Klussen in huis-topic

Oh yes! Waar heb je je webbing gehaald? (het is vaak nog best duur)
Bedankt voor alle tips! Ik ga de links eens op mijn gemak bekijken :slight_smile:

Ben je blij met je kast? Heb je een foto?

2 likes

Ik heb nog geen webbing gehaald! Ik denk dat ik het ergens online ga bestellen. Ben er nog niet helemaal uit wat ik er allemaal precies mee ga doen. Ik wil denk ik de voorkant van de manden die ik nu in mijn kast heb staan ermee gaan bekleden.

Dit vind ik trouwens een hele leuke IKEA hack met rotan:


Als je de kast mooi beitst en een mooie kleur webbing hebt krijg je ook een beetje hetzelfde idee als op je foto en het is supersimpel. Het enige nadeel is dat het dan niet echt ‘see through’ is, maar die illusie kun je wel creëren door bijvoorbeeld dat wat achter de webbing zit heel donker te verven.

Ik ga even zoeken naar foto’s van mijn kast!

1 like

Die vind ik ook leuk! Het lijkt me gewoon een erg cool project om echt eens van 0 te beginnen. Ik hou wel van een uitdaging :stuck_out_tongue: dus ik ga op zoek naar al het materiaal en dan zien we wel of ik het tot een goed einde kan brengen … Haha!

Bedankt voor alle inspiratie en tips! Ik ben helemaal enthousiast

1 like

Gaat helemaal goed komen! Het is inderdaad gewoon leuk om een project vanaf 0 te beginnen.

Ik heb foto’s van mijn kast gevonden!

DIY Underlayment kast


Toen het nog niet af was en een troep was. Ik heb er ook een kledingkast naast (ook DIY). Die gebruik ik nog steeds, maar nu heb ik er een gordijn voor


Zo hoorde de vakkenkast te zijn. Dit was ‘af’



Uiteindelijk heb ik de indeling van mijn kamer omgegooid. Ik heb een paar vakken ertussenuit gehaald en de randen wit geschilderd. Links zie je het gordijn van mijn kledingkast


Inmiddels heb ik mijn kamer weer helemaal veranderd. :sweat_smile: Dit is de kast van de achterkant. Het jammere van de ‘boekenplank’ die bovenop staat is dat ik geen stuk had voor de achterkant, waardoor we allemaal kleine stukjes hebben gebruikt en dat is lelijk. Ik ga dit nog veranderen, want ik ga met schuimrubber en mooie stof een achterwand maken die comfortabel is om tegenaan te zitten. :heart:

Ik heb geen foto van de voorkant want het is een troep. Als het goed is kan ik zondag er wel een maken. Er moet nog veel gebeuren, want zoals je ziet heb ik sommige dingen maar half geschilderd enz.

7 likes

Waaw wat cool dat je dat gewoon zelf gemaakt hebt! Ziet er goed uit!

Daar heb ik nog niet gekeken, bedankt voor de tip!

1 like

Webbing hebben ze wel gewoon bij de bouwmarkt, je moet bij de radiatorombouwen kijken. Daar wordt vaak webbing voor gebruikt.

1 like

Ja, maar die is meestal wit! Ik wil graag bruin :grimacing: Misschien heb ik nog niet goed genoeg gekeken

Oh :joy::joy: dat wist ik niet. Kun je dat niet verven?

@Pantalones wat woon je leuk!

1 like

even een opmerking omdat ik je tekening en inspiratiebeeld heb bekeken; het lijkt er op dat je het frame dat in je inspiratiebeeld wilt doortrekken tot boven wat ik niet zou doen omwille van de stabiliteit. Je inspiratie beeld heeft vanonder dat houten frame dat open is als vervanging voor een sokkel bij standaard kasten. Daarop komt dan het gesloten kastje. Waarschijnlijk is dit uit twee delen gemaakt die dan worden gekoppeld aan elkaar (“sokkel” en kast bedoel ik dan). Dit is veel makker en foolproof om te maken, als je dat frame zou doortrekken tot boven als schakelpunt voor het gesloten gedeelte gaat de uitvoering heel precies moeten zijn omdat het anders gebrek aan stabiliteit gaat hebben, uit ervaring, met schrijnwerkers bedoel ik dan, zou ik het er zelf niet op wagen puur omdat alles zo goed uitgewerkt zou moeten zijn. Als je dus het onderstel los maakt met de kast op ga je dat probleem niet hebben wat dus veel veiliger is voor een stabiele kast.

