Klussen in huis-topic

Gewoon doen en Youtube-filmpjes volgen. En wat dingen proberen op losse blokjes hout enzo ipv meteen vol in de muur. Je leert dit echt door aan de slag te gaan. Een kluscursus zou je ook kunnen doen als je wat meer vertrouwen wil krijgen.
Vergeet niet: die zogenaamde klusmannen (van die mannen die eigenlijk alleen klussen omdat ze nou eenmaal man zijn) doen ook vaak maar wat, maar omdat ze het vaker doen lijkt het inmiddels een beetje ergens op. Jij kan dit!

4 likes

Youtube!

En als kind de laatste week van je schoolvakantie op een of ander hutten bouw ding gaan met je halve klas! Daar leer je ook klussen haha

3 likes

De youtubefilmpjes van gamma en praxis zijn echt top

6 likes

Hoe hebben jullie de (prefab) dakplaten afgewerkt?

Het is nog lang niet zo ver, en ze beginnen vandaag pas met betonstorten voor de fundering, maar ik had het er met mijn man over.

Hebben jullie het zo gelaten? Gestuct? Behangen? Ge-saust? Spack?

1 like

Bedoel je die van het hellend dak (zolder)? Die hebben wij mee laten spuiten door de schilder, maar die waren al wel wit, nu is wat frisser wit.

1 like

Ligt er aan wat je in elkaar wil zetten. Wil je iets van Ikea in elkaar zetten, volg dan goed de stappen uit het boekje. Wat mij hier altijd helpt is om dan alles uit de verpakking te halen, de schroeven e.d. vast te sorteren op soort.

En dit is een fijn setje om mee te starten: TRIXIG Gereedschapsset 15-delig - IKEA

En gewoon gaan doen. Ik kon eerst ook niks, maar ben gewoon dingen gaan doen en zo heb ik veel geleerd. YouTube is je beste vriend, vooral de video’s van Gamma en Praxis zijn heel fijn.

Afhankelijk van je klus, veel gereedschap kan je ook huren, je hoeft niet alles zelf te hebben. En als je naar de bouwmarkt gaat voor advies, ga dan niet in het weekend of 's avonds. Mijn ervaring is dat er doordeweeks overdag meer mensen werken die er echt verstand van hebben.

4 likes

De elektrische schroevendraaiers van de IKEA zijn ook echt een lifesaver. Zeker met grote kasten e.d. Ik heb er een die de Fixa heet, maar volgens mij is er nu een andere voor in de plaats (IKEA schroevendraaier). Je hebt ze vast ook bij de bouwmarkt, maar deze gaat al jaren mee. Werkt top!

3 likes

Uuuugh

Ik heb twee van deze rekjes die ik wil witten, gisteren heb ik een begin gemaakt om ze in de grondverf te zetten. Iets te gehaast gedaan blijkt wel weer (wilde ze liever al gisteren aan de muur dan morgen haha), nu zit er door mijn onhandigheid krantenpapier aan vastgeplakt. Kan ik ze weer schuren om dat eraf te krijgen en weer opnieuw beginnen. :thumbsup:

Waarom verkoopt Ikea ze gewoon niet in wit haha.

2 likes

Is al gezegd, maar YouTube filmpjes idd! Zo chill, gewoon googelen naar een bepaalde klus.
Als het lukt qua volgen van de uitleg kun je ook in het Engels zoeken, krijg je nog meer mogelijkheden.

1 like

Wij hebben sinds deze zomer op de benedenverdieping en 1e verdieping nu triple glas (komen van dubbelglas). Qua temperatuur is het nog niet koud geweest, dus daarover kan ik nog niks zeggen. Heb wel het idee dat het meer geluid tegen houdt dan hr++, maar sowieso veel meer dan ons oude dubbelglas. De kosten voor alle ramen (we namen ook al nieuwe kozijnen) was in totaal maar iets van 1000 euro meer dan als we voor hr++ kozen. Maar de subsidie op triple glas is ook veel hoger.

