Klussen in huis-topic

Geen idee wat er nu op zit, het was in deze kleur toen ik het set overnam en volgens mij is het gewoon in die kleur gekocht, dus lak dan?


Geen idee of dit dekkend is, ik had de kleur vd tafel laten zien in de verfwinkel en de kleur die ik wou (ben naar een speciaalzaak gegaan, dure grap).

En ja soms vergeet ik een meloen op te eten en die lag dan in de fruitschaal of ernaast en ontplofte. Ik ben geen enkele keer thuis geweest dus m’n vriend heeft het steeds opgeruimd. Maar dan kwamen er dus zulke grote wittige vlekken op

Die beits is transparant, staat rechtsonder in de hoek :wink:

Ik neem aan dat die vlekken er niet meer uit gaan en dat het echt in het hout zit? In dat geval dien je hem helemaal blank te schuren aangezien je die vlekken anders gaat blijven zien aangezien de beits transparant is. Normaal gesproken is licht opschuren totdat het oppervlak mat is voldoende, maar als je echt vlekken hebt wordt dat moeilijk. Zeker aangezien het kleurverschil best groot is tussen de vlek en de rest van de tafel.

Schuur je trouwens met de hand of met een machine? Ik las namelijk hierboven dat je fijn schuurpapier hebt gehaald, maar je kunt dit het best eerst met wat grover (160 of 180) schuren en dan 200 of 220 om het glad te maken en de laatste oneffenheden weg te werken.

Ik wist trouwens niet dat watermeloenen serieus ontploffen. Wel als je er elastiekjes om heen doet, maar ook gewoon zo op de fruitschaal is wel echt wauw. Lijkt me een behoorlijke troep. Arme vriend haha

2 likes

Ik schuur met de hand idd, ik heb 80, 120, 180 en 400.
Was nu met 120 aan het schuren.

80 zou ook kunnen, zolang je zorgt dat je niet op één plek blijft dus goed rond bewegen. Vervolgens kun je 180 gebruiken en als je het dan nog grof vind aanvoelen 400. Al is 400 eigenlijk echt voor het heeeel licht opschuren van bestaande verflagen of tussen nieuwe verflagen in.

Ik kan je trouwens echt aanraden om zoiets te gebruiken

Al heb je daar weer niks aan als je nu vierkante vellen hebt gekocht. Dus als je geen nieuw wil kopen (zou ik zelf ook niet doen hoor) zou je het schuurpapier om een houten blokje of om een spons kunnen wikkelen (eventueel even vastplakken met een plakbandje). Dat schuurt echt 100 x beter dan wanneer je een los velletje in je hand moet houden en de druk wordt wat gelijker verdeeld

1 like

Dankje voor je uitgebreide reactie!
Ik heb zo’n schuurblokje! Ik wilde zo’n ding kopen waar ik velletjes in kon klikken maar we hadden al een blokje kurk :frowning:
Maar dan schuur ik dit weekend er nog verder op los tot het gelijk is!

2 likes

Zo’n ding waar je velletjes in kan klikken heb ik ook, twee zelfs, maar vind dat nou niet heel fijn werken eigenlijk. Duurt een eeuw voor het papier er strak genoeg in zit en als je iets te hard schuurt zit het zo weer los. Tenminste, de goedkopere exemplaren hebben dat bijna allemaal, de dure een stuk minder, maargoed die hebben dan weer een hogere prijs. Dus wat dat betreft is het beter dat je dat niet hebt gekocht.

Succes!

2 likes

Echt respect ik heb weleens een kast geschuurd met zo’n blokje en los papier en werd echt gek haha

1 like

Ja ik moet hierna de eettafel nog, gelukkig alleen het onderstel en die is al wit en wordt ook wit gelakt dus ik hoop dat dat sneller klaar is.
Ik hoop dat het resultaat mooi wordt, dan is het het wel waard.

