Knaagdieren en konijnen

Hoi! Ik kom even dit topic binnenvallen (sorry) … Ik zit echt met de handen in mijn haar want ik heb een koppel probleem.

Een aantal maanden geleden is een van mijn konijnen overleden. We hebben daarna ons overgebleven konijn voor een koppelvakantie weggebracht en daar is ze na een weekje teruggekomen met een heel leuk konijn. De eerste weken ging het heel goed thuis, maar na een maand raakten ze bij het opendoen van de puppyren met elkaar in gevecht en dat is nooit meer goedgekomen. Dit konijn moesten we dus helaas weer terug brengen na de opvang :(. Vervolgens hebben we ons konijn opnieuw laten koppelen en daar is echt de tijd voor genomen. Na 2 weken (en nadat ons konijn 2 mogelijke partners al had afgewezen) kwam ons konijn weer thuis met een nieuw konijntje en vanaf moment 1 thuis leek dit echt de perfecte match! Het was echt net een verliefd stel, altijd samen liggen, zitten en wassen. Zo lief…

Maar nu opnieuw, na ongeveer 5 weken, deed ik vanochtend de ren open en zodra ze eruit kwamen raakten ze gigantisch met elkaar in gevecht. Ik heb ze nu al de hele dag apart zitten en ook uit zicht van elkaar want het gaat anders echt niet goed. Ik weet echt niet wat ik moet doen en het komt zo uit het niets…

Voor mijn gevoel heb ik altijd alles goed gedaan: ik heb een grote puppyren waar ze alleen in de nacht in zitten en overdag lopen ze los. Verder heb ik ze de eerste anderhalf week alleen in de puppyren gelaten zodat ze zich niet aan elkaar konden onttrekken (maar dat was ook niet nodig). Verder heb ik veel schuilruimtes voor ze…

Dus als iemand de perfecte tip voor me heeft dan hoor ik het graag, want ik wil niet alweer een konijntje terugbrengen naar de opvang :sob:

Wat ontzettend naar! Hier ook ooit eens gehad, na een paar maandjes konden ze opeens niet meer samen en moet je noodgedwongen afscheid nemen. Heb helaas geen tips voor je. Heb je het degene van de koppelvakantie toevallig al gevraagd? Wie weet hebben ze daar nog tips.

Bij mij kwam er een trouwens in de puberteit. weet niet hoe oud ze zijn?

2 likes

Bedankt voor je antwoord :blush:. Wat vervelend dat jou dit ook is overkomen! Ik hebb de konijnen nog steeds van elkaar gescheiden en inmiddels ook een nieuwe koppelpoging op neutraal gebied ondernomen, helaas ging dat niet goed. De vorige keer had ik wel direct contact opgenomen met de opvang, deze keer nog niet omdat ik me er gewoon voor schaam dat het weer niet goed gaat… :slightly_frowning_face: Destijds heb ik wel al heel veel tips van de opvang gekregen. Maar als de volgende koppelpoging wederom weinig succesvol is, neem ik zeker contact met ze op… Ik vind het zo stom, want ik ben al r ht gehecht geraakt aan het nieuwe konijntje, het is zo’n lieverd :smiling_face_with_three_hearts:

Het konijn dat we al hadden (en lastig te koppelen blijkbaar) is trouwens al 7, van het nieuwe konijn weten we de leeftijd niet omdat het een zwervertje is.

1 like

Ah je zeker niet schamen hoor! Jij kunt hier ook niks aan doen.
Is het je eerste konijn die het steeds uitlokt? Wij hadden toen die tijd Dexter overgenomen van mijn schoonzusje, waar hij ook de tent uit werd gejaagd door het andere konijn. Vervolgens ging het met zijn match toen na een tijdje ook mis, maar was hij wederom niet de schuldige.
Bij hem was het toen zo dat hij in die zin daar zo door ‘beschadigd’ was, dat hij niet wist hoe hij met andere konijntjes om moest gaan. Was toen ook ontzettend lastig te koppelen, lokte ook steeds het gevecht uit. Hier kun je alsnog helemaal niks mee qua tips helaas, maar misschien herken je er iets uit.