1 like

Wij hebben ook triple glas. De kosten zitten er vooral in dat die ruiten niet passen in bestaande dubbelglaskozijnen, dus je moet nieuwe kozijnen laten plaatsen. Het is inderdaad nog niet echt koud geweest dus ik kan nog niet beoordelen of het meer kou buiten houdt. Ik heb wel gemerkt dat het meer warmte, want warm is het wel geweest, buiten houdt. En het is ook geluidsdempender dan het oude glas dat er in zat. Ik zie dus vooral voordelen, maar de kosten zijn wel hoger.

1 like

Check even de prijzen per maatregel/soort glas van de ISDN!

1 like

Wij hebben uiteindelijk voor hr++ gekozen ipv triple. Onze buren hebben dezelfde ramen+kozijnen en ramen wel triple. Grote verschil is dat hun ramen iets minder licht doorlaten en sneller beslaan aan de buitenkant. Qua isolatie kan ik het niet echt vergelijken omdat wij gevelisolatie hebben en zij niet.

2 likes

Hier hebben we triple glas. Onze buren hebben dubbel glas en er is wel merkbaar geluidsverschil. Onze ramen werken meer geluiddempend dan dubbel glas. Dubbel glas zal ook al veel geluid tegenhouden, daar niet van :wink:

In de winter blijft de warmte goed binnenshuis, maar helaas dus ook in de zomer (we hebben wel screens op de meest zonnige ramen, scheelt al een hoop). De ramen laten ook nog voldoende daglicht door.

Als het buiten wat kouder wordt beslaan de ramen langs de buitenkant, maar dat trekt in de loop van de voormiddag ook weer weg. We vonden het eerst raar want hadden dat nog nooit bij iemand gezien, maar blijkbaar is dat niet abnormaal.

We zijn blij dat we voor triple hebben gekozen, ook naar de toekomst toe de betere keuze. Was wel wat duurder, maar dat scheelt dan weer in energiekosten in de winter :relaxed:

3 likes

Ik heb eens groen crépi gezien en hier in onze straat is er oker crepi in combinatie met donkerblauwe ramen. Wij doen de achtergevel donkergrijs, bijna antraciet.
Voor wit crepi, zou ik ook kijken naar hoe groot de straat- of luchtvervuiling is. Is je huis dicht bij de straat of heb je een ruim voetpad. Wit slaat heel snel viesgrijs uit.

1 like

zo geel als hier lijkt me wel tof eigenlijk, is je huis echt een zonnetje :stuck_out_tongue:

zo iet’s salie-achtig mijkt me ook wel tof en stijlvol
image

kijk wel even na of je iets van vergunning moet vragen voor de kleur, daar zou de administratie nog wel eens over durven vallen

9 likes

Dit idd @Gatta. Soms heb je bijvoorbeeld beschermd stadsgezicht en dan mag je volgens mij niet zomaar de kleur van je huis veranderen.

1 like

Ik zou toch een beetje uitkijken met zwarte kozijnen buiten. Zeker op een zuid-gevel kunnen de kozijnen hier heel warm van worden. Ik weet niet of dat goed is voor het hout (?) eronder of het glas ertegenaan. Ook iets om uit te zoeken.

2 likes

Ik probeer plakplinten te plakken in ons oude huis, maar door de hoge plinten die niet helemaal recht zijn komt er steeds een naadje tussen (heb ze nog niet vastgeplakt) Mijn ruimtelijk inzicht is behoorlijk slecht dus met allemaal ministukjes werken km het iets beter te laten passen heeft niet mijn voorkeur. Iemand nog een tip om dit mooier t krijgen of moet ik het voor lief nemen?
Nb: let niet op de viezigheid en verfresten. Staat ook nog op het programma, ooit

1 like

Ik zou een kartonnen ‘mal’ maken die precies past, en dan die gebruiken om de plinten in de goede hoek af te snijden.

3 likes