Lunch tip topic

Iets wat heel snel gemaakt is en goed vult maar niet te zwaar valt is een groente wok met rijstnoedels/glasnoedels. Dit soort noedels hoef je vaak alleen maar in heet water te weken. Ik maak dit dus vaal in de ochtend al en neem dit mee naar werk.

En groenten kort wokken wat je maar hebt liggen! En dan eventueel een soya saus erover

2 likes

Oh leuk idee! M’n vriend en ik eten nu ook vaker soep. Daarnaast had ik bedacht om voor lunch vaker wraps te maken met van die groentewraps van No Fairytales. Moet alleen nog even wat inspiratie op doen voor de vulling want ik eet nooit wraps.

2 likes

Hier staan ook een aantal hele leuke lunchtips: https://prepi.uk/notes/lunch

En ik vind deze kanalen ook heel erg leuk om te kijken voor lunchinspiratie:

Toevallig allemaal vegan en in dit geval bento boxes (voor deze tijd niet heel relevant haha maar kan natuurlijk ook gewoon zo)

4 likes

In de hoop dat dit topic wat actiever wordt hier de dingen waar ik vaak mee lunch. Niet allemaal even bijzonder maar wie weet brengt het toch mensen op ideeën.

Broodbeleg:

  • Avocado met gekookt ei
  • Baba ganoush
  • Hummus met komkommer
  • Roerei met wat er nog in de koelkast ligt: spinazie, champignons, cherrytomaatjes, ui, rode peper etc.
  • Philadelphia truffel met gebakken champignons en rucola
  • Makreel met beetje mayonaise
  • Surimi sticks met beetje mayonaise
  • Avocado met tomaat en kipfilet

En soms ook iets ‘kant en klaars’ zoals vega patĂ©/smeerworst, Johma salades of speculoospasta als ik zin heb in zoet.

Tomaten-linzensoep van de Groene meisjes of een tosti vind ik ook lekker voor lunch als ik zin heb in iets warms.

7 likes

Zelf ben ik dol op brood, dus ik heb vooral belegtips.

  • Komkommer met pindakaas
  • Pindakaas met sambal en kaas
  • Kaas met (Groningse) mosterd
  • Ham met jam
  • roomboter, radijs in plakjes en zeezout
  • Appel
  • Kaas met appelstroop
  • Brie, honing, walnoot en evt. Sla
  • Plakjes tomaat
  • Banaan (evt. Met pindakaas en/pasta)
  • Haring in tomatensaus
  • Snelle zelfgemaakte tonijnsalade (uitgelekte tonijn, appel in blokjes, uitje gesnipperd, augurkjes in plakjes, mosterd, mayo, peper, zout en evt. Cayennepeper)
  • Pindakaas met jam of pasta of hagelslag of vlokken

Nog wat warme opties

  • Opgebakken stamppot
  • Restje curry
  • Gehakt met jus en kaas als tosti
  • Vissticks, sla, komkommer, tomaat en mayo/mosterd
4 likes

Mijn huidige favoriet is een pistolet met truffelmayonaise, serranoham en rucola.
En! Tomaat en ui bakken in de pan en dan op een broodje met kruidenkaas.

1 like

Op mijn werk at ik altijd zo’n klef boterhammetje, maar nu ik voornamelijk vanuit huis werk, heb ik ontdekt hoe fijn het is om ook iets lekkerders van mijn lunch te maken. Ook probeer ik meer vega te lunchen en dat lukt supergoed, want ik heb echt zulke lekkere broodjes combi’s ontdekt:

Vega:

  • Ajvar, avocado en feta
  • Ajvar, vegaballetjes en gegrilde aubergine/courgette
  • Baba ganoush met feta en gerookte paprika (gewoon uit een pot, kun je ook prima nog een paar weken bewaren na openen)
  • Baba ganoush met komkommer en granaatappelpitjes
  • Baba ganoush met haloumi en granaatappelpitjes
  • Baba ganoush met little willies van vegetarische slager en augurk (echt superlekker!!!)
  • Club sandwich met humus, gebakken ei, kaas, avocado, tomaat en sla
  • Gegrilde groente, pesto en feta
  • Gegrilde groente, ricotta met Italiaanse kruiden en parmezaanse kaas
  • Haloumi, avocado, tzatziki en sla
  • Hot dog met little willies van vegetarische slager
  • Pitabroodjes met gegrilde aubergine, haloumi, kruidenyoghurt (bijv knoflook en peterselie) en munt
  • Pompoenhumus, avocado en sla
  • Pompoenhumus, feta en granaatappelpitjes
  • Wraps met pompoenhumus, avocado, tomaat en walnoten
  • Roomkaas, gerookte paprika (uit een pot) en komkommer
  • Wraps met humus, falafel en rauwkostsalade
  • Wraps met humus, gegrilde groente en feta

Vis

  • Gamba’s, pesto(mayo), tomaat en sla
  • Gamba’s met yoghurt-bieslooksausje en sla
  • Soort jaren '90 garnalencocktail op een broodje: Hollandse garnalen, cocktailsaus, sla en tomaat
  • Kabeljauwburger met ravigottesaus, sla en komkommer
  • Gerookte zalm met wasabimayo, kappertjes, sla en komkommer

En wat er binnenkort nog op mijn lijstje staat om te proberen:

  • Humus met gebakken ei, kappertjes en munt
  • Gekookt ei met pesto(mayo) en chilivlokken
15 likes

Wow klinkt echt lekker allemaal! En zo fancy voor lunch. Wel goed ter inspiratie.

1 like

Zuurdesembrood met haloumi, humus, avocado, spinazie en wat sriracha gemengd met ketchup.

17 likes

Dat ziet er lekker uit!

1 like

Wat lunchen jullie graag op een warme dag als vandaag? Tips voor thuis & meenemen naar werk/buiten?

1 like

Pastasalade! Maar op dit soort dagen is dat wel een dilemma, want vind het op warme dagen in de avond ook lekker.

2 likes

Salade inderdaad. Couscous/bulgur/pasta met rauwkost erdoorheen

1 like

Ik geef een lunch voor mensen die houden van basic gerechten. Heeft iemand nog tips voor warme gerechten? Ik zat zelf te denken aan een groente frittata, maar heb nog geen goed recept gevonden. Het moet niet zwaar op de maag liggen, gewoon een bijgerecht

Shakshuka? Klinkt misschien te exotisch voor ze maar is natuurlijk ook gewoon maar ei met groenten😉

1 like

Een ratatouille? Of bruschetta? Mini quiches? Hartige pannenkoekjes?

1 like

Wat doen jullie als beleg op een mueslibol? Behalve kaas, want dat heb ik niet in huis :grimacing:

Boter en suiker
Paté
Hagelslag
Pindakaas
Filet americain

Eigenlijk gewoon alles

3 likes

Ik ga een poging doen om zelf lunches klaar te maken voor op het werk. Welke recepten kun je al op zondag klaar maken en de rest van de week opeten?

4 likes

Als je op instagram of pinterest zoekt op ‘mealprep’ dan vind je heel veel recepten! En dan kun je ook nog specifieren door bijv ‘high in proteine’ of ‘vegan’ of ‘low carb’ toe te voegen als je specifieke wensen hebt. Vaak zijn dingen zo’n 3 tot 4 dagen houdbaar, niet de hele week.

1 like