Klussen in huis-topic

Oh dat vind ik echt heeeeel erg meevallen, zie online idd ook vanaf €100 dus had het al bijna geaccepteerd om tegen die lelijke kliko’s aan te kijken, maar dit is echt wel een prima prijs vind ik.

2 likes

Nee, de trap zit niet in de gang. Bij de voordeur zit links de deur naar de schuurdeur waar de kattenbakken staan, dus we kunnen de mat niet afschermen. Het is niet random, maar het ligt niet aan het tapijt maar meer de locatie helaas. Hij plast er ook als we de mat weghalen. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat tegels lelijk is, dus we hebben vanochtend maar een hele rol tapijt gehaald zodat we hem plaatselijk kunnen vervangen. En we kunnen inderdaad proberen ergens een stukje neerleggen in de buurt van de kattenbak, wie weet helpt dat…

3 likes

En? Hoe is het gelukt?

2 likes

Tgoh ik zou hier toch echt kijken naar jullie gemak/de hygiene. Zeker als je weet dat dit nog vaker zal gebeuren zou ik gewoon kiezen voor tegels of idd een dun stukje vinyl (evt aansluitend op de rest van de vloer qua stijl).

1 like

Thanks, ja goed punt. We hebben nu de plint weggehaald en de muur gereinigd, geschuurd en opnieuw geverfd. We hopen dat die urine geur eruit is en de tijdelijke mat helpt. Als het weer gebeurd (hoogstwaarschijnlijk) dan kijken naar de beste lange termijn oplossing.

2 likes

Ja opzich goed! Het was een onregelmatige muur en het behang heeft een druk motief, daardoor zie je de kleine plekjes die minder goed lukten eigenlijk niet. Ik had wel moeite met het afsnijden van de te lange stukken, maar dat ligt echt 100% aan mij en niet aan het behang of de muur.

2 likes

Je zou ook voor de zekerheid nog kunnen onderzoeken of er niet een buurtkat aan de buitenkant tegen jullie voordeur plast. Vaak hoor je dat de eigen kat dan aan de binnenkant ook bij de voordeur gaat plassen om te markeren. Niet het eerste waar je aan denkt als er ook een blaasprobleem is, maar ik benoem het toch maar even.

3 likes

Wat @1103 zegt inderdaad. Bij mij zat er vaak een kat in onze tuin, mijn kat werd territoriaal en ging op de mat bij de voordeur plassen. Uiteindelijk daar een kattenbak neergezet. Nu gebruikte ik de voordeur eigenlijk nooit en heb ik hem daar laten staan, maar hij ging op een gegeven moment ook weer op de oude bak, dus de bak bij de voordeur had ik toen ook weer weg kunnen halen.

Je zou dus ook nog kunnen proberen om daar tijdelijk een kattenbak neer te zetten als dat een optie is.

3 likes

We hebben dus een tuin met hele strakke lijnen. Maar is pas een paar jaar terug aangelegd dus we gaan de boel niet omgooien. We willen wel een stuk gras aanleggen maar ik twijfel nu of we voor organische vormen gaan of toch voor recht. Ik wil dat rechte wel doorbreken maar geen idee of dat heel raar staat. Wat zouden jullie doen?

1 like

Ik heb gewone bouwmarkt verf gebruikt die volgens de verpakking goed afwasbaar zou zijn, maar heb nu toch spijt :sweat_smile:
Als je met een doekje over de muur gaat heb je een glanzende vlek.
Heeft iemand ervaring met een coating eroverheen? Ik zie verschillende, (voor mij onbekende) merken

1 like

Tegels of vinyl idd, met gaatje of andersoortige inkeping maken. Er blijft altijd gepist worden.

2 likes

In september krijgen we een kleine aanbouw en in overleg met de buren wordt deze aan hun muur bevestigd. Hebben het uitgebreid besproken en ze zijn helemaal akkoord met al onze plannen. Maar nu twijfel ik of we daar onderling iets over op papier moeten zetten/ondertekenen? Internet is niet helemaal eenduidig. Aan de ene kant denk ik joh mondeling afgesproken is prima voldoende (zo staat mijn man er in en volgensmij vinden de buren het ook niet echt nodig) maar aan de andere kant denk ik, fijn om op papier te hebben wat we hebben afgesproken (ook voor hen) mocht er toch iets mis gaan of misschien voor volgende bewoners oid?

Iemand tips hierover? Hoe hebben jullie dit zelf aangepakt?

Je zou een erfdienstbaarheid voor handhaving bestaande toestand na bouw kunnen vestigen, daarmee voorkom je discussie met toekomstige eigenaren (want een erfdienstbaarheid volgt de zaak, dus nieuwe eigenaren moeten zich daaraan houden). Dit is een voorbeeld van zo’n erfdienstbaarheid:

Vooral dat legaliseren van eventuele strijdigheden met het burenrecht ook.

Nadeel is wel dat erfdienstbaarheden alleen in een notariële akte gevestigd kunnen worden dus zal niet echt goedkoop zijn

5 likes

Wat @Tamara zegt. Leg het wel vast. Niet om jullie of de buren, maar om toekomstige buren of nieuwe eigenaren van jullie pand. En qua kosten van een notariële acte, dat is duur, maar wat kost het als jullie nu die aanbouw doen en over 5 jaar nieuwe buren zeggen dat ze niet willen dat deze aan hun huis is bevestigd en er staat niets op papier. Dan heb je of een advocaat nodig, of een aannemer om alsnog een andere oplossing te verzinnen en te maken.

1 like

Huh hebben potentiële kopers van een van de huizen dan een mogelijkheid om later nog bezwaar te maken tegen die aanbouw?

1 like

Ik zou dat ook wel doen…

Anders opeens;

6 likes

Als er toch schade bij de buren optreedt (en dat kan echt na jaren nog) dan heb je echt een probleem, zeker als er niks van op papier staat, altijd doen dus @the.rebel.club

1 like

Ja dat snap ik, maar ik dacht dat @TanteBetje bedoelde dat een nieuwe koper het niet mooi vindt en dan kan eisen dat je het weer afbreekt

2 likes

Ja dit soort dingen moet je echt vast laten leggen anders kun je in dit soort heel vervelende zaken terechtkomen.

1 like

Belgie dus werkt misschien anders maar hier laten handtekenen op het geprinte plan van de bouw.