MastercheFF

Die combi met chimichurri en zoete aardappel klinkt erg goed
Heb je dan geen last van het feit dat het soms nog wat rauw lijkt?

2 likes

Dat lijkt me wel wat samen met kip en couscous oid

3 likes

Ik vind stamppot van spitskool met kerrie en oude kaas ook heel lekker.

@Sundance: ik vind spruitjes uit de oven lekker. Op een bakplaat met stukjes aardappel in schil (gewone of zoete), rode ui, friszure appel en chorizo.

4 likes

Nee vind ik niet! Dan gewoon nog wat langer roosteren, de randjes mogen ook echt wel flink donker worden.

@Sundance Spruitjes doe ik altijd op de Ottolenghi manier met zwarte knoflook.

En witlof snijd ik graag in reepjes en bak ik dan op met wat balsamico en een beetje basterdsuiker. Maar je kunt ze ook heel lekker sous-vide garen, hier heb je wel een witlof zakje voor nodig.

Voor de sous vide witlof (of roodlof)

1. Snijd de witlof over de lengte door de helft en doe de stronkjes samen met wat olijfolie, peper en zout in een ziplockzakje. Daarna even husselen.
  2. Neem een pan met water en doe het zakje tot de sluitrand onder water, daarna maak je hem dicht. Door de druk van het water is het zakje bijna helemaal vacuüm gesloten. Vervolgens breng je het water aan de kook en doe je het zakje met de witlof erin, die laat je ongeveer 10 minuten garen terwijl het water zacht kookt.
  3. Neem de witlof uit het zakje en laat afkoelen. Smeer de snijkant in met wat mosterd en haal door wat bloem. Tik het overtollige bloem eraf en verhit wat zonnebloemolie in een koekenpan.
  4. Bak de witlof op de snijkant in de hete pan tot het laagje bloem goudbruin en krokant is geworden. Voilà!
5 likes

Dit is een lekker recept voor spuitjes

3 likes

Wat zijn voor jullie onmisbare kruiden/specerijen, buiten de meer gangbare? Ik wil bvb nog lemon pepper toevoegen aan mijn kruidenkast.

Pull biber, dat zijn Turkse chili vlokken. Ze zijn wat minder scherp en ik vind het een erg lekkere warme pepersmaak

6 likes

Ja, die koop ik in de Turkse supermarkt voor twee keer niets en doe ik in shakshuka

1 like

Ja hier ook bij de Turk, in die plastic bakjes waarvan er honderden bij elkaar staan met net zoveel verschillende kruiden :grin:

1 like

Ik heb van m’n schoonouders uit de moestuin 8 pompoenen en 2 reusachtige courgettes gekregen :flushed: iemand een goed idee om hiermee te doen? Ik heb al pompoensoep gemaakt van eentje maar heb er nu nog 7 dus haha.

1 like

Misschien helpt het, maar je kunt pompoenen best lang bewaren. Zeker op een koele donkere plek kun je ze over de winter gewoon bewaren en opmaken wanneer het je uitkomt.

2 likes

Pompoencake of pumkinpie
Pompoenrisotto
Pompoenpastasaus door de pompoen met de staafmixer tot saus te maken. Met kruiden zoals rozermarijn
Linzen stoof met pompoen erin
Iets wat ik zelf altijd lekker vind ik tajine met pompoen

2 likes

Ik vind de pasta met pompoen in yoghurtsaus van Ottolenghi heel lekker.

Yotam Ottolenghi’s recipes for cooking with yoghurt | Food | The Guardian (even scrollen naar het 2e recept)

En dit recept is ook lekker (en ziet er leuk uit) https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1197446/vegetarische-gevulde-pompoen-met-couscous-en-pesto&ved=2ahUKEwi4lMnh7YaCAxWD6aQKHf2gDXIQrbMEegQIDBAk&usg=AOvVaw2JnF_d6phycWNPYJkH1wXl

1 like

Heeft iemand een lekker (vega) canneloni recept? Wil het voor het eerst gaan maken straks.

2 likes

Dit weekend ga ik koken voor vrienden en het word Indiaas en ik heb er zin naar oh het is zoveel werk weer. Alle recepten apart valt best mee maar de combinatie. Ik trap er ook altijd in om toch meer te maken dan ik in eerste instantie wilde.

