Lactose intolerantie

Eindelijk iemand die hetzelfde heeft als ik…! Ik heb 10 jaar bij de gynaecoloog gelopen omdat ik zo’n pijn in mijn onderbuik en onderrug had die soms zelfs doorstraalt naar mijn benen. Na 10 jaar pas doorverwezen naar de internist. Zij deed een test en zo kwamen we erachter dat ik lactose-intolerant ben. Ze kon niet geloven dat ik zo veel pijn kon hebben door dit. Ik ben het gaan testen door toen (inmiddels vijf jaar geleden) twee weken niks van lactose te nuttigen. Ik had helemaal geen buikpijn gehad die twee weken. Maar na twee weken een keer één Snickers… meteen de l*l! Zo erge buikpijn. Maar jij hebt dus ook rugpijn ?? Kan zo heftig zijn!

Ik heb dat heel erg. Ik lijk soms wel zwanger…!!

Herkennen jullie ook extreme vermoeidheid en mentale klachten de dag/2 dagen na het eten van zuivel? Ik merk de uren nadien niets, maar pas de volgende ochtend. Buikpijn, darmklachten enz heb ik bijna altijd dus moeilijk daarin het verschil te merken. Maar ik merk dus wel een patroon van extreme vermoeidheid/sufheid en ook wat meer teruggetrokken zijn, sociale angsten die opspelen enz de volgende dag en de dag daarop. Ik vind het zo moeilijk te geloven dat dit door iets als een blokje melkchocolade kan komen, maar het lijkt toch echt zo.

Nee ik heb echt binnen het uur gas, diarree of verstopping… heb wel als ik die dag heel erg probeer mijn klachten in te houden dat ik er nog wel wat dagen last van heb. En heb als ik dagen deze klachten heb dat ik mij er druk om ga maken enz.
Heb je toevallig ook prikkelbare darmsyndroom?
En helpt lactase een beetje?

Ja vermoeden pds volgens gastro-enteroloog maar ja, ik heb endometriose en adenomyose, dus dat kan mijn klachten ook verklaren. Ik heb pas dit jaar ontdekt dat ik zo reageer op zuivel, dus nog niet met lactase getest.

Ik reageer vast ook op andere voeding slecht, dat maakt het zo moeilijk om het onderscheid te maken. Maar met zuivel nu wel al duidelijk door eliminatie/provocatie (maar nog niet helemaal helder of het probleem lactose of melkeiwit is).