MastercheFF

Hopelijk is de titel niet verwarrend. Ik ben bezig met mijn kerstlijstje en één van mijn doelen in 2019 is beter leren koken. Dus van koken tot bakken, mijn eigen masterchef worden. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar goede kookboeken, en boeiende keukenaccessoires.

Hebben jullie aanraders qua kookboeken?
Welke dingen vinden jullie onmisbaar in de keuken?
Is een goede standmixer echt nodig?

Heb je andere kookgerelateerde dingen die je kwijt wilt: brand los.

7 likes

De foodie is een leuk recepten magazine. Je zou dan even in de winkel kunnen bladeren of die recepten van die maand je wat lijken.

1 like

Ik ben nu helaas in het buitenland, dus dat wordt lastig. Ik verdwaal alleen een beetje in de kookboekensectie van Amazon haha.

Ik kijk nu ook naar kookboeken van blogs die ik volg (Smitten Kitchen, Once upon a Chef en Cookie and Kate) en daar zitten leuke dngen bij. Al twijfel ik of het niet wat te makkelijk is.

Qua bakboek heb ik voor mijn moeder ‘Modern Baking’ van Donna Hay gekocht en dat is echt een aanrader. Superdik en mooi. Via Duitse Amazon veel goedkoper (soms bezorgen ze ook gratis in Nederland, protip).

3 likes

Haha, ja je blijft vaak toch hangen bij favorieten. Welke van Smitten Kitchen kan je aanraden? Ik kan ze helaas online niet echt goed in zien.

Ik vind mijn staafmixer echt mega handig. Zit ook een garde bij en een bakje om dingen fijn te hakken. Gebruik hem heel vaak. Staafmixer Deze heb ik ongeveer.

1 like

Ik zou zeker niet zeggen dat een staafmixer een must have is, maar ik gebruik hem wel regelmatig voor bijvoorbeeld soep pureren, pesto maken, currypasta, cashewroom etc.

Mijn favoriete website is www.pinchofyum.com :heart:

Deze: https://pinchofyum.com/bangkok-coconut-curry-noodle-bowls

Hebben jullie een keukenmachine? Is dat per se nodig of kun je de meeste dingen ook met een staafmixer maken in jullie ervaring? Ik wil er graag een maar ik heb mini keuken en het heeft meestal 83 onderdelen

Ik bedoelde idd standmixer en geen staafmixer, zeg maar een kitchenaid achtig ding!

Ik heb wel al een staafmixer, die vind ik ideaal voor soep. Ook heb ik een Magimix foodprocessor en een elektrische handmixer.

Dacht mss is dat ding voor brood en cake bakken wat, maar heb geen idee.

1 like

Ik ben een grote groentefan (maar eet wel vlees/vis). Ik zweer bij de kookboeken van Ottolenghi. Maar als ‘beginneling’ zijn dit zeker niet de makkelijkste recepten. Maar zo enorm lekker en zijn boek Nopi ziet er zo mooi uit maar het zijn soms gerechten met moeilijk te vinden ingredienten, en toch vind ik het geweldig.

Voor iedereen die van groenten houdt en al graag eens iets specialer maakt raad ik ook echt ‘Vegetables that sparkle the conversation’ van Seppe Nobels aan.

Voor supertoegankelijke dingen is de website ‘dagelijkse kost’ (Belgisch kookprogramma) van Jeroen Meus ideaal. Hij wisselt echt tussen allerlei soorten gerechten, maar ik heb via hem al zeer lekkere pasta’s/couscous/soep/desserten gemaakt!

Edit: het ‘15 Minute Meals’ boek van Jamie Oliver, en ook zijn website met recepten blijven een aanrader.

2 likes

Oh en dit is een binnenkopper maar uiteraard hoort iedere MastercheFF alle seizoenen van Chef’s Table gekeken te hebben!!

5 likes

Ik heb een standmixer en die gebruik ik erg regelmatig. Voor mij inmiddels onmisbaar (bak vaker dan gemiddeld taarten en koekjes etc. maar ik maak er ook brood- en pastadeeg mee).
Voor sommige standmixers heb je fijne hulpstukken (pastamachine op de KitchenAid bijvoorbeeld) waardoor dat ding multifunctioneel wordt. De vraag is wel of het niet overbodig is als je ook al een staafmixer, een handmixer en een foodprocessor hebt (ik heb dit ook allemaal, én een blender dus wat mij betreft is het antwoord ‘nee’ haha).

Verder onmisbaar: goede rasp, goede spatels en fijne messen.
Met kookboeken kan ik je niet echt helpen, vind het altijd leuk om door te bladeren en inspiratie op te doen maar ik geef eigenlijk altijd m’n eigen draai aan een recept en vind dat er ook vaak te veel recepten in staan waar ik niet enthousiast van word.

2 likes

De Flavor Bible!

