Meestal neem ik het mee als avondeten naar werk, dus dan doe ik het in de magnetron (nadat het in de koelkast ontdooid is). Opbakken in de pan is wel lekkerder, maar magnetron is prima
Ik weet niet helemaal zeker in welk topic deze vraag het beste past, ik begin hier.
Mijn schoonzus is net bevallen en als ik binnenkort langsga wil ik graag wat eten meebrengen. En misschien sowieso af en toe wat eten langs brengen. Ik weet dat haar moeder en een vriendin van haar ayurvedisch eten voor de kraamtijd voor haar gaan maken, en ze heeft ook laten vallen dat het voor haar geen must is maar dat ze het wel een fijn idee vind vooral ayurvedisch te eten de komende tijd. Dus ik wil daar ook graag rekening mee houden maar heb geeeeeen idee hoe en wat
Heeft iemand misschien een recept of een paar recepten, of weet van een website/blog of eventueel zelfs kookboek met lekkere ayurvedische recepten (voor na de bevalling)?
Ik weet dat in de happinez dit wel voorbij komt. Op de website kwam ik oa deze tegen
Maar weet niet of er meer zinvols op staat. Misschien kan je dit boek of iets soortgelijks lenen bij de bieb.
Je kan als je geen abonnement hebt altijd kopieën en/of foto’s maken uit receptenboeken.
Hier kwam ik ook nog een recept tegen
En allemaal artikelen met ideeën over ayurveda eten en leven. Misschien kan je daar nog iets mee
https://holistik.nl/?s=Ayurveda
Oh en anders je vriendin vragen wat haar favoriete recepten zijn? Dan hoef je niet zo te zoeken en kan je ze gewoon maken.
Misschien dat Meera Sodha naar recepten ook wel deels op dit principe zijn, dat weet ik niet precies.
Het enige wat ik even snel kan bedenken zijn curries zoals dahl. Hiervan weet ik zeker dat ze vaak gebruikt worden en dit heeft ook goede voedingsstoffen voor iemand die net bevallen is
En @Mette12 bedankt voor de tips! Ik ga mij eens even goed inlezen, ik heb ook wel een (vegan) Indiaas kookboek dus misschien als ik iets beter weet wat ayurvedisch eten/koken precies betekent ik daar ook wel recepten uit kan halen
en ze eet zelf normaalgesproken niet perse bewust ayurvedisch volgens mij, dus ik weet niet of lievelingsrecept(en) vragen werkt vandaar dat ik zelf op zoek ben!
Iemand toevallig tips voor lekkere recepten met spruitjes of witlof? Heb nu het weer omslaat ineens zin in die twee groentes maar ben een beetje inspiratieloos qua recepten.
Spruitjes doe ik vaak wokken met spekjes, pecannoten en een beetje gembersiroop. Heel lekker zoet.
En deze vind ik ook lekker: Geroosterde spruitjes met chilidressing - Eetspiratie
En niet echt mastercheFF-waardig, maar dit is echt zo’n heerlijke simpele maaltijd die ik vaak maak als ik heel weinig tijd heb:
https://www.ah.nl/r/1030746
Witlof ben ik zelf niet zo’n fan van, behalve als het gekarameliseerd is.
Halve (gekookte) spruitjes bakken met appel, spekjes en kerrie jummmm
Heeft er iemand een leuk/lekker recept met spitskool
Ik kom eigenlijk altijd uit op iets richting nasi maar dat wordt zo saai soms😂
De spitskool over de lengte in kwarten snijden en de snijkanten insmeren met een mengsel van olie/mosterd/peper/zout en dan roosteren in de oven tot hij gaar is en de snijkanten iets krokant. (Een minuut of 25 op 200 graden, dan beginnen de randjes net donker te worden.) Als je er even met een mesje in prikt kun je testen of hij al gaar is.
Je kan een spitskool ook heel lekker roosteren op de barbecue! Maar daar heb je met de kou misschien minder zin in.
Ik serveer hem graag met een zoete aardappel of pompoencrème, chimichurri en gerookte amandelen.
En je kan een spitskool ook heel goed gebruiken in een vegetarische stoof. Op z’n Vlaams met bockbier en appelstroop, of juist wat Aziatischer met soja, gember en rode peper.
Die combi met chimichurri en zoete aardappel klinkt erg goed
Heb je dan geen last van het feit dat het soms nog wat rauw lijkt?
Dat lijkt me wel wat samen met kip en couscous oid
Ik vind stamppot van spitskool met kerrie en oude kaas ook heel lekker.
@Sundance: ik vind spruitjes uit de oven lekker. Op een bakplaat met stukjes aardappel in schil (gewone of zoete), rode ui, friszure appel en chorizo.
Nee vind ik niet! Dan gewoon nog wat langer roosteren, de randjes mogen ook echt wel flink donker worden.
@Sundance Spruitjes doe ik altijd op de Ottolenghi manier met zwarte knoflook.
En witlof snijd ik graag in reepjes en bak ik dan op met wat balsamico en een beetje basterdsuiker. Maar je kunt ze ook heel lekker sous-vide garen, hier heb je wel een witlof zakje voor nodig.
Voor de sous vide witlof (of roodlof)
- Snijd de witlof over de lengte door de helft en doe de stronkjes samen met wat olijfolie, peper en zout in een ziplockzakje. Daarna even husselen.
- Neem een pan met water en doe het zakje tot de sluitrand onder water, daarna maak je hem dicht. Door de druk van het water is het zakje bijna helemaal vacuüm gesloten. Vervolgens breng je het water aan de kook en doe je het zakje met de witlof erin, die laat je ongeveer 10 minuten garen terwijl het water zacht kookt.
- Neem de witlof uit het zakje en laat afkoelen. Smeer de snijkant in met wat mosterd en haal door wat bloem. Tik het overtollige bloem eraf en verhit wat zonnebloemolie in een koekenpan.
- Bak de witlof op de snijkant in de hete pan tot het laagje bloem goudbruin en krokant is geworden. Voilà!
Dit is een lekker recept voor spuitjes
Wat zijn voor jullie onmisbare kruiden/specerijen, buiten de meer gangbare? Ik wil bvb nog lemon pepper toevoegen aan mijn kruidenkast.
Pull biber, dat zijn Turkse chili vlokken. Ze zijn wat minder scherp en ik vind het een erg lekkere warme pepersmaak
Ja, die koop ik in de Turkse supermarkt voor twee keer niets en doe ik in shakshuka
Ja hier ook bij de Turk, in die plastic bakjes waarvan er honderden bij elkaar staan met net zoveel verschillende kruiden
Ik heb van m’n schoonouders uit de moestuin 8 pompoenen en 2 reusachtige courgettes gekregen iemand een goed idee om hiermee te doen? Ik heb al pompoensoep gemaakt van eentje maar heb er nu nog 7 dus haha.