MastercheFF

Ik heb binnenkort een borrel met collega’s (rond avondeten-tijd) waar iedereen wat mee moet nemen en ik heb gewoon echt even geen inspiratie? Moet het de avond vantevoren al maken, iemand ideeen? Ik ben zelf vegan maar alle inspiratie is welkom, kan het altijd nog veganizen haha

1 like

Quiche? Is ook koud lekker. Alleen geen idee hoe je dat moet veganizen :sweat_smile:

2 likes

Bruschetta, kleine tapas zoals olijven, hummusdip en groenten zoals wortels, selderij en komkommer, vegan sushi

1 like

Empanada? Of een ander gevuld hapje.

1 like

Kan je het daar afbakken? Zo ja; gegratineerde champignonragout met stokbrood

1 like

Ik ben nu een tijd vrij voordat ik met mijn nieuwe baan begin en wil graag mealpreppen. Straks ga ik vroeg weg en ben ik laat thuis dus ik wil mijn vriezer lekker gaan vullen.

Hebben jullie tips wat fijne (grote) gerechten zijn om meal te preppen en in te vriezen? Ik heb ook een slowcooker waar ik grote porties in kan maken.

Ik heb zelf al:
Chili con carne
Marokkaanse kipstoof uit de slowcooker
Slowcooker poor man stew
Groentensoep

2 likes

Ik vind lasagne of andere ovenschotels altijd wel makkelijk, die kun je dan zo uit de vriezer in de oven schuiven.

3 likes

Pastasaus of allerlei soorten curry vind ik altijd wel chil om in de vriezer te hebben. Hoef je dan alleen nog wat rijst of pasta bij te koken.

6 likes

Heb je tips voor lekkere curry recepten die je goed kan invriezen?

3 likes

Risotto vind ik ook fijn om groot te maken en in te vriezen

3 likes

Een van mijn favo simpele (wel eigen fushion’ish hoor) curry’s is zoiets:
Uitje fruiten. Daarna knoflook, gember, garam massala en kurkuma erbij en even meebakken (nu kan de komijn erbij, maar dat kan ook op het eind).
Dan een blikje tomatenblokjes tot die ontzuurt is.
Dan gooi ik er bloemkool en kikkererwten bij met een blikje kokosmelk en dan zachtjes laten koken tot de groente gaar is.
Oh en peper en zout en verse peper natuurlijk.

3 likes

Dit vroeg je niet, maar ik vind het zelf lekker om m’n bloemkool eerst te bakken (hoge temp, evt wok) met de kruiden, ipv enkel te koken

6 likes

Deze recepten gebruik ik vaak en zijn goed in te vriezen.

https://www.jumbo.com/recepten/pompoensoep-1108887-7 Recept van prinses Margriet!

4 likes

Alle soorten stamppot, pastasaus (=tomatensaus met groenten), curries!
Tegenwoordig doe ik maaltijden waar mogelijk in diepvrieszakjes en maak ze plat, dan kan er meer in mijn vriezer dan als ik het in bakjes doe. Met soep werkt dat ook heel goed!

1 like

Warm je die dan op in de pan met wat boter ofzo? Of in de magnetron?

1 like

Meestal neem ik het mee als avondeten naar werk, dus dan doe ik het in de magnetron (nadat het in de koelkast ontdooid is). Opbakken in de pan is wel lekkerder, maar magnetron is prima

3 likes

Ik weet niet helemaal zeker in welk topic deze vraag het beste past, ik begin hier.

Mijn schoonzus is net bevallen en als ik binnenkort langsga wil ik graag wat eten meebrengen. En misschien sowieso af en toe wat eten langs brengen. Ik weet dat haar moeder en een vriendin van haar ayurvedisch eten voor de kraamtijd voor haar gaan maken, en ze heeft ook laten vallen dat het voor haar geen must is maar dat ze het wel een fijn idee vind vooral ayurvedisch te eten de komende tijd. Dus ik wil daar ook graag rekening mee houden maar heb geeeeeen idee hoe en wat

Heeft iemand misschien een recept of een paar recepten, of weet van een website/blog of eventueel zelfs kookboek met lekkere ayurvedische recepten (voor na de bevalling)?

2 likes

Ik weet dat in de happinez dit wel voorbij komt. Op de website kwam ik oa deze tegen

Maar weet niet of er meer zinvols op staat. Misschien kan je dit boek of iets soortgelijks lenen bij de bieb.

Je kan als je geen abonnement hebt altijd kopieën en/of foto’s maken uit receptenboeken.

Hier kwam ik ook nog een recept tegen

En allemaal artikelen met ideeën over ayurveda eten en leven. Misschien kan je daar nog iets mee

https://holistik.nl/?s=Ayurveda

Oh en anders je vriendin vragen wat haar favoriete recepten zijn? Dan hoef je niet zo te zoeken en kan je ze gewoon maken.

Misschien dat Meera Sodha naar recepten ook wel deels op dit principe zijn, dat weet ik niet precies.

3 likes

Het enige wat ik even snel kan bedenken zijn curries zoals dahl. Hiervan weet ik zeker dat ze vaak gebruikt worden en dit heeft ook goede voedingsstoffen voor iemand die net bevallen is

3 likes

En @Mette12 bedankt voor de tips! Ik ga mij eens even goed inlezen, ik heb ook wel een (vegan) Indiaas kookboek dus misschien als ik iets beter weet wat ayurvedisch eten/koken precies betekent ik daar ook wel recepten uit kan halen

en ze eet zelf normaalgesproken niet perse bewust ayurvedisch volgens mij, dus ik weet niet of lievelingsrecept(en) vragen werkt vandaar dat ik zelf op zoek ben!

2 likes