Onderstaande word het menu en op een recept na komt alles uit Made in India van Meera Sodha. Ik doe geen voorgerecht wel een toetje.

Alledaagse dahl
Chapati’s
Kachumbar
Ingemaakte knoflook
Basmatirijst (misschien met doperwtjes erdoor)
Voorjaarskool (gebruik zelf meestal spitskool)
Ingemaakte uien
Yoghurt-munt chutney
Gekruide griekse yoghurt (ander boek)
Gewone griekse yoghurt

Drinken word karnemelk, limoensoda en masala chai
Dessert chocoladepudding met chai specerijen.

De planning heb ik bijna rond, ik ga koken over twee dagen. Als ik er om denk deel ik die nog wel even en foto’s.

23 likes

Love indian food. Waarom kies je er eigenlijk voor om zoveel gerechten te maken? Eerlijk gezegd snap ik de combinaties niet. Rijst, dhaal, kachumbar en chutney passen goed bij elkaar en zijn eigenlijk gerechten die thuis bij ons vaak op het menu staan. Ik snap de andere gerechten als knoflook/uien en 2 soorten yoghurt niet zo goed. Eet je geen vlees? Zou persoonlijk de uien en yoghurts skippen en 1 vleesgerecht of 1 groentencurry (bv aubergine of bhindi) maken die je lekker met de chapatis kunt eten.

4 likes

Oh goeie vraag leuk dat je meedenkt ook want ik doe het allemaal vooral met inspiratie uit de tweede hand en trial and error haha.

Maar ik heb de menu opties achterin het boek bekeken en de serveersugesties bij de recepten zelf en daar heb ik combinaties mee proberen te maken. Bij de Voorjaarskool bijv stond een tafelzuur als optie met dahl en chapati’s en zo ben ik het boek wat door gaan bladeren. De voorjaarskool heb ik zelf ook al vaker zo gegeten
Op de twee pagina’s met een foto waar de dahl staat, staan meerdere gerechten en daar heeft ze de ingemaakte knoflook erbij staan, niet heel diep over nagedacht eigenlijk.
Qua yoghurt dat is meer omdat ik het zelf wel leuk vind om te kiezen wat ik erbij wil eten verder niet echt eigenlijk. Vooral ook omdat het soms best pittig kan zijn en niet iedereen dat even lekker vindt. Of is een koriander of tomaten chutney dan beter?
Ik eet wel vlees maar wilde dit keer vegetarisch. Aubergine curry is wel een goed idee, die is erg lekker.

Misschien een suffe vraag hoor maar kan je chapati’s eventueel nog oppiepen in de oven of is het vooral een kwestie van goed warm houden? Dat laatste doe ik nu altijd en gaat prima maar anders zou ik ze nog eerder klaar kunnen maken en dat komt met de planning wel goed uit.

Ohh okay ik ken haar boek niet. Ik ben nu online aan het bladeren en leuke recepten staan erin. Ik ben opgevoed met Indiaas/Pakistaans eten, maar met de combinaties zoals ik het aangaf. Er is niks fouts of goeds, gewoon doen waarvan je denkt dit is lekker. Ze zullen vast genieten.

Ik zag wel zo snel kijkend in haar boek een lekker aubergine gerecht en een paneer gerecht. Dat lijkt mij vullender en bv lekker om met de chapati te eten.

Wij maken de chapatis eigenlijk vers op dat moment. Als dat niet mogelijk is dan bewaren in een hot pot. Opwarmen doen we nooit.

1 like

Met de feestdagen in zicht moet ik weer overal lijstjes inleveren en die bestaan bij mij vaak uit kook items en kookboeken. Ik heb al best wat kookboeken, maar ben nu eigenlijk op zoek naar een kookboek met doordeweekse recepten (dus vrij gemakkelijk) en genoeg vega(n) opties. Ik heb al de groene bakplaat en hou wel van dingen hoog op smaak :sweat_smile: Twijfel over bijvoorbeeld de 5 boeken van Jamie Oliver, maar die lijken me dan soms weer te summier en dat je dan bv nog zelf groenten erbij moet verzinnen.
Wie heeft er een goede tip? :slight_smile:

Koken met Karin? Ze heeft ook een volledig vega kookboek en nu een nieuwe met wereldgerechten. Het is niet heel culinair ofzo maar wel makkelijk voor door de week.

2 likes