Ik denk niet dat het overdreven is
Onze plankenvloer was net gelegd (ook gelijmd) en toen liet mijn vriend iets zwaars erop vallen waardoor er een enorme deuk in zat. De vloerenlegger kon die ene plank eruit halen en vervangen voor een nieuwe. Misschien is het mijn pessimisme jegens veel klusjesmannen/bouwers maar het is hier denk ik een kwestie van niet willen. Laat je niet afschepen, succes!
Maar was die van jou aan de ondervloer gelijmd of de planken aan elkaar? Dat lijkt me hier namelijk het hele ding. Je kan aan elkaar gelijmde planken toch niet zomaar midden in de kamer eruit halen?
Sorry, ik had niet gelezen dat de planken aan elkaar zijn gelijmd. Bij mij inderdaad verlijmd aan de vloer.
Hier lees ik inderdaad dat het niet kan: https://eikenvloereneiken.nl/lamelparket-zwevend-leggen-zo-werkt-dat/
Bedankt voor al jullie reacties!
Ik baal zo van deze situatie. De parketteur heeft helaas niet met mij besproken wat ik wilde qua afwerking bij de deurpost en zelf wist ik op het moment van leggen niet dat er een andere optie was dan plakplinten. Ik neig naar de vloer uit elkaar halen, want ik heb nog heel veel pakken hout over. Maar de parketteur heeft al aangegeven dat hij dit niet ziet zitten dus ik moet iemand anders vinden.
Een optie die werd geopperd door de parketteur: een stuk tussen de deurpost uit de vloer zagen en hier een drempel in leggen. Maar hij twijfelt of dat er mooi uit ziet vanwege eventuele hoogteverschillen tussen de kamers.
dan zou ik nog steeds eerder opperen om die plank eruit te halen, frezen ze eerst log en dan bijtelen ze de rest eruit en dan plakken ze er een nieuwe in. Natuurlijk is dat wel een paar uur werk maar wat zij afleveren is ook gewoon slordig en niet vooruitziend. Als je over 3 jaar zegt ik wil nieuwe deuren ben je ook de sjaak.
Maar is dat een optie? Want dan kunnen mes en groef niet in elkaar geschoven worden en zijn de planken dus enkel verbonden door lijm. Daarnaast ik vraag me af of die nieuwe plank dan op de ondervloer gelijmd kan worden, terwijl de rest zwevend is. Kan de vloer nog wel werken op die manier?
Ik ga morgen ook maar wat andere parketteurs bellen, want volgens mij heeft de mijne er überhaupt niet zoveel zin in om naar een oplossing te zoeken. Hij blijft maar herhalen dan de plakplinten de netste optie zijn, maar ik vind het afschuwelijk eruit zien. Had ik dit maar eerder bedacht Ik ben een heel appartement aan het verbouwen en dan zal je zien dat zo’n detail voor zoveel gedoe zorgt.
Kun je het niet zo doen, met een hoge plint zoals je al hebt? En dan verstek zagen. De ‘open’ kant waar de rode pijl is, zou ik dan wil verven. Of die ook nog schuin af laten lopen naar de muur, dan zie je op de grond nog wel een klein stukje gat maar als je dat bruin maakt zal het nauwelijks opvallen denk ik. Ik zou in ieder geval niet aan de plank gaan rommelen aangezien hij verlijmd is en de hele vloer eruit zou ik ook niet doen…
Ik wilde zoiets ook reageren inderdaad. Zou eigenlijk ook niet een plank losmaken nu!
Als je zoekt op architraaf, zie je dan iets wat je bij jou vindt passen? Dan zou je alleen tussen de binnenkanten van het kozijn iets moeten (vullen of toch een drempel leggen?), maar dat valt dan onder de deur als hij dicht is.
Bedankt voor het meedenken! Als ik dit doe, gaat de deur helaas niet meer dicht (waar de rode pijl naartoe wijst is waar de deur dichtvalt). En als ik het gedeeltelijk doe, heb ik toch nog een aanzienlijk stuk over dat ik dan moet vullen met houtvuller (die kier is dik een cm breed). Het gaat in totaal om 7 deuren en de meeste staan het grootste gedeelte van de dag open, dus dan valt dat opgevulde stukje wel op. De deur- en deurposten worden overigens nog wit gelakt.