Ongeveer 3 maanden geleden hebben wij onze nieuwe eiken trap behandeld met een 2 componentenolie. Helaas slaat de olie paarsig uit op de eiken trap en is de mooie rustige naturelkleur weg. Wij willen de trap daarom opnieuw een transparante matte lak geven. Maar eerste die oude laag verwijderen. Weet iemand hoe we dat het beste kunnen doen?
ik heb het zojuist geprobeerd met een schuurmachine en grit 60 schuurpapier, Op sommige delen komt de eikenkleur terug maar de trede wordt er veel onrustiger (vlekkeriger) van doordat in sommige delen van het houtstructuur de olie nog wel zichtbaar is. ik hoop dat hier een oplossing voor de vinden is. Vooral achterin het hoekje zie je het kleurverschil goed, dit is per trede verschillend, terwijl voorheen het onbehandelde eiken veel rustiger oogde.

Zie afbeelding, bovenste treden hebben we geprobeerd te schuren.
(ik heb ook met wasbenzine geprobeerd, in de hoop dat het de olie zou oplossen ofzo, werkte niet)

Olie overlakken is niet zo makkelijk, lak is op waterbasis en water en olie gaan niet zo best samen. Kaalschuren kan, maar als je goed je best hebt gedaan met de olie zit dat dieper dan je kunt schuren. Je zou de treden dan eigenlijk moeten (laten) logen om de olie er uit te krijgen. Een nieuwe olie kiezen is misschien makkelijker.

2 likes

Ik had een schuurmachine geleend en kreeg er 180korrel vellen bij, net buiten geschuurd en ik was heel ontevreden maar nu ik het verschil zie heeft het wel echt gewerkt!
We gaan wel nog meer schuren, maar die 180 korrel vellen zijn op en 't waren van die plakvellen.
Even kijken of iemand een machine heeft die niet van die plakvellen heeft (ja wel meer gedoe en trilt los, mja)

2 likes

Echt al wel een verschil hoor!! Nog een keertje schuren, misschien met een iets grovere korrel? Het lijkt me massief hout, daar kan best nog een laagje vanaf.

1 like

Oh dat ziet er goed uit! Je zou inderdaad zoals TanteBetje hierboven al zegt met nog iets grover kunnen schuren en vervolgens als laatste het afwerken met een fijn schuurpapier zodat ie mooi glad is. Dan is de kans groot dat het kleurverschil dat nu nog te zien is zo goed als verdwijnt. Want ik ben bang dat als je hem nu in de beits zet het kleurverschil alsnog zichtbaar blijft.
Wel heeeel goed ontvetten trouwens na al dat schuren, anders heb je kans dat je daar weer vlekken door krijgt. Dat had ik laatst namelijk :sweat_smile:

2 likes

Dankje, ja ik had dus voor die schuurmachine geen grovere korrel, maar ga ik wel gebruiken voor de volgende keer.
En waar ontvet je mee? Terpentine ofzo?

Dat is juist vet, dacht ik. Ik doe het altijd met ammoniak, maar St Marc gaat ook goed.

Ik heb speciale ontvetter van ProGold. Maar st. Marc of verdunde ammoniak kan ook (1 deel ammoniak op 10 delen water ofzo), daarna goed navegen met een schone, doek en kraanwater.
Terpentine is niet echt geschikt om te ontvetten dus dat zou ik niet doen.

1 like

oh haha ik haal die altijd door elkaar, ik denk dat ik nog wel ammoniak heb staan in de voorraadkast. Of glasreiniger in zo’n spuitfles, volgens mij ontvet dat ook?
@BiloxiParish

Nee glasreiniger laat een restje na. Dat is niet goed als je erover wil verven want dan hecht de verf/beits niet goed. En omdat de houtvezel open is heb je kans dat de glasreiniger gaat vlekken door de toegevoegde kleurstof.
Ik zou echt ammoniak of st Marc gebruiken. Dat is er echt voor geschikt. Zou zonde zijn als je straks weer helemaal opnieuw kunt beginnen omdat het resultaat lelijk is of je de verf er zo af kunt vegen

2 likes

Heeft iemand een idee hoe we de stuc minder kunnen laten opvallen na het verfen?
We hebben een wand waar gestuct is, en je ziet helaas door de verf nog wat stuc (die neemt meer en sneller verf op waardoor het iets lichter is)
We hebben nu twee lagen gesmeerd en je ziet nog lichtjes waar gestuct is geweest.

Ik vrees dat je het misschien nog wel 2x moet verven om dat niet meer te zien.