Koffie is leven

Wij hebben sinds kort een espresso machine, zo’n piston machine. Ik vind dat die gemalen koffie er echt enorm snel doorheen gaat / je veel in 1 keer gebruikt. Ik had voorheen een filterkoffie apparaat. Daar zette ik met een vergelijkbare hoeveelheid gemalen koffie een halve liter koffie, waar ik nu een kopje van 7 cm hoog (weet de inhoud niet, 150 ml denk ik) kan zetten. Gebruik ik dan te veel koffie of komt dit door het verschil in maling (filtermaling vs espressomaling). We volgen de hoeveelheid uit het boekje. Ik ben hier niet zo heel erg in thuis :sweat_smile:

Kan sowieso door het verschil in maling komen, maar er zijn wel gemiddelde voor het aantal gram dat je gebruikt aan koffie voor een espresso (te lui om te zoeken sorry). Je zou gewoon eens kunnen afwegen hoeveel je gebruikt?

2 likes

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoeveel gram je gebruikt, maar het is denk ik wel normaal dat je iets harder door je koffie heen gaat met een pistonmachine. Normaal gesproken gebruik je voor een espresso van 30ml 7 gram koffie, en voor een americano doe je vervolgens 1:1 of 1:2 water, dus dan heb je met die 7 gram 60-90 ml koffie. Voor filterkoffie gebruik je volgens mij meestal een gram of 6 a 7 per 100ml dus dat is inderdaad iets ‘efficienter’.

Edit: ik lees je post nog even opnieuw en 150 tegen 500 ml lijkt me wel een erg groot verschil gebaseerd op bovenstaande. Benieuwd hoeveel je gebruikt inderdaad, en dan eigenlijk ook wel naar je doorlooptijd, is die ook niet flink lang dan?

1 like

Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met plastic cupjes.

De machine kan aluminium cups beter doorprikken waardoor die mesjes minder snel schijnen te slijten. Aluminium is ook beter voor het milieu dan plastic omdat het beter te recyclen is (schijnt, heb hier verder geen research naar gedaan. Beste is natuurlijk herbruikbare cups).

Ik had met sommige niet aluminium cups steeds problemen met mijn nespresso gehad terwijl aluminium prima ging, maar kan ook zijn dat de vorm dan net verkeerd was oid en de cup niet goed paste. Dat was vooral met Aldi en Lidl en niet altijd met elk doosje. Hema heb ik nooit geprobeerd. Ik vind zelf de koffie van L’Or prima en dat zit in aluminium cups, en ik gebruik herbruikbare cups met zelfgemalen koffie. Mijn vorige nespresso (waarin ik plastic gebruikte) heeft het nog geen 3 jaar gedaan dus in mijn nieuwe gebruik ik uit voorzorg alleen aluminium en herbruikbaar met mate.

Ik gebruik al 10 jaar andere cups (vooral lidl en DE) en nog geen problemen gehad! Ik heb het destijds ook eens opgezocht en volgens mij kan het problemen geven met de garantie maar ik weet niet of dat nu nog zo is.

1 like

Hm nouja denk dat het gewoon heel dik geklopt is? Fijn juist haha die van mij maakte er soms smurrie van.

2 likes

Ik lepel het er altijd uit. Met een plastic kinderlepeltje, zodat ik de binnenlaag niet beschadig.

6 likes

Ik draai het altijd even rond voordat ik het eruit schenk.
En anders idd met een plastic kinderlepeltje.

2 likes

Ik doe het altijd met een houten lepeltje. Maar bij mij komt het er ook niet altijd makkelijk uit, het voordeel is wel lekker dik lobbig schuim!

1 like

Ik heb net - op de laatste dag korting bij MediaMarkt - de Sage Barista Touch besteld! Zo blij en heel benieuwd!

Edit: ik zit overigens in isolatie dus heb echt eindeloos filmpjes gekeken, reviews gelezen en alles vergeleken. Denk echt dat ik de goede keuze heb gemaakt en love alle features.

13 likes

Mocht iemand nog Nespresso coconut ijskoffie over hebben en niet gebruiken… ik wil ze graag overnemen :wink:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een moka express op inductie?
Wij stappen dit jaar over van een gasfornuis op inductie, maar mijn man wil wel graag een moka express blijven gebruiken. Ik zie dat er inductieplaatjes te koop zijn waar je de moka express op kan zetten, maar werkt dat prettig? Misschien zijn er hier mensen die het geprobeerd hebben.

1 like

Geen ervaring met een inductieplaatje, wel ervaring met een moka express speciaal voor inductie. Werkt goed!

1 like

Oeh dat is nog beter! Ik wist niet eens dat dit bestond. Ik ga me er in verdiepen, heel veel dank voor de tip!

1 like

Je hebt ze inmiddels ook als een soort van ‘waterkoker’, die je in een stopcontact doet (en waarbij je in kan stellen dat hij een geluid maakt als hij klaar is).

3 likes

Ja ik heb er ook één speciaal voor inductie! Deze:
afbeelding

(Gekocht alvast met het oog op een eventuele toekomstige inductieplaat in m’n imaginaire nieuwe fancy keuken maar gebruik ‘m voorlopig gewoon op gas :grinning_face_with_smiling_eyes:)

2 likes

Wat een mooie zeg!

1 like

Ja wij hebben zo’n plaatje! Werkt top!

1 like

Heeft iemand ook een Stojo koffiebeker? Ik vind hem heel mooi (stojo Pocket Brooklyn opvouwbare beker 355ml rood - KECK & LISA Cadeauwinkel Utrecht) maar krijg het rubber achtige geurtje er niet uit… Al geprobeerd: azijn, afwassen met afwasmiddel terwijl alle onderdelen los van elkaar zijn, baking soda. Als iemand tips heeft? Anders ga ik toch een andere kopen, deze lijkt me bv sowieso niet stinken KeepCup Brew Cork Medium - Espresso 340 ml | bol.com