Knaagdieren en konijnen

Ik heb twee konijntjes van dezelfde fokker! Verschillen 5 dagen dus niet echt uit hetzelfde nestje, maar wel van dezelfde leeftijd. Dat matcht vaak wel beter, alleen zit je dus met vruchtbaarheid. Ik heb daarom het mannetje op 8 weken laten casteren (zie vorige post). Doe je dit later, dan moeten ze op een bepaalde leeftijd uit elkaar want vruchtbaar, hij moet gecastreerd worden, een paar weken wachten en dan opnieuw gekoppeld worden. Best wel een risico. Neem je een mannetje uit de opvang, dan is hij al gecastreerd en zit je niet met dat gedoe. Alleen weet ik niet welk effect het leeftijdsverschil exact heeft.

Ze lag er wel behoorlijk sneu bij jaā€¦ ik blijf de wond checken!

Samenvatting

Heb haar om 18:00 opgehaald, wanneer moet ik haar weer aan het eten hebben denk je? Ze is nu nog knettttter stoned.

Konijn heeft een bloem die niet goed is voor konijnen gegeten, wat lenteui en blaadjes van de kersenboom. Dit allemaal binnen 2 minuten. De bloem die niet goed voor hem is stond twee tellen op de grond terwijl mn vader een mes wilde pakken. Nu heeft konijn al een dag niet gegeten. Dus afgezien van pijnstilling, behandeling voor de parasiet en oogzalf, moet hij nu ook gedwangvoerd worden. Gaat goed weer.

Ah oke, top! Hou ik dat even in mā€™n achterhoofd. Begin morgenochtend met 2x per dag 0,9 ml Carprofen, ze weegt 1,8 kg.

Ik heb nu twee konijntjes uit hetzelfde nestje. Een mannetje en een vrouwtje, deze laten we pas later castreren rond de 4-6 maanden omdat onze dierenarts (we wonen in het buitenland) dit alleen onder narcose doet, waardoor ze straks dus een tijdje alleen moeten zitten en we ze daarna weer opnieuw moeten koppelen. Maar ik kan dus (nog) geen tips geven! Hoop dat het goed verloopt :blush:

1 like

Ja! Ging vannacht even kijken en toen zat ze aan een worteltje te knagen. Nu eet ze ook vrijwel alles maar in kleine hoeveelheden. Ze rent hier vrolijk rond en voelt zich verder wel prima geloof ik!

Gelukkig! Zal de wond even goed in de gaten houden. Haar vriendje rent veel achter haar aan dus hou ze nog wel uit elkaar totdat ze wat meer aangesterkt is.

Vandaag zag ik wat kalende plekjes op de achterpoten van Wolfie. Is dit normaal? Hij is momenteel wel in de rui. Ik heb dit nog nooit eerder gezien bij een konijn. De kale plekjes zijn wel rood (en je ziet zijn huid) maar het is geen bloed.

Weet iemand misschien waar ik het beste een goudhamster kan aanschaffen in de omgeving van Groningen? Ik kan online niets vinden qua hamsteryā€™s of het zijn nestjes uit 2017ā€¦ Ik heb in dierenwinkels gekeken, dat wil ik liever niet, maar daar hebben ze alleen dwerghamsters.

Ik gebruik hennepstrooisel. Hij is ongeveer 25 cm lang. De plekjes zijn behoorlijk kaal en rood dus ik hoop niet dat hij er al te veel last heeft hiervan. Hij gedraagt zich voor de rest wel normaal. Maar ik houd het in de gaten.

Dank je, nee hij is juist heel dun haha dus daar kan het niet aan liggen. Echt fijn dat je zoveel over konijnen weet.

Ik kon ook niet echt iets vinden in de regio Groningen, uiteindelijk heb ik via Marktplaats mijn goudhamster gehaald. Was van een kind geweest die er niet meer naar om keekā€¦

1 like

Wat goed van je! Marktplaats heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik zou eens rondkijken, dankje!

Vorige week zijn we langs geweest bij de dierenarts voor een algemene controle. We wisten al dat de tandjes van onze voedster niet goed op elkaar staan, dus we moeten er goed op letten dat ze niet groeien, of dat er geen scherpe randjes ontstaan. Gelukkig eet ze graag hooi en zorgen we ervoor dat ze kan knagen aan takken, waardoor we er hopelijk niets aan hoeven te doen :relaxed:

Vanaf volgende week moeten we ze helaas een tijd apart houden tot ze gecastreerd worden :pensive:

14 likes

Ik kom een beetje binnenvallen hier, maar wilde mā€™n verhaal toch even kwijtā€¦ Ik heb sinds eind 2018 een heel lief loslopend konijn thuis, maar ze zit dus alleen. Ze oogt gelukkig en krijgt veel aandacht, maar ik voel me er de laatste tijd steeds schuldiger over. Bang dat ze, ondanks dat het niet zo lijkt, ongelukkig is en een maatje mist. Tegelijkertijd ben ik bang om, hoe stom dat misschien ook klinkt, de goede band kwijt met haar te raken wanneer er nog eentje bij komt. Is dit een hele irreĆ«le gedachte? Klinkt lekker egoĆÆstisch ook, zo bedoel ik het niet. Of zou ze er misschien alleen maar van opknappen wanneer ze niet meer alleen is? Naast dat, vind ik het koppelen ook best wel eng, bang dat het fout gaat ectā€¦ Maar ik wil haar zo graag het leventje geven wat ze verdient en daarnaast weet ik dat eigenlijk altijd wordt aangeraden om ze met zā€™n tweeĆ«n te houdenā€¦

Zo ontzettend bedankt voor je reactie! Ik ga morgen de konijnen opvang bellen en informeren naar de ā€˜koppel vakantiesā€™. Je hebt me overtuigt haha. Thanks! En wat een schatjes.

2 likes

Ik ben net bij de opvang geweest en over twee weken mag ik een nieuw vriendje ophalen, hij is nog jong en moet dus nog gecastreerd worden. Kan echt niet wachten!

Hij lijkt heel erg op deze;

11 likes

Ik wil even zeggen dat ik het supergoed van je vind!
Je vragen en angsten zijn niet irreĆ«el, maar je hebt gekozen voor hetgeen dat het beste is voor je konijn. Veel mensen zijn daar te egoĆÆstisch voor. Je zult hoe blij je haar er mee zal maken en dat ze nog steeds even veel van je zal houden :relieved:

2 likes

Moet ik zelf nog doen, ze doen niet aan koppel vakanties dus dat was helaas geen optie. Maar had vandaag mā€™n konijntje mee naar de opvang en het meisje die ons hielp had er veel vertrouwen in dat het goed zou komen. Vooral ook omdat ze beide nog zo jong zijn, hoop zo dat het zo gaat zijn! Maar voelt zo fijn om daar geweest te zijn en zoā€™n beestje een beter leven te mogen geven. En wat doen die mensen daar goed werk :heart:
@LaPetiteRobeNoire Zo lief dit! Doet me echt goed!

1 like

Mijn konijntje is afgelopen week gecastreerd, dus over een paar weken eindelijk een vriendinnetje voor hem zoeken. Hij ligt nu vaak tegen zā€™n knuffel aan, maar straks heeft ie dus echt een vriendje :heart_eyes:
Zou ik gewoon ieder willekeurig konijntje kunnen koppelen met hem? Of zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Hier in de buurt zit helaas geen opvang die koppelt