Staan bijna alle ingrediënten in en wat daar bij zou passen. Dus stel je denkt hm heb nog witlof liggen wat moet ik daarmee, dan kijk je in de flavor bible en dan staat er dat er, weet ik veel ben lui om op te staan en te kijken, goed venkel bij past. Staan soms dingen in die heel raar lijken (garnalen+basilicum bv) maar het is eigenlijk altijd een goede combo. Dus als je met kerst een keer wat anders wil maken: aanrader.

Edit: dat ziet er dan zo uit:

8 likes

Ik zou persoonlijk eerder een keukenmachine aanschaffen dan een planeetmenger!
Bij een keukenmachine kun je vaak ook kiezen voor een model met deeghaken en een garde-opzetstuk. Dan sla je twee vliegen in één klap!
Daarnaast wordt een planeetmenger van bijvoorbeeld KitchenAid pas prijstechnisch interessant als je heel veel bakt, voor koken heb je hem niet zo vaak nodig.
Ik wil zelf nog wel heel graag een planeetmenger, maar dat is ook iets wat gaat komen als ik een groter huis heb en iets meer budget.

De keukenmachine van Magimix kan ik je van harte aanraden! Er zitten erg veel opzetstukken bij en hij is heel erg krachtig. Die kan jaren mee.

Wat betreft kookboeken vind ik deze serie heel gaaf:

Het zijn alle drie boeken met de basisrecepten die je altijd kunt blijven gebruiken. De stappen zijn heel erg duidelijk en er zitten prachtige illustraties en foto’s bij!

En voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de wetenschap achter eten en koken is Harold McGee’s “Over eten en koken” ook een heel gaaf naslagwerk!

5 likes

Ik ben zelf ook enorme fan van Ottolenghi. Zijn nieuwe kookboek Simpel is een stuk toegankelijker dan zijn overige kookboeken. Foodies magazine is ook toegankelijk voor de beginnende kok. Delicious.magazine is wat uitdagender qua koken. Foodies heeft elk jaar aan het einde van het jaar een actie waarbij je 12 nummers krijgt voor 12 euro. Misschien is dat leuk om te vragen?

Zelf heb ik een KitchenAid. Ik ben er gek op, maar sta ook vaak te bakken. Ik zou niet meer zonder kunnen. Een staafmixerset vind ik echt een goede toevoeging voor koken, waarbij je naast een staafmixer ook een hakmolen hebt.

Om echt goed te kunnen koken vind ik dat je een goed scherp mes moet hebben en een stevige snijplank die blijft liggen op je aanrecht. Soms zie ik mensen een ui snijden met een schilmes. Koken wordt zoveel leuker en makkelijker met een goed mes. Daarnaast heb ik een goede rasp en dat is ook zo fijn.

1 like

Ik heb toevallig een kookboek van Smitten Kitchen! Het Smitten Kitchen Cookbook, ik denk het eerste kookboek dat ze heeft uitgegeven. Long time fan hier.

Ik vind dat er echt wel leuke dingen instaan ter inspiratie om eens wat anders te koken. Er staat ook een recept in voor lemon bars dat ik al met succes meerdere keren heb gemaakt toen ik nog een oven had. Je moet ook wel een beetje van de kookblogstijl houden, want een deel van elk recept is een verhaal over het recept zelf. Ben zelf erg blij met het boek omdat ik elke week wel eens op haar site kijk.

Van Ottolenghi heb ik ook een kookboek, dat vind ik ook leuk, maar jammer genoeg gebruik ik het te weinig. Ik heb altijd de indruk dat ik tienduizend dingen in huis moet halen om een recept te kunnen maken. Misschien is dat een stuk minder met de nieuwere kookboeken.

Donna Hay moet ik nog proberen, welke is een echte aanrader?

1 like

Ik kook bijna nooit uit kookboeken, maar voor desserts vond ik Mijn Favoriete Desserts van Janneke Philippi wel echt een aanrader! Ik ben wat minder creatief met toetjes dan met gewoon koken en hier kreeg ik echt inspiratie van en zin om er moeite in te steken.

1 like

Gietijzer is vooral heel zwaar, daar moet je echt even aan wennen! En doordat het materiaal dik is duurt het langer voor de pan heet is, maar wanneer hij heet is gaat het als een speer! Echt heel fijn!

Die boeken zijn fijn he? Zo mooi ook om doorheen te bladeren :smiley:

Lidl verkoopt vanaf volgende week koperen pannen, ik ga er minimaal 1 bestellen, maar misschien ook wel alle 4. Mijn vriend is kok, dus hij krijgt er eentje onder de kerstboom.

1 like

Hebben zeker alleen zin op een echt gasfornuis of niet?

De boeken van Rachel Khoo zijn wel een aanrader als je geïnteresseerd bent in de Franse keuken! Haar recepten zijn best toegankelijk, en ook niet zo zwaar en ouderwets als de traditionele Franse keuken.

2 likes

Ze kunnen enkel niet op inductie! Op andere warmtebronnen kun je ze wel gebruiken!

1 like