MastercheFF

Ik ben echt gek op kimchi, kan het zo los uit de pot eten. Makkelijke dingen om uit te proberen zijn idd een tosti met kaas en kimchi, kimchi fried rice of de tiktok salmon rice bowl.

4 likes

Over kimchi gesproken, ik maak het altijd zelf en dan kom ik weer een half jaar toe. Ik volg het recept van Maangchi en dat is echt lekker maar ik wil eens een ander recept volgen (want wie weet nog beter). Iemand tips?

4 likes

Mits je niet vegetarisch/vegan bent. En anders rijst, ei of tofu, wat groenten, sojasaus & sesamolie en kimchi

2 likes

Ik had deze laatst gemaakt en het was best een gekke combinatie maar toch heel lekker. Ik heb Specktakel van de Vegetarische Slager gebruikt als bacon.

2 likes

Ik heb het dus nog nooit zelfgemaakt en wil dat echt eens doen binnenkort. Die potjes zijn nl veel te klein en duur. Vind jij het lastig om te doen? En heb je nog tips naast dat recept waar ik op moet letten? Heb ook nog nooit iets zelf gefermenteerd dus vind het nog beetje eng.

4 likes

Kimchi pannenkoeken :heart_eyes: Of bao buns met kimchi.

3 likes

Dan zou ik zeker het recept van Maangchi (op haar website maar zeker ook de YT video bekijken) aanraden, vind dat heel duidelijk! Ik bewaar het zelf ook niet in die traditionele potten, gewoon grote glazen bokalen van de Hema o.i.d. Zolang ze maar goed sluiten iig. Het is niet zo moeilijk maar wel best wat werk, de kool zouten en per blad goed spoelen. Je moet ook écht de verhoudingen respecteren. Ik ben zelf met 1 bokaal begonnen, in het slechtste geval zie je dat het binnen een week begint te schimmelen en tja dan is het zo. Met dit recept is het nooit echt mislukt iig, de eerste keer was het wel iets te vloeibaar (maar nog steeds prima van smaak). Ik heb nu zelfs nog een bokaal van een jaar geleden staan en is nog steeds heel lekker!

edit: ik durf zelf ook niet veel grote veranderingen aan te brengen dus ik speel op safe, maar ik ga het boek van Noma (Guide to Fermentation) kopen denk ik.

3 likes

Ik vind het heel lekker op een tosti!

1 like

Ik ben nog steeds op zoek, maar heb nu wel een optie; Anova Precision™ Oven - Anova Culinary . Iemand toevallig ervaring met deze oven?
Anders ga ik voor een inbouwoven maar dan zet ik m los op een tafel/aanrecht, iemand daar ervaring mee?

Ik had pas bao buns op met kimchi was erg lekker! Kan je gelijk ook je stoommandje uitproberen


Foto voor inspiratie, was met kippendij die gefrituurd is geloof ik

8 likes

Als er in een recept staat “curry powder” wat is dan het NL equivalent? (of eigenlijk niet het NL equivalent haha maar wat ik moet gebruiken, ik bedoel niet kerrie dus)

Wat voor recept is het? Ik heb zelf zowel Surinaamse als Indiase, van de Surinaamse toko en een andere soort van toko hier die zowel veel Afrikaanse als Aziatische producten heeft. De Turkse winkel heeft het soms ook! Meestal heet het iets van een combinatie van masala/curry/kerrie, en Surinaamse (edit) wordt soms ook Hindoestaans genoemd.

Indiaase curry!
Zou deze dan ook oké zijn? Want die heb ik al wel:


en ook wel garam masala kruiden

Verschilt heel erg wat je voorkeur heeft, ik gebruik bijv nooit Hindoestaanse want dat is niet mijn stijl curry (die van jouw foto gebruik ik eigenlijk alleen voor meer Surinaams Indiase gerechten, want teveel kerrie). Ik neig bijv meer naar Maleis/(Zuid) Indiase currypoeders. Die zijn wat lastiger hier te krijgen, maar 1 van de meest populaire merken is Baba’s en online heb je ook Earthen Pot. Elke familie heeft ook zijn eigen recept. Mijn oma droogde vroeger zelf de kruiden en chili’s en bracht ze dan naar de molen.

Dus online zijn er zat recepten te vinden om zelf je currypoeder mix te maken! Even wat verschillende uitproberen! En anders neem ik zakje voor je mee binnenkort uit Maleisië.

Edit: ik zou dus eerder de andere garam masala kruiden gebruiken nu

4 likes

Oh sorry ik vertypte me, Hindoestaans is Surinaams inderdaad! De garam masala die ik zelf heb is vrij uitgesproken qua kruidnagel, dus ik zou eerder de Hindoestaanse/Surinaamse gebruiken dan garam masala maar ik zie dat @Bunnyslippers het weer precies andersom zou doen haha. Met wat er in die van jou zit is denk ik het grootste verschil met de ‘gemiddelde’ indiase currypoeder (voor zover die bestaat inderdaad) is denk ik koriander en evt iets van kaneel of kardemom dus dat zou je er zelf nog bij kunnen doen.

4 likes

Hmm ja heb je een punt, met bepaalde garam masala moet je uitkijken dat de kruidnagel niet te naar voren komt. Ook daar zijn weer duizend merken van haha. Maar ik vind dus kerrie niet echt thuis horen in een Indiase curry, vandaar.

2 likes

en @bostons ik ben groot fan van fermenteren haha. Ik gebruik van het recept van meneer Wateetons. Lukt altijd en klinkt wel ietsje minder moeilijk dan Maangchi, maar misschien ook minder authentiek?
Kan gewoon in glazen potten inderdaad, zolang je ze (vooral in het begin) vaak ontlucht. Anders is een waterslot ook chill, is niet zo heel duur.
Het boek van Noma is ook heel mooi, maar wel behoorlijk technisch. Ik heb er nog niet echt iets uit gemaakt, want het is wel met bijzondere ingredienten ect. Maar wel heel mooi om te zien en inspiratie uit op te doen.

4 likes

@Bunnyslippers @Dazed Thanks! Ook een kwestie van uitproberen dus! Maar dat vind ik juist wel leuk, dus ik ga zeker even langs bij de toko om eens te kijken wat ze hebben. En uitproberen wat verschillende smaken doen. Ik maak vrij vaak curry maar dan doe ik meestal toch een curry paste dus dan is dit toch fijner om het echt helemaal naar smaak te krijgen.

Dit klinkt toch echt fantastisch haha wat tof!

2 likes

Heb je het kimchi recept van Meneer Wateetons uit één van z’n kookboeken? Zo ja, welke? Kon het online zo snel niet vinden.

1 like

Ja kookboek! Over rot.
Ik zal even kijken of ik er vanavond een foto van kan maken :slight_smile:

1 like