@Merel dankje, ik had geen idee wat een architraaf was! Op zich een goed idee alleen heb ik dan hetzelfde probleem als hierboven. En als ik kies voor een drempel, zou die alle kieren kunnen bedekken (ook die aan de voor- en achterkant van de deurpost) dus dan zou de architraaf overbodig zijn.
Dus de opties zijn nu het openmaken van de vloer of een drempel. Alleen zijn drempels niet zo mooi Ik laat jullie weten hoe het afloopt!
Bij mijn vorige huis is het laminaat bol gaan staan na doorleggen onder het kozijn. Omdat het laminaat geen ruimte meer had om te werken.
Daarna hebben ze de kozijnen nog wat korter geslapen, maar daardoor waren er wel allemaal kieren tussen laminaat en kozijn. Toen toch maar zelf plakplinten gelegd om de kieren te verbergen
Ik wil m’n keuken herinrichten, maar struggle wat met de layout. Het is een lange smallere keuken, dus ik zat te denken aan kasten aan beide lange muren, zonder bovenkasten om het een beetje ruimtelijk te houden qua gevoel. Aan 1 lange kant is een groot raam net boven aanrechthoogte
Maar ik twijfel of ik genoeg plaats heb. Zou 1.1m voldoende zijn tussen de kasten of is dat echt veel te krap?
Ook klaagt de Ikea planner dat het niet aangeraden is om de wasmachine net tegen de muur aan te zetten, maar ik snap niet waarom dat zou zijn?
Bedoel je dus dat je 110cm loop/beweegruimte hebt tussen de kasten aan beide lange zijden? Waar je dus beweegt/kookt/elkaar moet passeren? Ja ik zou zeggen van wel het is niet super veel ruimte maar wel voldoende en prima als je niet anders kan.
In mijn huidige keuken heb ik 65cm
Over de IKEA keuken, bedoel je vaatwasser of wasmachine? Ik weet niet, maar soms heeft dat te maken met de scharnieren/deur/handgrepen die niet goed open kunnen of de muur kunnen beschadigen als het straks tegen de muur zit…? Maar bij zowel een vaatwasser als wasmachine begrijp ik dat eigenlijk niet helemaal
Bij een wasmachine heb je achter vaak wel wat ruimte nodig voor de afvoerslang.
ja precies dat bedoel ik! Het leek me ook voldoende maar de planner klaagt erover dus begon toch te twijfelen. Vind het lastig om dat zelf in te schatten.
Ik woon alleen en de keuken is ook geen doorgang naar een andere ruimte ofzo, heeft maar 1 deur.
Inderdaad een wasmachine, heb er geen andere plaats voor
Ah zo, dat bedoelen ze waarschijnlijk! Ik dacht dat ze me afraden om hem langs een muur te zetten.
Ja het is niet super veel ruimte en in een ideale wereld zou je waarschijnlijk liever meer ruimte hebben, maar als het niet anders is lijkt het mij prima! Ik zou de kastruimte/werkruimte (want ik neem aan dat het je dan dus ook aan die twee kanten werkruimte hebt/ruimte voor apparaten etc) belangrijker vinden dan de bewegingsruimte! En inderdaad geen bovenkasten (eventueel wel planken) voor de ruimtelijkheid.
Misschien kan je het nog aftapen ofzo op de vloer om voor jezelf te checken of je het genoeg ruimte vindt?
Wij hebben een hele lelijke schouw gesloopt en een gipswandje geplaatst waar dat geval stond. Nu ben ik die aan het afwerken maar twijfel hoe ik dat netjes kan doen bij het deurkozijn naast die gipswand. Wat denken jullie? Lijkt me vrij breed en diep voor alleen kit.
Je hebt van Alabastine diverse vullers (houtvuller of allesvuller bijv), misschien kun je dat er eerst in doen en daarna eventueel nog kitten?
Ik zou ook beginnen met met allesvuller of houtvuller in het wit en een plamuurmes. Als het kan daarna nog overheen lakken of schilderen, meteen heel je kozijn?