Gevuld speculaas, pepernoten, kruidmoppen, speculaas cake, stol (wel veel werk), duivenkatet (ook veel werk maar mijn favo). Zoiets?
Ik vind deze black pepper tofu beter (ik krijg error van die ketjap in Otto’s recept)
Hebben mensen hier wel eens een gingerbug gemaakt? Ik zit op dag 4 en gisteravond voor het voeden zag ik bubbels, maar nu al de hele dag niks… ik ben bang dat hij toch nket goed gaat ![]()
Ik heb een tip; https://www.heatsupply.nl/product/lamiri-harissa/?utm_source=webgains&utm_campaign=Heatsupply&utm_medium=affiliate&utm_term=adtribes&siteid=215793&network=webgains&wgu=287175_215793_1777464341332_41e2d214c8&wgexpiry=1809000341 deze harissa is zoooo lekker. Had een potje uit Tunesië meegenomen en die is binnen 2 weken opgegaan dus heel fijn dat heatsupply het ook verkoopt.
Ja! Gelukt? Erg belangrijk om biologische gember te gebruiken, in hoorde dat niet-biologische bestraald worden en dus geen goede gingerbug produceren
Nee ![]()
![]()
en ben nu bij poging drie!! De eerste was idd met niet bio gember, mamar poging 2 en 3 wel! Er komen wel steeds bubbels en dan na de eerste of tweede keer voeden ruikt het vissig en zijn er geen bubbels meer.
Oke misschien gaf ik te snel op, want nu is poging drie ineens weer vollop aan het bubbellen ![]()
Ik sta op het punt om een Kitchenaid te kopen (heb ik geld voor gekregen voor m’n promotie vorig jaar) maar ik zit zooo te twijfelen over het model omdat het best een grote aankoop is. Ik denk dat ik gewoon de kleinere Artisan wil omdat ik toch niet voor grote gezelschappen bak (en klein woon) maar ben dan ergens toch bang dat dat voor brooddeeg niet sterk genoeg is ofzo? Iemand nog advies?
@the.rebel.club ik kwam een oude post van jou tegen dat die van jou aan de wandel ging bij brooddegen - heb je dat toen nog weten op te lossen?
Ik zou als je ook brooddeeg wil maken echt niet gaan voor een Kitchenaid artisan, die is daar gewoon niet geschikt voor. In het baktopic zijn er regelmatig tips gedeeld voor machines die wel geschikt zijn voor brooddeeg.
Ik zou voor de standaardmaat gaan van Kitchenaid. Als je bijv. een recept voor één standaardcake of bijv. de bruine poter pecan cookies uit de openingspost maakt, zit je kom echt al aardig vol. Qua vermogen vind ik de standaard artisan ook fijn, ik bak er ook brood mee. Ik zou bang zijn dat je met de kleine versie alles steeds net niet kunt maken
Dank voor jullie reacties @Druppels en @Bakkes!
Ik had uiteraard al verder in het baktopic en dit topic gezocht, maar ik kwam er qua andere aanrader toch niet helemaal uit eerlijk gezegd maar misschien heb ik niet op de goede termen gezocht. Misschien goed om toe te voegen dat ik niet een machine zoek om brood te bakken, maar het lijkt me wel chill als ik in de machine die ik koop ook even een brooddeeg kan samenstellen (bak voornamelijk zuurdesem met stretch & fold techniek, dus het gaat ook niet om langdurig kneden dan). Dus ik hoopte dat dat wel zou kunnen met een Artisan, maar uit de ervaring van @Bakkes klinkt het alsof het wel zou moeten gaan
Ik moet alleen maar denken aan de insta stories van Groene muts waarin ze worstenbroodjesdeeg probeerde te maken in een kitchenaid en er 2 apparaten mee kapot maakte in een dag tijd
. Maargoed ik heb nog nooit brood gebakken en ook geen kitchenaid.
Omg hahaha dat klinkt heftig
Gelukkig eet ik geen worstenbroodjes :")
Ik organiseer een brunch voor moederdag, en mijn moeder houdt heel erg van een fruitsalade. Ik wil dus zeker iets van fruitsalade op tafel, maar wil er eigenlijk wel iets meer mee doen dan puur fruit. Iemand nog een lekker recept voor bv een bijzondere siroop ofzo die erbij kan?
Granaatappelmolasse? En fruit combineren met iets hartig (venkel, kaas,… )
Waarschijnlijk is rojak niet helemaal in je straatje haha, maar als je wel voor iets anders openstaat wat minder heftig is: amandel jelly met lychees etc is heel verfrissend en lekker. Mijn moeder maakt het vaak in de zomer, volgens mij is het oorspronkelijk Chinees. Sowieso vind ik een beetje van de siroop van Lychee uit blik echt lekker haha.
Wil je iets conventioneler dan vind ik vlierbloesemsiroop ook heel lekker bij aardbeien etc. Met munt of andere verse kruiden erbij. Ik heb ook ooit een heel lekkere druivencocktail met verse dragon op.
Love de ideeen van @Bunnyslippers
Als je een rozenbottelstruik in de buurt heb zou je daar de bloemen van kunnen gebruiken. Die geven je fruitsalade een hele lekkere licht geparfumeerde smaak.
Ik maak zelf wel eens een hele simpele fruitsalade van mango, limoensap en schil en dan dus een aantal rozenblaadjes. Dat laat je een tijdje staan in de koelkast en dan trekt die smaak van de rozenblaadjes er helemaal doorheen.
En je kan nu ook jonge dennentoppen plukken, die hebben een frisse citroenachtige smaak en combineren goed eigenlijk met alle soorten fruit.
Misschien kun je een paar verschillende fruitsalades maken, dat is voor de variatie wel leuk. Ik ben ook groot fan van verse dragon bij fruit, dat combineert ook heel lekker met aardbei. Anders is aardbei met aceto balsamico en wat tijm ook een goeie combi. Watermeloen en feta is ook altijd goed, liefst met kalamata olijven en munt.
Ik zie al veel leukere ideeën hierboven haha maar toch mijn gemakkelijke tip: ananas/mango/watermeloen met tajín (soort kruidenmix die je tegenwoordig ook bij de ah kan kopen). Is heel lekker pittig en zuur bij het zoete fruit.
Siroop van citroengras is erg lekker in een fruitsalade.