MastercheFF

Oh super, dank! Ik ben heel benieuwd.

De lengte van het project zit vooral in het feit dat ALLES moet gebeuren. Er zit nu een keuken in met bruine tegeltjes uit de jaren '70. :smiling_face_with_tear: Met een ATAG-oven uit die tijd die afgelopen jaar pas de geest heeft gegeven, dus die heeft het lang gedaan.

De keuken is ooit aangebouwd aan het huis, en het dak gaat er letterlijk af. :sweat_smile: Alleen de buitenmuren blijven staan en daarna wordt alles opnieuw opgebouwd. Ook wordt alles geïsoleerd, en verduurzaamd, met sedumdak, warmtepomp e.d.
Die hele grote klussen aan de constructie zelf kosten de meeste tijd. En als het heel slecht weer is zullen bepaalde klussen wellicht even stil liggen, en die kans is er natuurlijk in het najaar.

Als dat allemaal klaar is gaat er een mintgroene keuken in van Ikea (Stensund, een nieuwe kleur die vanaf oktober leverbaar is).
Qua apparatuur hebben we de koelkast en vaatwasser van Ikea. Ik ga voor een inductiefornuis van Stoves Richmond met 4 ovens. En veel bergruimte vanwege de vele spullen die ik heb.
Vanmiddag heb ik al 5 verhuisdozen gevuld met alleen bakvormen. :sweat_smile:

Mijn vrieskast staat trouwens in de schuur dus die kan ik blijven gebruiken! Ben daar echt superblij mee want daar zitten al veel maaltijden in waar ik alleen de oven / magnetron voor nodig heb. En de koelkast zetten we tijdelijk in de woonkamer.

11 likes

Heb je ook witte bonen? Dan zou je blote billetjes in het gras kunnen maken! (Geen grap, zo heet die stamppot). Maar ook zonder witte bonen zijn ze lekker in stamppot. Gefruit uitje er bij, lekkere specerijen… Mmmmm :drooling_face:

3 likes

Ik wens je vooral heel veel sterkte. Heb je wel ergens beneden een goede wasbak? Wij hadden alleen het kraantje van de wc waar je echt geen pan pasta in gaat afgieten, dus dat vond ik echt vervelend. En wij hadden gewoon geen ruimte om te koken, moest echt op de bank of op de grond. Dus een fijne werkbank of grote eettafel is ook wel handig.

Ik vond de magnetronmaaltijden van Albert Heijn van Oma’s wel lekker. Stoommaaltijden vond ik ook lekkerder dan gewone maaltijden.

Ik zou verder curry’s voor in de vriezer maken, eventueel met magnetronrijst, pastasauzen, dat soort dingen waar je alleen nog pasta of rijst bij hoeft te koken. Ook wat lasagnes alvast klaarmaken. En soepen kun je natuurlijk ook makkelijk in één pan maken, maar daar weet je vast alles van. Lekker brood uit de oven erbij.

Nou heel veel succes, maar het is het allemaal sowieso waard! Ik ben superblij met de nieuwe keuken en ben het hele gedoe met zonder keuken leven vergeten haha.

1 like

Het is een droom die ik al heel lang had.

Voorheen woonde ik in huurhuizen waar al een keuken in zat, en altijd was het wel oké, maar niet 100% naar mijn zin.
Mijn man en ik zijn ook vrij lang en staan bij het huidige aanrecht echt krom, en dan is het fijn om dat mee te nemen in het ontwerp van een nieuwe keuken (die ook hoger wordt). Het idee dat ik voor het eerst een keuken helemaal naar mijn zin en smaak kan maken, maakt me zo enorm gelukkig.

Er zijn faciliteiten/ functies / apparaten die heel fijn zijn, maar die ik voor mezelf niet per se nodig vind. Zoals een Quooker of vloerverwarming.
Maar een groot fornuis met flink wat ruimte, en meerdere ovens, was voor mij een must. Daar wilde ik niet op bezuinigen en mijn man begreep dat vanwege mijn bakhobby gelukkig heel goed. Hij heeft mij qua stijl ook alle ruimte gegeven omdat de keuken voor hem meer functioneel is en hij een minder tijd doorbrengt dan ik.

Mijn huidige fornuis is 60 cm, het fornuis dat ik krijg is 100 cm. :heart_eyes: Het lijkt me zo heerlijk om niet meer te hoeven pielen met te grote pannen naast elkaar.

@Nefertiti Dank!
Ja dat hebben we gelukkig. En ook wel wat ruimte om te koken, in de woonkamer heb ik nu een soort XS-kitchenette ingericht.

13 likes

Ik wilde inderdaad ook iets van stamppot zeggen, maar wokken is ook lekker (dus in combinatie met noodles bijvoorbeeld). Normaal kook je ze dus dan zijn ze zacht, dan zou ik nu het tegenovergestelde doen en voor een knapperige boon gaan!:smile:

2 likes

Dit klinkt echt allemaal fantastisch! :star_struck:

1 like

Wat een geweldige keuken ga je krijgen! In de herfst ga ik altijd heel goed op traybakes met groenten en peulvruchten. Is veel snijwerk, maar minimale moeite natuurlijk omdat je alles in de oven gooit.

