Lactose intolerantie

Zijn er hier meer leden die lactose intolerant zijn? Hebben jullie er veel last van? Hoe gaan jullie ermee om? Tips voor boodschappen etc…

Ik kreeg er opeens 5/6 jaar geleden last van. Drink nu lactosevrije melk omdat ik van gewone melk misselijk word maar van bijv yoghurt en chocolade heb ik eigenlijk nooit last gehad. Voor room ben ik wel weer heel gevoelig.

Ik kon toen ook opeens geen ijs meer eten. Ik at dan af en toe 1 bolletje en dan zat ik 4 uur op de wc, verschrikkelijk. Heb dus jarenlang geen ijs gegeten (behalve de dairy free van B&J :yum:). Nu had ik een paar weken geleden zóveel zin in normaal ijs dat ik een hele pot gewone B&J op heb gegeten en was dus aan het wachten tot de storm maar er kwam gewoon niks… :scream: Toen heb ik de hele week iedere dag een bak ijs gegeten en ik heb er gewoon geen een keer last van gehad!

Nu heb ik dus wel een ijsverslaving ontwikkeld haha. Heb een hoop in te halen

Kan het dat je na een tijd wel gewoon weer lactose kunt verdragen?

2 likes

@Diamonds Wauw, wat fijn dat je weer ijs kunt eten! Ik hoop dat het bij mij ook een keer zo plotseling verdwijnt, haha.

Ik ben sinds een jaar of 8 (vanaf m’n 22e ongeveer) intolerant. :disappointed: Als kind had ik een koemelkallergie (ik kreeg heel erg uitslag van melk), maar dat ging na een paar jaar over. Helaas is daarvoor dus een lactose-intolerantie voor in de plaats gekomen. Bij mij verschilt het per product hoe ik erop reageer. Melk, yoghurt, slagroom etc. resulteert in extreme buikpijn en een tripje naar de wc. Maar van sommige producten word ik gewoon heel winderig (sorry, tmi, haha). Soms neem ik dat maar voor lief, want ik kan niet zonder m’n geliefde cheese-onionchips. Maar over het algemeen vind ik het 't niet waard. Maar ik mis wel dingen. Vooral roomijs en slagroom.

Hoe doen jullie dat eigenlijk als je bij iemand anders eet? Ik vind het vooral lastig bij mijn schoonouders. Mijn schoonmoeder probeert wel heel lief dingen te kopen die ik ook kan eten, maar op de een of andere manier eindig ik vaak toch met buikpijn, omdat er dan weer ergens random weipoeder in zit. :frowning_face:

Ik ben ook intolerant voor lactose en koemelkeiwit en mijn oplossing was om maar hoofdzakelijk plantaardig te eten en dat helpt wel. Verder eindeloos etiketten lezen want ze proppen die zooi overal in :face_with_raised_eyebrow:

Op vakantie neem ik lactasepillen mee voor het geval dat ze ergens geen vegan opties hebben of alleen dingen met nachtschade (waar ik ook niet tegen kan en geen pilletjes tegen kan nemen)

Ik heb soms het idee dat ik lactose intolerantie heb maar ben nooit naar de dokter geweest en heb ik ook lang niet met alle producten waar lactose inzit. Ik probeer lactose wel te vermijden, dus ik koop veel sojamelk en dat soort dingen maar eigenlijk weet ik het dus niet zeker.

Nou goed verhaal zeg maar nu wordt dit topic wel nieuw leven ingeblazen

Ik heb sinds begint dit jaar last van mijn buik en 2 maanden geleden is er lactose intolerantie uit gekomen. Sindsdien eet ik lactose vrij, maar helaas zijn mijn buikklachten niet weg (ze zijn zelfs erger geworden). Dus waarschijnlijk is het niet de lactose waar ik (over het algemeen) last van heb. Mijn klachten zijn voornamelijk een opgezette buik, veel lucht, steken in de onderbuik en last van mijn onderrug.

Ik eet nog wel zo veel mogelijk lactosevrij en merk vooral dat als ik cheat en een vette maaltijd op heb met gesmolten kaas oid dat ik al snel moet rennen naar de wc.

Het kunnen meerdere dingen zijn waar je last van hebt. Zo bleek ik naast lactose en melkeiwit ook niet tegen tomaten en aardappels te kunnen en sommige effecten leken elkaar op te heffen waardoor ik beter lactose en tomaat samen kan eten dan 1 van de 2 los.

ik ben nog steeds in shock dat het in mijn geliefde paprika chips zit. Zelfs in Xanax zag ik gisteren?

Ja, heel veel medicatie idd ook.