Ik ga vanmiddag Frumpy halen uit het asiel, een hamster en wilde even de kooi laten zien waar hij zijn laatste daagjes mag slijten :blush:

8 likes

Wat leuk! Dat klimmuurtje ook❤

3 likes

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het eerste konijn het in eerste instantie steeds heeft uitgelokt, maar ik heb het idee van wel. Ze is vrij dominant in haar gedrag. Maar dit gedrag kan er uiteindelijk ook voor zorgen dat bij het andere konijntje de maat ineens vol is en hij een eerste uithaal doet. Wat vervelend voor jouw konijn Dexter! Ik ieder geval bedankt voor je reacties, ontzettend fijn!

1 like

Wat mooi! Daar gaat ie echt heel blij mee zijn. Lief dat je hem geadopteerd hebt!

Nog een ongevraagde tip: hamsters houden erg van graven. Het lijkt alsof de graafbodem wat ondiep is en alsof tunnels niet kunnen blijven staan (daar kun je bijvoorbeeld stro en zaagsel voor gebruiken). Een laag van 20-30 cm vinden ze heel fijn en het is superleuk om de tunnels langs het raam ook te kunnen zien! En als de tunnels ook daadwerkelijk tunnels blijven, zullen ze ze ook vaker gebruiken.

Ik heb een combinatie van hooi en hennepvezelf gebruikt. Ik wacht nog op een bruggetje zodat ik het inderdaad aan de achterkant het een heel groot deel kan ophogen!

1 like

Ga het morgen gelijk doen!

Ik schaam me een beetje om het te vragen omdat het betekent dat ik de vacht van mijn konijn niet goed in de gaten heb gehouden…

Mijn konijn is een kruising van een leeuwenkop. Ze heeft vrij dikke haren en op bepaalde plekken zoals in haar nek heeft ze lange haren. Nu is het zo dat het in haar nek best snel vervilt. Nu zag ik net dat het momenteel best erg is en het ook dicht op haar huid zit. Ik heb al een groot deel vd vervilte haren eruit geknipt, maar nog niet de stukken die dicht op haar huid zitten. Ze was het zat, dus ik moet het morgen even afmaken.

Heeft iemand tips om de vervilte plekken in haar nek weg te krijgen?

Ik heb zo een schaartje waarvan de punt onscherp is.

1 like

Ik heb het bij een langhaar hamster gehad (niet helemaal hetzelfde), maar ik wil je in elk geval van deze borsteltjes afraden, ze prikken en het doet echt zeer bij een diertje heb ik het idee. Wat Inezweski ook zegt, inknipjes maken en dan kan je heel rustig de klitten eruit plukken.

2 likes

@inezweski @Maestoso

Bedankt voor jullie advies. Ik heb inderdaad voorheen ook wel eens kleinere klitten weggehaald door middel van inknippen, maar ik vind het toch wel spannend omdat dit wel dicht op de huid zit. Maar ja het moet opgelost worden.

Ik ben helemaal verliefd op Frumpyyyyy, ik heb hem uit het asiel gehaald. Hij was eerst echt zoooo voorzichtig en nu kan ik het kereltje aaien. Hij is super nieuwschierig, hij volgt me echt in zijn kooi waar ik heen ga. Hij word ook echt wilddd van zijn radje, daar raced hij echt elke nacht kilometers in.
Vandaag mocht hij even zijn eigen snackies uitkiezen!

18 likes

Oh wat naar zeg. Voor jou en voor hem. Sterkte ermee!

Ik heb binnenkort (8 weken) weer konijntjes die ik binnen wil hebben. Hoe hebben jullie dit gedaan? Ik dacht zelf aan een puppyren + schuilhuisjes, maar misschien dat jullie betere ideeën hadden of goede tips voor een puppyren

Zwaar leven…

18 likes

Lekker even uitwaaien in de tuin

26 likes

Omg zoooo schattig :pleading_face: zijn ze nu ook helemaal blij met de zon?

1 like

achhh moppie :frowning: is het geen staar?

1 like