2 likes

Ik vind dit altijd lekker en heel snel 2 Bean And 2 Lime Salad - Another Ottolenghi Flavour Bomb! - Recipe Winners

Of anders sajoer boontjes?

Weet niet of je nog wat aan deze tip hebt maar ik vind deze stamppot altijd lekker!

1 like

Traybakes :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: die vind ik ook heerlijk! Snijden is geen probleem, daar heb ik wel ruimte en tijd voor.
Heb je toevallig een favoriet recept?

Dit weekend ga ik nog stamppot maken voor meerdere dagen en die in porties invriezen. En gehaktballen want ik vind degene die ik zelf maak lekkerder dan die uit de supermarkt.
Ideaal om dan na een lange dag toch een lekkere maaltijd uit de vriezer te kunnen halen.

Curry vinden mijn man en ik lekker, maar daar doe ik mijn dochter helaas geen plezier mee. Daar zal ik qua porties dus niet superveel van maken omdat ik dan voor haar sowieso altijd een andere maaltijd nodig heb. Maar dat komt goed.
Gisteren had ik even snel gekookt, zo’n beetje de meest studentikoze maaltijd ooit; pasta, spinazie, spekjes, champignons en kruidenroomkaas. Mijn dochter schepte 3 keer op en vond het ‘verrukkelijk’ :rofl:. Dat is ook zo gemaakt gelukkig.

Het vele bakken ga ik wel missen trouwens de komende tijd. Ik speel wel met de gedachte om toch appels te gaan plukken en een appeltaart te maken daarna. Dat kan in principe helemaal met de hand (zowel deeg als vulling).

1 like

Mijn favo traybake (heb ik al vaak genoemd in verschillende topics):
gnocchi, pompoenblokjes (voorgesneden), rode ui, gehakte walnoten, gewone olijfolie, zout, peper, honing. kwartiertje in de oven op iets van 180-200 graden, daarna geitenkaas schijfjes toevoegen en nog een kwartier in de oven!

11 likes

Ohhh die sla ik op! Klinkt heerlijk. :orange_heart:

1 like

Omg nee pompoenpolitie hier, altijd verse pompoen!! Is zoveel lekkerder dan die smakeloze dingen uit zak. Behalve als dat niet mogelijk is natuurlijk, dat snijden (slachten?) van een pompoen. En verder klinkt je recept geweldig :biggrin: @FrauHelga Ik kom later terug op mn favo recepten ja!

4 likes

Haha dit is mijn ‘ik heb geen tijd even snel snel’ recept dus helaas blijf ik de overpriced blokjes kopen. Maar binnenkort zijn onze pompoenen in de moestuin klaar dus dan ga ik je adviezen opvolgen :smiley:

2 likes

Voor makkelijke traybakes kun je ook nog kijken naar de kookboeken reeks van Rukmini Iyer over bakplaten. Hele boel variaties maar velen heel makkelijk te maken :).

En succes met de verbouwing. Wij verbouwden nog grondiger en ik moest ook nog bevallen dus wij zijn bij mijn ouders gaan inwonen. Maar wat @Nefertiti dat vergeet je uiteindelijk allemaal als je in de droomkeuken staat te koken. :heart_eyes:

1 like

Dank!

Ohh dat begrijp ik helemaal!
Toen ik hoogzwanger was hebben we de badkamer gedaan (zelfde verhaal; bruine tegels uit de jaren '70 en ik wilde graag een lichte badkamer met badkuip). Dat was pittig en ik heb toen ook veel bij mijn ouders gebivakkeerd.
Maar nu hebben we er elke dag plezier van inderdaad en dan is het leed van de verbouwing vergeten. Dat is met de keuken straks vast net zo.
Dank voor de tip, ik kende Rukmini nog niet.

4 likes

Ik weet niet of je een instant pot hebt, maar dat wordt echt mijn heilige graal als wij bij de keuken aankomen. Stoofpotjes, chili, risotto, alles zonder kookplaat en zonder moeite op tafel.

2 likes

Even een andere vraag over de instant pot: is deze ook goed geschikt als je vega eet? Ik lees zo vaak over vleesgerechten, maar lijkt me ook fijn als je het kan gebruiken voor vega gerechten.

En een instant pot kan ook als slowcooker werken toch?

1 like

Tot nu toe niet aangeschaft vanwege de grootte en het feit dat we flexitariërs zijn en max 2 keer per week vlees eten, dus ik heb dezelfde vraag als @Nefertiti .

Ja hoor, kan prima voor vega! Risotto of chili hoeft natuurlijk ook niet met vlees te zijn. Maar als je geen zin hebt in dat iets uren moet sudderen, dan is dit ideaal.

Hij heeft ook een slowcookerfunctie inderdaad. Ik heb er ook al eens yoghurt in gemaakt haha.

2 likes