Lactose intolerantie

Ah zo! Wel mazzel dat ze lactose vrij is gaan eten, anders was dat nog een tijd vervelend voor jullie allebei geweest.

Volgens mij weten veel mensen er weinig vanaf hoor, hoe lang ze het ook hebben. Of negeren het doodleuk en doen het een beetje op de gok. Heb het idee dat we allemaal maar wat doen :’) of idd dat je dom bent en het expres negeert of denkt “fuck dit, ik heb hier zin in dus ik neem het”

dat is het vreemde ook, het is niet echt een allergie dus je zal er niet van stikken ofzo, en dan nemen we die ongemakken vaak maar op de koop toe want wat we willen eten/drinken is zo lekker? zo raar eigenlijk hahaha

Ik ben dagelijks zo dom, lactase pillen werken ook nauwelijks meer voor me. Elke keer als ik iets met lactose eet denk ik; “dit moet ik niet meer doen”. Maar er is zo weinig goede vervanging! Zo oneerlijk :frowning: Ben wel blij dat we nu amandelmelk enzo hebben en niet alleen maar sojamelk, dat kan ik nog altijd niet drinken.
Er is geen enkele meme zo accuraat in mijn leven als deze:

4 likes

Yes ik meld me ook. Ben het al mijn hele leven, kreeg zelfs soja babyvoeding. (Echt OG, hehe.) Hoewel ik soms wel denk dat het bij mij meer aan het melkvet dan aan de lactose ligt, want van volvette zuivel heb ik meer last en van magere bijna niet.

Ik negeer het trouwens heel vaak. Ik probeer de laatste tijd wel meer lactose-vrij te eten maar dat is meer voor het milieu dan voor mezelf. Vandaag weer de hele dag buikpijn omdat ik gisteren zo nodig tiramisu moest eten.

ik heb gisteren chocomousse gegeten en ben er zo belabberd van vandaag :’)


Ik heb dit overzicht wat jaren geleden van een vriendin die diëtist is gekregen, helaas is het niet helemaal schoon gebleven :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zijn er hier ook meiden die koemelkallergie hebben? Ik ben positief getest op de lactose intolerantie. Alleen twijfel Ik nu zelf of het niet koemelkallergie is omdat ik al een aantal jaar ook enorme galbulten heb en constant misselijk ben. Dit past meer bij een allergie dan de intolerantie…

Wauw, superhandig, dank voor het posten!

Er staat dat er dus weinig lactose in mascarpone zit… En ik was al helemaal blij toen ik op vakantie tiramisu kon eten met een lactasepilletje, had nergens last van. Maar ik zou er dus sowieso weinig last van moeten hebben? Huh.

@Howth Ik had vroeger een koemelkallergie, tot mijn 7e ofzo. Volgens mijn moeder kreeg ik ontzettende uitslag van koemelk. Je zou eventueel kunnen kijken of je allergisch bent door een tijdje helemaal geen zuivel te eten en te kijken hoe je reageert? Of zo’n test doen bij de dokter.

Geen idee. Gisteren twee pilletjes genomen en een half stuk port saluut gegeten wat resulteerde in mega buikpijn en diarree dus ik heb wat minder ervaring en kennis dan ik eigenlijk dacht :stuck_out_tongue_winking_eye:

Aah, vervelend! Ik moet ook oppassen met port salut, maar ik eet het wel gewoon, want het is zo lekker, haha.

nee hahaha
Succes met lijden!

1 like

Volgens mij kun je ook een intollerantie hebben voor melkvet (lactose is melksuiker) en dan kun je juist minder goed tegen mascarpone.

De hoeveelheid die er staat is ook niet zo precies. Ze hadden beter kunnen doen hoeveel lactase bij 100 gram! Want nu staat er bij camembert ‘voor 1 toastje’ en bij mozzarella een halve bol, slaat nergens op. Maar er staat ook bij dat het per producent weer wat verschilt, dus heel volledig is het ook niet natuurlijk.

1 like

Ik gebruik normaal eigenlijk nooit ibuprofen maar nu vanwege de ontstekingsremmende werking genomen ipv paracetamol. Ben ik de bijsluiter aan het lezen blijkt dat er lactose in zit? Nóóit geweten

Lactose is een veelgebruikte vulstof bij pillen! :frowning: Zit ook in vitamines enzo bijvoorbeeld

Nee echte kwaad verder niet nee en heb ook geen idee hoe groot het deel is, of dat voldoende zou zijn om een reactie uit te lokken.

Hebben jullie je lactose intolerantie echt vast laten stellen door een arts? Ik denk dat ik ook behoorlijk gevoelig ben voor lactose maar (veel klachten na het gebruik van een lactose rijk product) maar voel me een beetje een “zelfdokter” als ik dit label er op plak. Of is dat helemaal normaal en zijn jullie er ook zonder behulp van een arts achter gekomen?

Ik heb het niet laten vaststellen door een arts. Die heeft mij wel het label pds gegeven en aan hand daarvan ben ik het fodmap dieet gaan volgen en erachter gekomen.

Ik heb vooral last van stapeling, er zijn meer producten waar ik slecht op reageer en dan versterkt het de klachten.

1 like

Ja ik wel, maar als baby al dus geen idee hoe dat is gebeurt.
Als jij merkt dat je je slecht voelt als je lactose consumeert en niet slecht als je het laat staan dan kun je in principe gewoon vooruit toch? Maar aan de andere kant kan het nooit kwaad om even naar de huisarts te gaan.

1 like

Bedankt voor jullie reacties @Perzik @Flamoes @C3PO! Ik ga toch voor de zekerheid even langs de dokter. Hebben jullie die Kruidvat lactase pillen of gebruiken jullie andere?

Ik gebruik dat eigenlijk niet.
Ik eet bijna geen lactose en als ik het wel een keer eet, omdat ik bijv. echt zin in iets heb, dan deal ik met de gevolgen haha.

1 like