Pff wat stressvol allemaal. Poept hij wel nog goed? En kun je hem nog paaien met wat lekkers?
Ja hij keutelt wel goed. Wel een stuk minder dan normaal, maar dat is logisch omdat hij een stuk minder eet. Momenteel pakt hij geen lekkers aan, gisteren voordat we naar de arts gingen welā¦hij eet wel af en toe Timothy hooi als ik dat op de grond neerleg.
Misschien koriander proberen?
Laatst hadden ze voor het eerst een kruidenmix met een beetje koriander erin en dat vonden ze erg lekker inderdaad. Maar Johannesbrood is normaal ook een ultieme favoriet en zelfs die weigert ie nu. Net de medicatie toedienen was weer een gevecht, hopelijk kan ik hem dadelijk met iets verleiden als hij weer wat rustiger is geworden. Ik heb ook nog gedroogde papaya liggen, dat is normaal ook wel een grote favoriet.
Op zich maak ik me niet zo druk om dat hij te weinig eten binnenkrijgt (hoewel ik het verschil met gisteren wel opvallend vind), maar het is meer de onzekerheid waar het vandaan komt en ik wil gewoon snel verbetering zien.
Ja snap het zo goed! Echt verschrikkelijk gevoel veel sterkte, denk aan je vandaag!
Hoop dat je een dag later verschil merkt door de medicatie en dat je konijn goed opknapt.
Gisteren hadden we een kerstdiner bij de schoonfamilie en er waren heel veel bakjes verse kruiden over die niemand wilde hebben. Heb toen aangegeven dat ik die dan wel mee naar huis wil nemen voor de konijnen. En dan komen natuurlijk de standaard reacties:
" Wil je de konijnen al lekker kruiden voor het kerstdiner morgen hahahaha ". Bijna iedereen lag in een deuk van het lachen en ik kon alleen maar denken echt een hele originele grap mensen. Zelfde met een foto van 1 van mijn konijnen onder de kerstboom die ik op social media heb geplaats. Echt hilarisch hoor
Dankje. Gisteravond was hij nog vrij sloom en waren de medicijnen toedienen ook weer een drama. Deze ochtend heeft ie even lekker gerend. Brokjes wil nog niet lukken, maar fijn om hem zien rond te rennen.
Ah ja origineel van je schoonfamilie. Flauw. Jammer dat veel mensen konijnen niet als een echt volwaardig huisdier lijken te beschouwen. Ik moet zeggen dat de mensen om mij heen de laatste jaren wel een beetje zijn bijgetrokken na al mijn leuke verhalen en door zelf te zien hoe leuk de konijnen zijn.
Fijn dat hij weer wat actiever is! Weet niet of je de medicatie in zijn mondje moet spuiten maar ik kwam er na dagen lang een gevecht bij het laatste spuitje achter dat hij het wel wilde als ik het spuitje gewoon voor hem hield terwijl hij op de grond of in de kooi zitš hij begon direct te likken aan de spuit zonder dat ik hem vast hoefde te houden en toen was het gevecht klaar. Misschien werkt dat ook beter voor jou konijn. (Je zou eerst met een spuitje met water kunnen proberen)
Heb net even foto gemaakt met een spuitje met water in
Ja met pijnstilling alleen lukt dat wel (heeft een lekkere honingsmaak en is ook niet zoveel), maar nu met de andere medicijnen erbij niet. Maar misschien wel de moeite waard om nog een keer te proberen.
EƩn van mijn konijnen heeft plakpoep, al een week of twee nu. Vorige week moest ik met ƩƩn vd twee naar de dierenarts ivm een gasbuik dus ik dacht dat het van haar was, maar nu zag ik gisteren dat het het andere konijn is. Ze krijgen geen ander eten dan normaal dus waar het weg komt weet ik echt niet. Ze krijgen samen ongeveer 40 gram SS brok, allebei 2 lijnzaadbrokjes, hooi, 1 SS harvest loop en een bakje met groente: halve stronk witlof, 4 spruitjes, +/- 3 broccoli roosjes, een paar dunne schijfjes wortel, wat koriander, peterselie en selderij. En af en toe wissel ik af met spinazie, radijsjes of andijvie als ik dat tegenkom in de supermarkt. Soms geef ik ze een bal met wat erwtenvlokken of zonnebloempitten erin, daar ben ik al mee gestopt en ze krijgen nu nog minder groenvoer en brokjes. Hoop dat dat helpt, weet alleen niet hoe lang ik het ongeveer aan moet kijken maar wil morgen de dierenarts even bellen. Hebben jullie misschien nog tips?
