Lunch tip topic

Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en dat wil ik ook op mijn werk. Nu heb voor lange tijd salade mee genomen, maar dat komt mijn neus een beetje uit.
Brood is niet super gezond en heb ik ook wel genoeg van.
Het liefst wil ik iets wat makkelijk klaar te maken is.

Wat nemen jullie mee als lunch naar je werk?

Tips en recepten zijn ook welkom!

1 like

Brood is prima hoor! Het is inderdaad niet SUPER gezond omdat een boterham zo’n 80 kcal bevat. Neem je er 3 met margarine en beleg dan kan je wel aan 350-400 kcal komen en een salade of wortelwrap zal wel minder zijn. Maar met brood is echt niks mis!

1 like

eggwraps vind ik chill. met ijsbergsla tomaat en paprika. of met zalm en avocado maar das dan weer meer kcal natuurlijk

1 like

ik ook ook vaak voor meerdere dagen. dat verdeel ik over bakjes en dat neem ik dan mee naar m’n werk. en als ik dan na het werk thuis kom eet ik iets simpels, dus draai dan eigenlijk m’n lunch en avondeten gewoon om. vind t super chill want hoef maar 2/3 keer in de week te koken en je kan t gewoon invriezen, dus het is ook niet dat je 4 dagen achter elkaar hetzelfde moet eten.

3 likes

Iets wat ik vaak meeneem als lunch en heel makkelijk te maken: ovenschaal vol grog gesneden groenten (oa. paprika, courgette, look, rode ui, zoete aardappel etc) met wat olie en kruidenmix laten roosteren gedurende 35 min op ca. 250*C.
Daarna kan je het afwerken met iets van Griekse pasta, couscous of quinoa en wat feta of mozzarella. Indien gewenst nog verse rucola toevoegen.
Blijft makkelijk een paar dagen goed in de koelkast en dezelfde geroosterde groenten kan je ook verschillende dagen gebruiken voor andere toepassingen (bv in een wrap).
Waarschijnlijk is dit (omwille vd olie, pasta en kaas) niet gezond genoeg voor wat je bedoelde maar zelf hou ik niet zo van brood dus vind ik het een welkome afwisseling. Daarnaast vind ik het voor mij een goede manier om een extra portie groenten te eten tijdens de middag terwijl ik op brood anders gewoon kaas of hummus had genomen.

1 like

Salade die ik geregeld maak:

  • Half blik kikkererwten (±120 gram uitgelekt)
  • Half blik tonijn (±75 gram uitgelekt)
  • 20 gram feta in kleine stukjes verbrokkeld
  • peterselie
  • handje rucola
  • 40 gram granaatappelpitjes
  • ongeveer 7 kers- of snoeptomaatjes (±90 gram)

Gewoon alles mengen dus heel snel klaar! Bevat ongeveer 325 calorieën, voor de geïnteresseerden.

4 likes

Oeps sorry ik zie nu pas dat je niet om salades vroeg… Ik hoop dat het toch nog een inspiratie kan zijn voor iemand.

Hieruit heb ik ook een tijdje veel inspiratie gehaald:
https://www.facebook.com/events/1189627417729489/?ti=cl
Naar Discussie gaan en naar beneden scrollen voor recepten.

2 likes

Haha je mag alsnog wel recepten van salades posten! Deze salade kende ik nog niet.

Thanks. Ik ga dit eens uitproberen! Voor hoeveel dagen kan je het in de koelkast bewaren?

Ik bewaar de groenten apart ( dus nog niet gemengd met ev pasta of kaas), dan blijven ze langer goed, denk toch wel een 4-5 dagen. Truc is om ze op hoge temperatuur te roosteren (zonder verbranden) zodat ze niet slap en slijmerig worden in de oven. Zorg ook dat ze in de oven niet te veel op elkaar maar naast elkaar liggen, zodat ze niet stomen. Een bakplaat bekleed met aluminiumfolie is het beste.

1 like

Voor de niet-vegetariërs: Wat ik super handig vind is om op zondag een gebraden kip te kopen en al het vlees eraf prutsen en in een bakje te bewaren. Dan heb ik toch voor een paar dagen heel makkelijk en lekker vlees voor in salades etc.
Vandaag had ik bijvoorbeeld als lunch meegenomen: basmatirijst, kip, zelfgemaakte pico de gallo (ook dit weekend geprept, heel makkelijk en snel te maken) en een halve avocado. Was super smakelijk!

