Klussen in huis-topic

Wat @1103 zegt inderdaad. Bij mij zat er vaak een kat in onze tuin, mijn kat werd territoriaal en ging op de mat bij de voordeur plassen. Uiteindelijk daar een kattenbak neergezet. Nu gebruikte ik de voordeur eigenlijk nooit en heb ik hem daar laten staan, maar hij ging op een gegeven moment ook weer op de oude bak, dus de bak bij de voordeur had ik toen ook weer weg kunnen halen.

Je zou dus ook nog kunnen proberen om daar tijdelijk een kattenbak neer te zetten als dat een optie is.

3 likes

We hebben dus een tuin met hele strakke lijnen. Maar is pas een paar jaar terug aangelegd dus we gaan de boel niet omgooien. We willen wel een stuk gras aanleggen maar ik twijfel nu of we voor organische vormen gaan of toch voor recht. Ik wil dat rechte wel doorbreken maar geen idee of dat heel raar staat. Wat zouden jullie doen?

1 like

Ik heb gewone bouwmarkt verf gebruikt die volgens de verpakking goed afwasbaar zou zijn, maar heb nu toch spijt :sweat_smile:
Als je met een doekje over de muur gaat heb je een glanzende vlek.
Heeft iemand ervaring met een coating eroverheen? Ik zie verschillende, (voor mij onbekende) merken

1 like

Tegels of vinyl idd, met gaatje of andersoortige inkeping maken. Er blijft altijd gepist worden.

2 likes

In september krijgen we een kleine aanbouw en in overleg met de buren wordt deze aan hun muur bevestigd. Hebben het uitgebreid besproken en ze zijn helemaal akkoord met al onze plannen. Maar nu twijfel ik of we daar onderling iets over op papier moeten zetten/ondertekenen? Internet is niet helemaal eenduidig. Aan de ene kant denk ik joh mondeling afgesproken is prima voldoende (zo staat mijn man er in en volgensmij vinden de buren het ook niet echt nodig) maar aan de andere kant denk ik, fijn om op papier te hebben wat we hebben afgesproken (ook voor hen) mocht er toch iets mis gaan of misschien voor volgende bewoners oid?

Iemand tips hierover? Hoe hebben jullie dit zelf aangepakt?

Je zou een erfdienstbaarheid voor handhaving bestaande toestand na bouw kunnen vestigen, daarmee voorkom je discussie met toekomstige eigenaren (want een erfdienstbaarheid volgt de zaak, dus nieuwe eigenaren moeten zich daaraan houden). Dit is een voorbeeld van zo’n erfdienstbaarheid:

Vooral dat legaliseren van eventuele strijdigheden met het burenrecht ook.

Nadeel is wel dat erfdienstbaarheden alleen in een notariële akte gevestigd kunnen worden dus zal niet echt goedkoop zijn

5 likes

Wat @Tamara zegt. Leg het wel vast. Niet om jullie of de buren, maar om toekomstige buren of nieuwe eigenaren van jullie pand. En qua kosten van een notariële acte, dat is duur, maar wat kost het als jullie nu die aanbouw doen en over 5 jaar nieuwe buren zeggen dat ze niet willen dat deze aan hun huis is bevestigd en er staat niets op papier. Dan heb je of een advocaat nodig, of een aannemer om alsnog een andere oplossing te verzinnen en te maken.

1 like

Huh hebben potentiële kopers van een van de huizen dan een mogelijkheid om later nog bezwaar te maken tegen die aanbouw?

1 like

Ik zou dat ook wel doen…

Anders opeens;

6 likes

Als er toch schade bij de buren optreedt (en dat kan echt na jaren nog) dan heb je echt een probleem, zeker als er niks van op papier staat, altijd doen dus @the.rebel.club

1 like

Ja dat snap ik, maar ik dacht dat @TanteBetje bedoelde dat een nieuwe koper het niet mooi vindt en dan kan eisen dat je het weer afbreekt

2 likes

Ja dit soort dingen moet je echt vast laten leggen anders kun je in dit soort heel vervelende zaken terechtkomen.

1 like

Belgie dus werkt misschien anders maar hier laten handtekenen op het geprinte plan van de bouw.

Ah zi, nee dat kan niet, volgens mij kan alleen Welstand dat maar ik vraag me af of dit voor een aanbouw achter het huis ook geldt.

2 likes

We gaan onze zolder verbouwen en zoeken laminaat. Is het laminaat bij Carpetright, Praxis, Gamma e.d. van prima kwaliteit? En eigenlijk meer de vraag, vanaf welke m2 prijs kun je wat goeds verwachten

1 like

Dat is toch het minimale ja, als het echt belangrijk is om hier gebruik van te kunnen maken zou ik het nog steeds laten registreren via een servitude. In principe vervalt de handtekening op het bouwplan ook zodra er iets anders gebouw is, wat het geval is 90% van de gevallen.

Als het zonder vergunning is gebouwd (vergunningsvrij, niet illegaal) en het is 100% de muur van de buren (dus niet mandelig) en er staat niets op papier, dan is het niet meteen akkoord. Dan moet je zelf bewijzen dat je akkoord hebt en dat het er al zoveel jaar staat. Ik weet niet wanneer een rechter het beschouwd als “vast”. Maar op dat moment heb je al wel kosten van een jurist gemaakt. Met een document van een notaris ben je hier tegen bestand.

Heel andere situatie, maar overeenkomsten: buurman van een goede vriend had met akkoord van die vriend een steiger gebouwd, die een stuk (± 1 meter) over zijn grond ging. De kopers van zijn huis waren niet akkoord en hebben ruzie met de buurman gemaakt over die steiger, want zij gaven geen toestemming meer voor die steiger. De buurman heeft de steiger moeten afbreken. Dit was een paar jaar later.

3 likes

Thanks voor het meedenken allemaal! Ik ga dit regelen maar ben echt helemaal niet thuis in het juridische gebeuren en snap ook echt bar weinig van al die jurische stukken. Wie kan ik hiervoor om ‘hulp’ vragen? Kan ik gewoon bij mijn eigen notaris (waar ik ook de koopakte van ons huis heb getekend ect) een afspraak maken om dit te regelen en leggen zij dan ook eea uit? Of moet ik iemand anders inschakelen nog

Edit: Oja en moet dit per se rond zijn voordat ze aan de bouw beginnen? Want dan moet ik echt gaan haasten. Of kan ik zoiets ook nog after the fact laten registreren, zo lang het maar geregeld is voordat ik/zij hun huis verkopen?

1 like

Ik heb zelf laminaat van gamma op de bovenverdieping en vind het goeie en mooie kwaliteit! Zie dat ze die van ons nu niet meer in het assortiment hebben maar wij betaalden €13,20 per m2 (dat was met 40% korting)en dat was wel een hele goeie deal toen. Aanbieding ging ook heel snel toen want uiteindelijk moesten we bij 3 winkels sprokkelen om alles compleet te krijgen.

3 likes

Elke notaris zou dit voor je kunnen regelen, denk dat het geen kwaad kan om bij verschillende notarissen te polsen wat de kosten ongeveer zullen zijn.
Ik zou er niet te lang mee wachten maar denk dat het geen probleem is als het niet af is voordat de bouw begint (maar ik ben geen notaris dus bind mij er niet op vast, ik maak alleen de akten :rofl:)

2 likes