Klussen in huis-topic

Ja ik! Heb zwarte houten jaloezieën en plissé gordijnen.
Ben heel tevreden, makkelijk zelf op te hangen en ziet er mooi uit. Het gratis advies gesprek vond ik ook erg prettig. Goed meegedacht ook naar mogelijkheden.

1 like

Wij hebben ook de houten jaloezieën. Heel tevreden mee. Alleen bij ons was het wel 2x verkeerd ingemeten door de adviseur maar gelukkig wel netjes opgelost door de klantenservice.

1 like

Ik heb de pvc jaloezieën, gordijnen en rolgordijen, mega blij mee. Als je je mandje een paar keer vollaad en niet aanschaft (Ik ben echt een twijfelaar), krijg je een mail voor advies en korting😂

1 like

Heeft iemand wel eens zelf een buitenstopcontact gemaakt? Bedrading doorgetrokken enzo.

Wij hebben in huis zulke trapleuningen:

Ik zou ze het liefst zwart/antraciet willen schilderen, maar internet zegt dat dat echt een hels karwei is (laklaag afbijten, schuren, schoonmaken, primer, huidvet-afstotende verf en succes met egaal krijgen want het is rond). Heeft iemand zoiets wel eens gedaan?

Wij hebben deze ook, heb ze gewoon geschuurd, afgedaan met terpentine en toen zwarte lak er over. 2 laagjes was genoeg en het ziet er na een half jaar nog top uit.

1 like

Oh dit klinkt goed! Heb je gewoon normale lak gebruikt of inderdaad speciale huidvet-afstotende?

Vriendin van mij heeft ze eraf gehaald, ontvet, zwart gespoten met action spuitverf. Houdt zich vooralsnog goed.

1 like


Gewoon deze! Volgens mij is ie van de action.

2 likes

Heeft er hier iemand wel eens een ikea meubel geschilderd? Ik wil mijn Billy boekenkast schilderen en had al wat dingen opgezocht op google maar wil ook graag persoonlijke ervaringen horen.

Heb al een potje grondverf en lakverf op waterbasis gekocht. Bon heb ik nog voor het geval dat :joy:.

2 likes

Met grof of fijn schuurpapier?

Heb besloten dat ik eerst maar de boekenkast zelf ga doen en daarna pas de deuren want het zou wel heel zonde zijn als ik die dure deuren verpest.

Wij gaan dat binnenkort doen! Binnen hebben we wel al gedaan, buiten nog niet. Ben zelf ook benieuwd :wink:

Ik heb een nieuwe eettafel gekocht, het onderstel is hout dat wit geverfd is, maar tis heel lelijk want er zitten allemaal gele strepen tussen, dus ik wil het opschuren en daarna opnieuw wit verven (of grijs, of wit met een grijsje erin…). Met wat voor schuurpapier zouden jullie dit opschuren? Ik wil het met de hand doen omdat het van die balpoten zijn.

Ook heb ik een salontafel die niet mooi meer is , die ga ik denk ik ook opschuren en opnieuw verven. Maar ik weet nog niet zo goed welke kleur.

Tot slot heb ik ook nog een antieke (?) buffetkast, die ga ik opnieuw in de was zetten. Nu zegt internet dat ik hem dan eerst schoon moet maken met theewater, dus ik ben nu een pot thee aan het zetten :’).

Qua schuurpapier komt het niet zo nauw, maar je hebt papier nodig dat de verflaag er goed afhaalt. Ik heb thuis meerdere soorten liggen, en grovere en een fijnere. Dat zit ik jou ook aanraden, zeg iets van 80 en 120. Je voelt het wel je hand. Koop ik zo’n schuurblokje, daar kun je makkelijk mee langs randjes schuren. En je kunt voor het verven nog een keer met een 200 de grotere vlakken doen, dat het daar mooi glad is.

1 like

Dankjewel!
Ik kan geen 200 vinden bij de hornbach, bedoel je 180, 220 of juist 20? (voor ik het verkeerde bestel)

180 of 220 is prima. Zeker geen 20, je wil fijn schuurpapier om het goed glad te krijgen.

4 likes

Wat @Fredje zegt. Hoe hoger het getal, hoe meer en dus hoe fijner de korrel van het papier is. En dus hoe gladder het schuurt.

1 like

Ik heb allemaal schuurpapier, donkere beits, witte zijdelak en kwasten!
Ben net begonnen met het opschuren van de salontafel, deze gaat in de donkere beits.
Maar ik snap niet of ik nou schuur om de laklaag eraf te halen, of om de tafel egaal te krijgen.
Er zitten echt gigantische lichte vlekken op van ontplofte beschimmelde meloenen.
Hierbij een foto vh begin geschuur

Zit er nu lak op of beits? En heb je dekkende beits gekocht of doorzichtige?

Also:

Hoe dan? :exploding_head:

1 like