Aan wat voor materiaal dacht je trouwens? Massief hout? Multiplex? Denk ook goed na over hoe je de rotan erin zou verwerken, je inspiratiebeeld heeft een stuk uitgefreesd (moeilijk zelf te doen) en daar de rotan in laten vallen waardoor het gelijk loopt maar als je de rotan in het midden steekt kan je dit veel makkelijker zelf maken door gewoon in de planken van het frame een zaagsnede te (laten maken).

Nog een algemene tip voor iedereen die zelf meubels wilt proberen te ontwerpen; Google Sketchup is een heel simpel gratis programma waar je een kast in 3D kan uittekenen. Als je daar een halve dag mee speelt kan je al veel met het programma. Ook heel handig en leuk als je iets wilt gaan verbouwen thuis, dan kan je ook aan je architect een model vragen om in te laden dat je thuis zelf kan kijken en evt. aanpassen.

voorbeeld sketchup

3 likes

Amai bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik wou inderdaad met massief hout werken (als ik dat wat betaalbaar kan vinden). De rotan er in had ik ook al bedacht, maar ik denk het achterop te nieten en wat dunnere plankjes te gebruiken als frame. De simpele oplossing? Ik moet het allemaal nog eens goed bekijken!

Nou ik ben dus met die kast (zie hierboven) gestart vorige week en het is me gelukt! Het is niet perfect, maar ik ben er super blij mee! Morgen ga ik foto’s maken, maar bij deze al een Sneak peek:

Ik heb al weer zin in een volgend project!

18 likes

Iemand tips voor een kast zelf maken onder een toekomstige bar? Zowel in stijl voorbeelden als het echt maken?

Dit is het muurtje:

De rechterkant moet een kast komen die iets verder uitsteekt, zodat met een L vorming blad erop aan de linkermuur een bar wordt gecreëerd.
Beetje zoals dit:

Maar dan in een totaal andere stijl. Ik houd niet van wit, de rest in ons huis is een verzameling van industrieel, verschillende soorten hout en kringloopdingen. De vloer gaan we opschuren en opnieuw lakken met donker eiken, waardoor het donkerder en minder warm wordt.

Mag ik dit topic weer nieuw leven ik blazen? Wij zijn een huis aan het bouwen en loop nogal tegen wat dingen aan die ik niet in het huizentopic vind passen.

Bijvoorbeeld; Hoe hebben jullie de plinten in huis gemaakt, zelf gezet of laten doen door een timmerman of andere partij? het monteren blijkt nogal moeilijk te zijn met klemmen en kit etc. wil niet de vloer of geverfde muur beschadigen.

1 like

Oh leuk topic!! Wist niet eens dat deze er was @Tubing! Ik ben niet zo’n ervaren klusser dus kan je niet helpen.

Als het goed is ga ik dit weekend voor het eerst vinyl leggen in de hal en toilet. Vet spannend! Gelukkig kun je tegenwoordig alles op youtube vinden :sweat_smile: het wordt de antraciet tegel vinyl

Ennnn we hebben een redelijk verouderde badkamer maar die gaan we renoveren. Heb nu alle kozijnen gekit en gelakt. Er komt uiteindelijk (op korte termijn, eerst even testen hoe het vinyl leggen gaat) hetzelfde vinyl in de badkamer als hierboven. Er komt een muurtje tussen bad en douche (inloop met glazen scherm ipv ranzige douchenbak). Alles blijft op dezelfde plek en het bad blijft. Ander wastafelmeubel en dan is het allemaal al heel anders. Alleen de ombouw is mega lelijk geel en beun. Uiteindelijk willen we het stucen maar in de tussentijd kan ik niet veel langer tegen die gele wand aankijken. Iemand ideeen wat ik er in de tussentijd mee zou kunnen doen (een budget tussen oplossing).

Wat voor materiaal is het? Zou plakfolie erop hechten?

Of interieurstickers (muurstickers of voor containers)?

1 like

Ik heb het laten doen, maar ik niet de indruk dat het zo moeilijk was? Bij mij werd het geplakt tegen de muur met lijm en niet met klemmen vastgezet? Het meeste werk zat’m in het verstek zagen van de plinten en dan bij kleine hoekjes. Bedoel je dat?

Volgens mij gewoon plastic oid. Maar een folie is misschien nog wel een idee. Alleen wel extra moeilijk door die ronde vormen denk ik

Misschien zou je het kunnen (laten) spuiten? Moet je eerst wel even testen en oefenen zodat je geen druipers krijgt. (en alles goed afplakken natuurlijk)

1 like