Klussen in huis-topic

Kun je dat stuk eraf halen? Zodat je het vlak kunt plakken? Ik heb een tafel beplakt, met rare hoeken en zo. Het is een klusje, maar met een fohn en rustig de tijd nemen, kom je een heel eind.

1 like

Dan moet je sneetjes in t folie maken. Wel een lastig klusje, maar ik denk dat er wel filmpjes te vinden zijn. Moet je wel een beetje liggen.

1 like

We gaan het laten plakken (gewoon wit) door een vriend van mn vriend die ook autos wrapt! Jeuj! Denk niet dat het me zelf gelukt was :sweat_smile:

3 likes

Zeker! Das het leukste: de before & afters :heart_eyes:

1 like

Iemand nog tips voor vinyl leggen? Allemaal filmpjes bekeken maar dan eenmaal bezig blijkt het toch wel weer lastiger. Met name alle (ronde!!) hoekjes van kozijnen enz (oud huis). Help :sweat_smile:

Ik ben dus dit kozijn aan het opknappen en wil eigenlijk van de raampjes (verfresten en twee verschillende ramen dus niet echt te redden) af. Nu wil ik er dus eigenlijk zwarte panelen in plaatsen (de deur wordt vervangen door een staallook zwarte). Heeft iemand tips qua materiaal voor de panelen/hoe je dit het beste aanpakt?

Daarnaast bedacht ik me als alternatief: kan ik t raam ook plakken of lakken?

Als je de glaslatjes eruit kunt halen kun je meestal best makkelijk het glas eruit tillen, dan kun je dunne houten paneeltjes op dezelfde maat zagen, of je zou ook folie over het glas kunnen plakken, maar het lijkt me een soort relief-glas en dat is moeilijk netjes te beplakken denk ik.
Is het niet wat om er nieuw helder of melkglas in te plaatsen? Wordt je hal niet heel donker als het helemaal dicht is?

2 likes

Dankje! Het is inderdaad relief glas, bovenste glas heeft meer structuur dan het onderste. Daar stoor ik me aan. De keuken grenst aan de hal en daarvan hebben we de deur verwijderd, dus het licht komt daar vandaar.

Ik ben bang dat ik, om de glaslatjes te verwijderen, het hele kozijn moet beschadigen. Nieuw glas heeft wel de voorkeur, maar is ook weer ingewikkeld. Zoek voor de korte termijn vooral een budget simpele oplossing, maar ik gok dat ik toch bij nieuw glas uit ga komen.

Wij hadden ook zoiets, rookglas boven alle deuren.
Een klusjesman snijdt dus zó het glad eruit en kan meteen een plaatje van multiplex erin terugzetten. Dit kan je dan naar wens lakken.

1 like

Haha ja dat had ik kunnen doen. Hij had vast een vastere hand dan ik :sweat_smile: de hal ben ik tevreden over. De wc was een ander verhaal met al die klote hoekjes waar je nauwelijks bij kunt. Toch maar plintjes, in ieder geval in de wc.

1 like

Heeft iemand hier ervaring met het uit elkaar halen van een Ikea bureau? Ik krijg de schroeven er niet uit. Ik kan ze wel losser draaien maar ze komen er niet uit.

Hier even een plaatje van hoe de schroef eruit ziet:

Dat is niet echt een schroef, maar een soort van pin die in een schijf valt. Loshalen moet je een beetje op gevoel doen omdat je moet voelen wanneer de pin loskomt.

Edit: zo dus:

1 like

Dabkje! Hij is uit elkaar :blush:

1 like

En @Zoeva thanks voor de tips! Ben as we speak zelf de glaslatjes eruit aan het halen (halverwege dus gaat best goed) en bij de praxis kunnen ze ze gratis weer op maat zagen. Ben nog altijd aan het twijfelen over nieuw glas of panelen, dus die knoop ga ik (&vriend) zo direct ook maar even doorhakken.

2 likes

Succes nog met de laatste loodjes… Ehh latjes

Haha thanks! Glas nummer 1 is geslaagd. Nadat ik het er supernetjes uit heb gehaald liet ik het direct vallen. Dus had het net zo goed kunnen slopen😂

Update: het is dus gewoon gelukt😱

4 likes

Ik heb een bijzettafel in huis wat simpelgezegd een plak boomstam op pootjes is. Het hout is onbehandeld, maar ik merk dat het hout kwetsbaarder aan het worden is. Wat is nou de beste manier om deze tafel te verzorgen. Een keer goed schuren en in de beits?

Ik zou een blanke olie doen,met beits gaat hij denk ik glanzen, denk niet dat dat mooi is.

1 like

Dit @Falafel of na het opschuren (eerst met grof schuurpapier, daarna met zo fijn mogelijk) houtwax gebruiken. Dat gebruik ik vaak voor mijn houtbrandprojectjes en blijft ook mooi mat. Legt een soort van beschermlaag op het hout waardoor vocht en vuil er niet zo erg in kan trekken en kun je zo vaak herhalen als je wil in principe.

Ik heb een pot van het merk decowax maar er zijn verschillende merken. Wel erop letten dat je kleurloze neemt want sommigen hebben dus een toegevoegde kleur.

1 like

Deze is top voor al het eiken, blijft dezelfde kleur en onzichtbaar /mat. Rode wijn of stuifmeel van een bos bloemen trekt er ook niet in

3 likes