Volgens mij zijn spruitjes heel slecht voor konijnen, zijn kool soorten en kan zorgen voor gasvorming! Misschien is het ook een beetje veel groente (maar ik weet natuurlijk niet hoe groot ze zijn), belangrijk is dat het āhoofd voerā van een konijn hooi is. Meer hooi en minder groente/fruit/brokjes zorgt ook vaak voor minder plakpoep!
@Evert @Mazikeen van wortel weet ik inderdaad dat het niet goed is, ze krijgen ook echt bijna niks hoor! Zijn echt hele dunne plakjes gewoon voor het idee. Maar zal inderdaad de spruitjes achterwege laten en kijken hoe het dan gaat! Dacht dat die redelijk onschuldig waren. Heel veel is het niet hoor wat ze krijgen, het past allemaal in ƩƩn bakje. Ben verder wel voorzichtig met wat ik ze geef, en ze hebben ook vrijwel nooit ergens last van. Is gewoon toeval dat dit tegelijk komt . Thanks!
Je bent terug! Welkom!!!
@inezweski fijn dat je (even) terug bent en ook veel sterkte gewenst! Ik heb je konijnenverhalen en -fotoās afgelopen tijd gemist hoor!
Ah oke! Dankje! Ik zal eens af gaan wegen of ik normaal gesproken tussen die 50 en 150 gram zit per konijn, ga er vanuit van wel maar heb geen idee. Moet zeggen dat het konijn met plakpoep sowieso niet mega gek is op zijn groenvoer, hij eet 1/3 en het andere konijn de rest. Maar zal dan eens meer gaan afwisselen, heb je nog tips voor andere soorten groente? Paksoi en bleekselderij zijn ze bijvoorbeeld al niet gek op, radijsjes ook niet echt maar af en toe eten ze het wel. Verder zijn ze inderdaad overal wel aan gewend, normaal reageren ze er niet op dus dit is toeval. Ik geef ze nu in ieder geval minder brokjes (30 ipv 40 gram samen) en even geen snoepje meer, zal eens kijken naar die snacks en probiotica!
Edit: heb even op internet gekeken en twee dierenartsen en een dierenwinkel gebeld maar kan Bio-lapis nergens vinden. Is Protexin Fibreplex, Oropharma Pro-Digest of Zoolac Multipaste een goed alternatief? EƩn dierenarts had het over Rodicare Akut maar dat komt op mij meer over als product om hun eetlust te stimuleren. Beide dierenartsen begonnen ze er direct over dat het groenvoer het probleem zou zijn en ik daar dan even mee zou moeten stoppen, heb dat maar even met een korreltje zout genomen.
Sterkte! Hopelijk gaat het snel beter met je en lief dat je de tijd neemt om op mij te reageren.
Hij eet alles wel hoor! Soms valt hij wel direct aan als ik het neerzet maar soms blijft hij in zijn doos zitten, terwijl mijn andere konijn doet alsof ze sterft van de honger en me stalkt tot ik het bakje neerzet. Dan hou ik wat apart voor hem en eet hij het later in zijn doos op, als dat kan. En anders zie ik dat 'ie later alsnog wel zit te knabbelen van wat het andere konijn voor hem heeft overgelaten. Hij eet sowieso wat langzamer dan mijn andere konijn ja. En koriander, broccoli en andijvie zijn hier ook favoriet. Hooi eet hij ook gewoon goed, als ik het bijvul rent 'ie direct naar zijn ruifje. Dus in dit stuk zie ik eigenlijk geen problemen. Het valt denk ik meer op omdat mijn andere konijn een ontzettende vreetschuur is haha. Hij heeft ook nog nooit iets van een gasbuik of plakpoep eerder gehad en heb ze nu drie jaar.
Heb hem net weer even gecheckt en het is nu helemaal weg, zal je net zien . Hou het wel even in de gaten de komende dagen en anders rij ik alsnog even langs de dierenwinkel!
Ik wil heel graag even mijn hart luchten hier. Gisteravond bleef mijn konijntje heel stil liggen met een opgeblazen buik, niet eten, niet drinken. Hij heeft al eerder last gehad van zijn darmen, dus ik zag de bui al hangen. Direct naar de dierenarts gegaan en het ziet er heel slecht uit. Zijn temperatuur is laag en een foto van zijn buik laat zien dat zijn maag heel vol zit. Ze proberen nu om die maag weer op gang te krijgen, maar dat slagingspercentage ligt heel erg laag. Als het eind van de dag nog steeds zo slecht gaat, dan wordt het euthanasie. Beter voor hem. Maar wat een kutkeuze om te moeten maken zeg.
Update: hij is net overleden
Wat verdrietig! Veel sterkte gewenst!
Wat verdrietig! Heel veel sterkte!
Herken het gevoel nog zo goed, in de zomer ook deze keuze moeten maken.
Sterkte