Dit was ook echt een shock bij mij haha, maar in Pringles paprika dan weer niet!


Zelf eet ik na 2jaar bijna dagelijks buikpijn vanaf 1 september lactosevrij en heb ik gewoon nog maar 4 dagen buikpijn gehad dus hoop eigenlijk dat dit het dan ook wel echt gewoon is.

1 like

Ik heb dus van mijn 15e er last van, soms gaat het beter waardoor ik minder op let en dan zit je dus plots towh weer 3 uur op de pot met een rauwe anus. Ik begin nu ook soja minder goed te verdragen wat echt irritant is, soja is nog betaalbaar andere soorten niet echt vind ik.

Vanille-ijs is wel echt een drama als je dat wilt vervangen, nog niets gevonden dat pover smaakt in al die jaren.

Ik heb het geweten ook, dan pak je die dingen omdat het nodig is wordt je beloond met de schijterij.

1 like

Waren paprika pringles maar zo lekker als de paprika van lays :frowning:

En Croky! :smiley: Ben blij verrast door de smaak van die chips. De verpakking stond me altijd tegen door die domme vogel maar het komt wel in de buurt van Lay’s.

1 like

Dankjewel voor je antwoord. Hoe ben je hier achter gekomen, gewoon testen wat jouw darmen triggert?

Ik sta echt op met de buikpijn en ga er mee slapen. In de loop van de dag veel last van winderigheid, vooral einde v/d middag en 's avonds. En dan zwakt het 's avonds weer af en zo gaat het dag in dag uit eigenlijk. Ik ben er zo klaar mee inmiddels

Ik heb een eliminatiedieet gevolgd. Duurt 6 weken en is wel echt heel pittig. Je moet eerst 3 weken lang een heleboel dingen laten staan (bijna alles)
Soja, gluten, noten, aardbeien, nachtschade, vlees, zuivel, eieren, alcohol, suiker, citroen en alle soorten junkfood. Ik at heel veel rijst met groentes en vis en vulde alles in op cronometer om tekorten te voorkomen.
Na 3 weken ga je iedere 3 dagen een groep testen en bijhouden wat er gebeurt en dat doe je als volgt:
Dag 1 eet je van de groep die je gaat testen zoals gluten. Daarna eet je weer volgens het dieet en je schrijft gedurende die 3 dagen of er veranderingen optreden. Sommige symptomen zijn meteen merkbaar maar andere pas na een paar dagen. Ik krijg bijv. in de dagen nadat ik zuivel heb gegeten ineens puistjes op mijn kin.
Na 3 dagen herhaal je het met de volgende groep.

Omdat na 3 weken alles uit je systeem is en de ontstekingseffecten ook verdwenen zijn merk je vaak meteen een heftige reactie op de dingen waar je niet tegen kunt.

2 likes

Nog een keer bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb in oktober weer een vervolgafspraak en ga dit dan voorleggen aan de dokter, misschien dat dat meer duidelijkheid geeft. Wel vreemd dat ze zoiets na bijna 9 maanden aanmodderen nog niet voorgesteld hebben.

@Prikkelbaar
Ik heb dus ook het idee dat er meer speelt. Heb alles al laten testen, maar er komt niets uit. SOA testen, zwangerschapstesten (ookal heb ik een spiraaltje), orgaanfuncties, echo’s laten maken, ontstekingen, ze kunnen niets vinden behalve die lactose. Ik was zo blij dat ze eindelijk iets gevonden hadden maar het is zo frustrerend dat het uitbannen van lactose dan helemaal geen verbetering geeft. Ik hoop voor je dat jij meer duidelijkheid krijgt wanneer je langs de huisarts bent geweest. Hoor het graag tegen die tijd!

Ik ook! Ik kwam er achter toen ik elke dag karnemelk ging drinken (vond ik vetlekker) en echt een mega slechte huid kreeg. Heb toen een maand geen melk gedronken en mijn huid was weer normaal. Sinds toen drink en eet ik geen melk meer en de intolerantie is alleen maar erger geworden, nu heb ook mega darmklachten als ik eens iets eet met lactose.
Ik kan wel tegen harde kazen, dus lactosevrij is voor mij ook alle pasta’s met parmezaanse kaas :slight_smile: en geiten en schapenmelk-kazen gaat ook goed, dus ik heb eigenlijk weinig last ervan qua beperkingen, kookroom heb je ook van soja, rijst of haver. En qua lunch maak ik vaak salades of quiche met groenten ei en soyaroom.

Hoe gaat het hier mee?

Dit plaatje stuurde mijn zusje mij gisteren. Het is soms wel zo. Dat ik denk, jah daag, heb zin in pizza met veel kaas!

5 likes