even een opmerking omdat ik je tekening en inspiratiebeeld heb bekeken; het lijkt er op dat je het frame dat in je inspiratiebeeld wilt doortrekken tot boven wat ik niet zou doen omwille van de stabiliteit. Je inspiratie beeld heeft vanonder dat houten frame dat open is als vervanging voor een sokkel bij standaard kasten. Daarop komt dan het gesloten kastje. Waarschijnlijk is dit uit twee delen gemaakt die dan worden gekoppeld aan elkaar (“sokkel” en kast bedoel ik dan). Dit is veel makker en foolproof om te maken, als je dat frame zou doortrekken tot boven als schakelpunt voor het gesloten gedeelte gaat de uitvoering heel precies moeten zijn omdat het anders gebrek aan stabiliteit gaat hebben, uit ervaring, met schrijnwerkers bedoel ik dan, zou ik het er zelf niet op wagen puur omdat alles zo goed uitgewerkt zou moeten zijn. Als je dus het onderstel los maakt met de kast op ga je dat probleem niet hebben wat dus veel veiliger is voor een stabiele kast.
Aan wat voor materiaal dacht je trouwens? Massief hout? Multiplex? Denk ook goed na over hoe je de rotan erin zou verwerken, je inspiratiebeeld heeft een stuk uitgefreesd (moeilijk zelf te doen) en daar de rotan in laten vallen waardoor het gelijk loopt maar als je de rotan in het midden steekt kan je dit veel makkelijker zelf maken door gewoon in de planken van het frame een zaagsnede te (laten maken).
Nog een algemene tip voor iedereen die zelf meubels wilt proberen te ontwerpen; Google Sketchup is een heel simpel gratis programma waar je een kast in 3D kan uittekenen. Als je daar een halve dag mee speelt kan je al veel met het programma. Ook heel handig en leuk als je iets wilt gaan verbouwen thuis, dan kan je ook aan je architect een model vragen om in te laden dat je thuis zelf kan kijken en evt. aanpassen.
voorbeeld sketchup