Klussen in huis-topic

Bedankt allemaal voor de reacties. Toch maar even een meter gekocht. :grin:

Heeft hier iemand ervaring met luchtgommen, met name van de trap, die ik enkele vragen kan stellen?

1 like

De kroonsteentjes van sommige lampen in huis zijn helemaal weggewerkt in het plafond. Is er een manier om te testen welk draad waar zit?
Ik lees dat het wel werkt, maar dat het heel gevaarlijk is om dan de lamp te verwisselen als je de stroom niet uitschakelt. En ik ken mezelf en weet dat ik dat dan zonder nadenken doe.

Als de lamp uit is zit er geen stroom op dat kroonsteentje als het goed is dus kun je er gewoon aankomen, anders voor de zekerheid de aardlekschakelaar omzetten? En zou sowieso een spanningszoeker gebruiken.

1 like

Ik bedoel meer als je ooit de lamp moet verwisselen, dan kun je het schroefdraad waar je de lamp indraait niet aanraken omdat er stroom op kan staan. En normaal doe ik dat zonder de stroom uit te schakelen, dus ik weet zeker dat ik dat ga vergeten als het zover is.

Als je alleen het peertje vervangt? Ik heb nog nooit bedacht dat dat gevaarlijk zou zijn, als je alleen het glas vasthoudt kan er niet zoveel gebeuren.
Of bedoel je als je een nieuwe lampenkap/fitting ophangt en je dan nieuwe draadjes moet aansluiten? Dat zou ik sowieso altijd met de stroom eraf doen. Maar dan snap ik alsnog de vraag niet helemaal hoe je kan weten welke draad waar zit. Welke kleur draad? Of welke draad naar welke schakelaar? Of welke draad naar welke stop?

De fasedraad en de nuldraad. Op de een staat stroom, bij de ander wordt het afgevoerd. Dus waarschijnlijk is het zo dat als je het verkeerd doet, de fitting altijd onder stroom staat (tenzij je het stroom uitschakelt wat ik normaal nooit doe als ik alleen de lamp eruit haal). En ja bij het glas vasthouden is slim, maar ik vergeet dat soort dingen gewoon. Ik stond laatst al onder stroom namelijk :grimacing: dus, better safe than sorry.

Op de bruine (of zwarte) draad staat altijd spanning. Maar ik ga nog eens kijken of ik het kroonsteentje er niet uit kan wroeten en opnieuw erin doe, dan weet ik het in ieder geval. Of kijken of de spanningsmeter in het kroonsteentje past.

1 like

Normaal hangen kroonsteentjes een beetje los van het plafond, maar deze lijkt er tegenaan geplakt of geschroefd ofzo. Waardoor ik ook de draden niet kan zien.

1 like

Ik heb het even nagevraagd aan de elektromonteur in mijn familie, die zegt dat het in theorie uit kan maken, maar dat je alsnog je vinger in het schroefdraad van de fitting moet steken om dan stroom te krijgen. Het is niet zo dat de hele buitenkant van je fitting onder stroom komt te staan, dat zou ook enorm brandgevaarlijk zijn.
Dus als je bij het verwisselen van een lamp het glas en de buitenkant van de fitting vasthoudt kan er niks gebeuren.

3 likes

Haha dankjewel voor het navragen! Ja ik ga het proberen te onthouden niet het schroefdraad aan te raken. Moet op zich wel lukken maar ik kan mega onhandig zijn :’)

1 like

Kleine moeite om de stroom even uit de schakelen dan toch

1 like

Ja maar normaal hoeft dat toch niet. En aangezien een LED-lamp superlang meegaat ben ik dit hele debacle wel weer vergeten haha.
Of zetten andere mensen wel het stroom uit? Ik vind dat zo irritant met alles wat je dan weer opnieuw moet instellen.

1 like

Nee maar als jij je zo druk maakt om per ongeluk een stroomdraadje te raken kan je net zo goed even de stroomschakelaar omzetten, is 1 sec werk (oke meer als je wekkers/ovenklokken opnieuw moet instellen, dat probleem heb ik niet).

Heeft iemand ervaring met het maken van een vliering inclusief vlizotrap?
Ik heb weer eens wat in mijn hoofd gehaald en wil het eindelijk gelijk nu doen.
We hebben op zolder aan weerskanten de balken lopen waarop een dragende constructie kan worden geplaatst. Van die ijzeren houders en dikke balken.
Denk iets van spaanplaat als vloer en dan gipsplaat als plafond.
Alleen het plaatsen van een vlizotrap lijkt me wat lastig.

Iemand een idee waar ik zo’n plankendrager kan kopen?

1 like

Ik heb even gezocht maar kan het niet vinden :joy: ik heb zelf in mijn kast planken hangen op een hout balkje. Maar als je 1 zo en 1 hout hebt is dat ook een raar gezicht

Zag nog wel deze maar da’s ook niet die van jouw plaatje

Ah bedankt voor het zoeken! Een houten balkje is ook een goed idee, kan ik wel even wit schilderen.

https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/hout/lijstwerk/hoekprofiel-kunststof-30-x-30mm-wit-260cm/2152035?channable=02490e69640032313532303335f3&gclid=EAIaIQobChMIi7bPuIny9AIVBAGLCh1YpwBcEAQYBSABEgLDvfD_BwE

Mijn vriend denkt dat het een aluminium hoekprofiel is, zoals op deze foto. Zou heel goed kunnen, maar vraag me wel af hoe stabiel dat gaat zijn. Denk dat ik voor een houten balkje ga!

2 likes

O natuurlijk! Ja dat zal m wel zijn idd

1 like

Ik weet eindelijk welke verfkleuren in mijn appartement zijn gebruikt, dus ik kan eindelijk alle lelijk gevulde gaatjes fixen en overschilderen!

Heeft iemand tips voor deze muur hieronder? De muur is super lelijk gevuld door vorige bewoners, de vulling steekt helemaal uit en er zit nog een plaklaag van een kabelgoot aan de muur. Hoe kan ik die plaklaag (zo veel mogelijk) verwijderen? Ik heb het al geprobeerd te fohnen zodat het wat loskomt, maar ik ben bang dat ik het behang beschadig. Thanks!

3 likes

Niet. Ik heb dus ook dit soort plakresten op een muur en hoewel ik dat structuurtje er af heb gekregen blijf je er gewoon een streep van zien door elke kleur verf heen. Ik zou kijken of je er niet iets voor kunt hangen. Zeker omdat je behang met structuur hebt ga je er altijd iets van zien.