Lactose intolerantie

haha dit kan ik me dus zo niet voorstellen. Heb de laatste dagen (zal wel toeval zijn geweest) veel berichten gezien in die strekking net als dit screenshot en ik denk echt nou ik vermijd elke vorm van melk/lactose liever dan dat ik zo’n tyfus erge buikpijn heb :’)

2 likes

Dat heb ik ook! Bepaalde producten zijn geen probleem, maar bijvoorbeeld ijs gaat altijd mis. Dus daarom maak ik nu altijd banenijs. :blush:

Sorry voor mijn late reactie, ik was op vakantie! Goede keuze om naar een diëtiste te gaan, aan een tijdelijke oplossing heb je inderdaad niets. Hopelijk kan de diëtiste meer voor je betekenen!

1 like

Haii, een stomme vraag misschien. Maar kan je ook “gedeeltelijk” of half of hoe je dat ook zegt lactose intolerant zijn?

Mijn lichaam reageert bijvoorbeeld heel erg op dingen waar “hele” melk producten inzitten, bijvoorbeeld pannenkoeken, chocola, gewoon een glas melk, uhhh, softijs etc.
Maar bijvoorbeeld weinig op een kopje koffie met melk, bepaalde koekjes, etc.
Ben er een tijd geleden mee bij de huisarts geweest, en 2x een darm onderzoek gehad (ze dachten ziekte van chrohn?) maar daar kwam mis uit. Dus moest ik wel prikkelbare darmen hebben. Mijn dieet erop aangepast, maar klachten bleven. Totdat ik op ging schrijven wat ik at en dronk, en waar dan specifiek last van kreeg na bijvoorbeeld een half uur. Dat waren dus producten die veel melk bevatten, en heb heel veel gewrichtspijnen etc, dus toen weer naar de huisarts gestapt, en die weef het een beetje weg als aanstellerij? En voelde me totaal ongehoord, want die prikkelbare damen waren duidelijk volgends hem.

Ik ben benieuwd wat jullie kijk hier op is. Het is gewoon heel vervelend.

1 like

Ik reageer ook heftig op bepaalde producten en veel minder op andere. Zou mij niet verbazen dat zoiets kan. Ik heb het wel bij andere producten. Kan namelijk prima chocolade of kaas eten, maar ijs lukt echt niet.

Ja hoor, dat klopt! Dat is volgens mij ook een beetje de reden waarom veel mensen met lactose-intolerantie toch nog bewust dingen met lactose eten. Als ik iedere keer een erge reactie zou krijgen dan zou ik het nooit meer eten, maar vaak gaat het gewoon prima en dan is dat toch een excuus om toch vaak het risico te nemen :joy:

4 likes

Ja, zeker. Waarom dat zo is, geen idee, en ik zeg het ook vaak niet tegen mensen omdat ik veel wel gewoon eet. Maar een glas melk of lasagne met bechamelsaus hoef ik echt niet te proberen, laatste keer dat ik dat laatste deed lag ik twee dagen doodziek op de bank en deed m’n onderrug zoveel pijn dat ik niet kon staan. Maar ik eet gewoon pizza, slagroom, bosvruchtenyoghurt (al krijg ik daar wel diarree van maar nooit acuut en zonder buikpijn dus dat neem ik op de koop toe).

Ik heb voor mezelf gewoon besloten dat ik de minder volle melk producten met mate mag eten en dan gaat het wel. Wat de theorie daarachter is en waarom het werkt, geen idee, maar iedereens lichaam reageert er anders op :woman_shrugging:t4:

zijn er nog mensen die het gevoel hebben dat ze na verloop van tijd ook slecht tegen soja beginnen te kunnen?

Helpen lactase pilletjes niet bij jullie? Echt ideaal vind ik dat. In magere melk producten zit meer lactose. Ik heb thuis een overzicht ding met waar veel en minder lactose in zit, ik ben nu niet thuis maar kan daar van de week wel een foto van maken.

Ik ga ze zaterdag voor het eerst proberen. Ik ga dan uit eten maar snap alleen niet hoe het precies werkt (want er zit geen bijsluiter of iets bij haha) want ga naar zo’n all you can eat restaurant maar lees als je bijvoorbeeld een glas melk wilt drinken, er een moet nemen en als je dan later een ijsje wilt eten nog een. Maar in dit geval is het vrij constant eten, maar wel met pauze’s. Jij toevallig enig idee of 1 capsule (disolact) dan genoeg is haha?

