soms heb je bijvoorbeeld beschermd stadsgezicht en dan mag je volgens mij niet zomaar de kleur van je huis veranderen.

1 like

Ik zou toch een beetje uitkijken met zwarte kozijnen buiten. Zeker op een zuid-gevel kunnen de kozijnen hier heel warm van worden. Ik weet niet of dat goed is voor het hout (?) eronder of het glas ertegenaan. Ook iets om uit te zoeken.

2 likes

Ik probeer plakplinten te plakken in ons oude huis, maar door de hoge plinten die niet helemaal recht zijn komt er steeds een naadje tussen (heb ze nog niet vastgeplakt) Mijn ruimtelijk inzicht is behoorlijk slecht dus met allemaal ministukjes werken km het iets beter te laten passen heeft niet mijn voorkeur. Iemand nog een tip om dit mooier t krijgen of moet ik het voor lief nemen?
Nb: let niet op de viezigheid en verfresten. Staat ook nog op het programma, ooit

1 like

Ik zou een kartonnen ‘mal’ maken die precies past, en dan die gebruiken om de plinten in de goede hoek af te snijden.

3 likes

Je kunt kit proberen in die kleur! hebben wij boven ook gebruikt bij de dorpels, denk dat je deze gleuven ook wel kunt opvullen dan valt het wat minder op. Die van ons kwam van een vloerenzaak, als je een stukje plint mee neemt kunnen ze zoeken naar de kleur die er het beste bij past.

4 likes

Ik zou geen plakplinten plakken. Je hebt al hoge plinten dus waarom nog plakplinten erbij?

5 likes

Die zitten vast aan de muur. Laminaat ligt daar tegenaan, niet onder.
Als ze geen plakplinten mag zie je toch de kieren van het laminaat?

Ik zou idd kit in matching keur zoeken.

2 likes

Ik snap waar je tegenaan loopt maar dan zou ik eerder kiezen voor overzetplinten, is dat een optie?

Die lage losse plakplintjes ogen zo goedkoop en afgeraffeld. (Geen judgement, ik heb ze zelf ook in huis gehad) Maar de kleine stukjes lagen altijd los en het ging op een gegeven moment afbladderen, er bleef stof achterhangen en er verdween wel eens een stukje in de stofzuiger.

3 likes

Ik ben ook zo blij dat wij dit gedaan hebben in de kamers die we het meeste gebruiken. Het oogt zoveel mooier.

En daar waar er plakplinten liggen, laten die krengen alweer los.

1 like

Als dit al kan, soms zitten de muur plinten zo vast of is er half overheen gestuct dat je je muren beschadigt (ook boven de plek waar de muurplint zat) als je ze eraf gaat halen. Misschien is dat geen probleem natuurlijk en ben je bereid om die schade dan ook te herstellen, maar anders zou ik er toch voor kiezen om met kit in dezelfde kleur als de vloer/plinten te werken zoals @takkie zegt.

4 likes

Ik heb struggles :smiling_face_with_tear: gisteren verhuisd, alles top gegaan gelukkig :partying_face: maarr kleine tegenvaller was dat mijn elektrische kookplaat niet de juiste stekker heeft voor mijn nieuwe woning. Nu wil ik een nieuwe kookplaat bestellen maar dat moet dan een worden met een ‘normale’ stekker zodat hij in het stopcontact van de keuken kan. Nu zit daar ook mijn (kleine) koelkast in geplugd. Weet iemand of het kwaad kan met oog op de spanning/doorslaan van stoppen als ik mijn kookplaat niet op een aparte groep zet maar gewoon bij het stopcontact in plug?

1 like

Ik zou eerder een elektricien inhuren voor een juist stopcontact. Een kookplaat die op een gewone stekker kan heeft veel minder vermogen en dan duurt het een stuk langer voor bijvoorbeeld je water kookt. Wij hebben dat een paar jaar terug ook gedaan en het was niet mega duur.

2 likes

Volgens mij heb je met inductie ook een speciaal stopcontact nodig (perilex)

1 like