2 likes

Ik heb nu voor morgen en overmorgen frittata met champignons gemaakt. Ben benieuwd hoe het smaakt.

Een halve courgette + aubergine bakken, tomatenpassata erbij, een heel klein beetje couscous erbij zodat het kan garen in de passata, dan een half blikje kikkererwten erbij en 2 handen spinazie, en goed afkruiden (peper/zout/komijn/garam masala/gerookt paprikapoeder/…). Amper werk en zo lekker, ook koud.

1 like

ik neem heel vaak deze salade mee als lunch, ook heel makkelijk te maken (gewoon alles mengen):

  • couscous
  • gewokte spinazie / courgette / aubergine
  • wat feta
  • paar amandelen
  • handje dadels in kleine stukjes gesneden.
  • granaatappelpitjes

Geen idee hoeveel ik van alles neem, ik doe meestal maar wat haha. Maar hij is redelijk foolproof dus :slight_smile:

Zooo heel oud topic, maar vanaf morgen een nieuwe baan en ik zou graag eens wat gezondere / lekkerdere lunches willen gaan meenemen. At nu altijd crackers met tonijnsalade eigenlijk. Wel lekker, maar wil meer variatie. Als ik op internet simpele lunchgerechten voor op werk zoek, krijg ik, vind ik, nog steeds aardig lastige dingen te zien af en toe😂 Dus ben benieuwd hoe jullie dat dagelijks doen?

4 likes

Op maandag lunch ik altijd makkelijk op m’n werk en 's avonds maak ik dan salades voor de rest van de week (ik werk t/m donderdag). Gewoon drie bakjes maken met verschillende groentes en dan op de ochtend zelf een dressing en de sla erbij (zodat die niet slap wordt).
Ik probeer elke week een andere salade te maken en met de dressing kun je ook variëren.
Als ik de salades een keer zat ben maak ik wraps. Ook daarvoor snijd (en eventueel grill) ik alles op maandag en dat bewaar ik in een luchtdichte bak in de koelkast. De ochtend zelf beleggen.

Klinkt goed! Die luchtdichte bakjes, zijn dat gewoon van die vershoudbakjes? Dan ga ik komende week eens even op pad!

Ja! Ik vind die van de Action heel fijn, met die klikdeksels.

1 like

Ik ben op zoek naar lunch inspiratie! Moet lunch meenemen naar werk maar ik hou niet echt van vooraf gesmeerde broodjes/boterhammen. Helaas heb ik geen koelkast tot mijn beschikking dus het moet een tijdje in m’n tas kunnen overleven zonder ranzig te worden. Het liefst dingen die ‘s ochtends ook niet heel veel tijd kosten om klaar te maken. Daarnaast heb ik altijd wel echt wat carbs nodig voor een verzadigd gevoel. Lekker veeleisend dus haha.

Dusss wat eten jullie voor lunch en hebben jullie suggesties?

Ik eet nu vaak 2 Volkoren wraps met Philadelphia, kipfilet en bijv komkommer, avocado of paprika, maar dat hoef ik ook geen vijf dagen per week haha, dus ben op zoek naar inspiratie voor wat afwisseling, het liefst concrete recepten (dus bijv. niet: salade maar wat voor salade maak je dan meestal?)

2 likes

Ik up even een oud topic, aangezien ik thuis werk (en veel van jullie ook neem ik aan) kan ik meer variëren in lunch en ben altijd benieuwd naar meer ideeën!

Mijn standaard dingen zijn brood met gebakken ei of een pantosti. De laatste tijd eet ik vaker leftover soep (broccoli-linzen en mosterdsoep deze keer). Binnenkort wil ik weer eens wentelteefjes maken want dat heb ik al in geen jaren gegeten. Oh ja soms eet ik crackers met pindakaas, sambal en komkommer. Nu heb ik nog wraps en spinazie die op moeten dus morgen eet ik wraps met spinazie, kerriehummus en zongedroogde en gewone tomaat.

2 likes