Welke heb je? Het ligt een beetje er aan maar ik neem liever te veel dan te weinig. Ik krijg bijvoorbeeld snel last van brie. Dan neem ik voor elke cracker of boterham met brie een pilletje. Ik bestel ze online via bulk powders of gewoon van de kruidvat.
Het is ook een beetje aanvoelen denk ik, net als met wat je sowieso wel en niet kan eten anders!

Disolact extra forte (10.000 FCC). Ik vermijd op dit moment alle lactose in voeding / drinken dus weet ook niet zo goed wat wel/niet kan qua eten haha.

Ja vind het lastig inderdaad want als je voor elke cracker inderdaad het neemt dan zou je dus in een restaurant bijvoorbeeld voor elke gang (als daar dan lactose in zit natuurlijk) een pilletje nemen?

Misschien met ik inderdaad ook maar gewoon een beetje aanvoelen, of bijvoorbeeld halverwege er nog een innemen

Oh lees nu wel in een bijsluiter “De capsule zal circa een half uur werkzaam zijn. Mocht u
hierna weer een lactose bevattend product innemen, dan dient u weer een capsule in te nemen”.

https://www.bulkpowders.nl/lactase-tabletten-5000-fcc.html

In die ik gebruik zit de helft minder FCC, dus dat is misschien goed om te weten! Maar het is gewoon even aanvoelen. Je kunt in ieder geval proberen te zorgen geen hele zachte kazen te hoeven eten (mozzerrella ofzo) en geen creme soepen… Dat is dan misschien een beetje te spannend als je je weg nog erin probeert te vinden.

1 like

Ik heb dit ook, maar kan wel tegen harde kazen.
Yoghurt eet ik lactosevrij (let op, dit is eigenlijk lactose arm) en bak pannenkoeken met lactosevrije melk.
Ik zal geen pasta carbonara of tiramisu eten, maar weet redelijk mijn eigen grenzen.

H&B heeft vitamine D voor veganisten, die zijn zonder lactose!

1 like

Hoe wisten jullie dat je lactose intolerant was? Wat waren jullie klachten? Ik ben namelijk zelf lactose intolerant geboren dus ik weet niet anders (ik eet nog wel eens lactose omdat ik nou eenmaal dom en diehard ben hahaha), iets wat vrij zeldzaam is. Lactose intolerantie zelf is natuurlijk niet zeldzaam en daarom heb ik een beetje het idee dat mijn vriend het heeft ontwikkeld (buikproblemen, super gassy, krampen). Maar ik kan het niet echt herkennen :joy:

je bent ermee geboren? dus je ouders kwamen erachter ofzo? haha hoe werkte dat?

ik krijg altijd acuut hoofdpijn en word misselijk, daar begint het mee (en eindigt het soms) maar als ik pech heb krijg ik een harde buik, veel winden laten idd en de volgende dag sowieso diarree

toen ik laatst een vriendin ging uitzwaaien op schiphol en daarna verdrietig was ging het weer mis. ik bestelde een chocolademelk om mezelf op te vrolijken en vaak gaat dat wel goed… half uur later was ik naar de wc gevlucht en deed alles pijn. echt niet te voorspellen wanneer het goed gaat en wanneer niet :’)

Ja mijn moeder kwam erachter! Meer uit wanhoop en toeval. Ik scheen heel veel te huilen en de baby-expert (idk hoe zo iemand heet) zei dat het kwam uit pijn enzo en op een gegeven moment ging mijn moeder lactose vrij eten terwijl ze mij borstvoeding gaf en sinds dat moment was ik een super happy baby. Mijn moeder en ik zijn hierdoor ook getraumatiseerd door soja melk. Zo vies.

Maar goed om te weten dat het vrijwel dezelfde symptomen heeft voor mensen die het later ontwikkelen. Sorry ik weet echt heel weinig over lactose intolerantie ookal leef ik er al 20 jaar mee.

1 like

Ah zo! Wel mazzel dat ze lactose vrij is gaan eten, anders was dat nog een tijd vervelend voor jullie allebei geweest.

Volgens mij weten veel mensen er weinig vanaf hoor, hoe lang ze het ook hebben. Of negeren het doodleuk en doen het een beetje op de gok. Heb het idee dat we allemaal maar wat doen :’) of idd dat je dom bent en het expres negeert of denkt “fuck dit, ik heb hier zin in dus ik neem het”

dat is het vreemde ook, het is niet echt een allergie dus je zal er niet van stikken ofzo, en dan nemen we die ongemakken vaak maar op de koop toe want wat we willen eten/drinken is zo lekker? zo raar eigenlijk hahaha