Ik wilde inderdaad ook iets van stamppot zeggen, maar wokken is ook lekker (dus in combinatie met noodles bijvoorbeeld). Normaal kook je ze dus dan zijn ze zacht, dan zou ik nu het tegenovergestelde doen en voor een knapperige boon gaan!
Dit klinkt echt allemaal fantastisch!
Wat een geweldige keuken ga je krijgen! In de herfst ga ik altijd heel goed op traybakes met groenten en peulvruchten. Is veel snijwerk, maar minimale moeite natuurlijk omdat je alles in de oven gooit.
Ik vind dit altijd lekker en heel snel 2 Bean And 2 Lime Salad - Another Ottolenghi Flavour Bomb! - Recipe Winners
Of anders sajoer boontjes?
Weet niet of je nog wat aan deze tip hebt maar ik vind deze stamppot altijd lekker!
Traybakes die vind ik ook heerlijk! Snijden is geen probleem, daar heb ik wel ruimte en tijd voor.
Heb je toevallig een favoriet recept?
Dit weekend ga ik nog stamppot maken voor meerdere dagen en die in porties invriezen. En gehaktballen want ik vind degene die ik zelf maak lekkerder dan die uit de supermarkt.
Ideaal om dan na een lange dag toch een lekkere maaltijd uit de vriezer te kunnen halen.
Curry vinden mijn man en ik lekker, maar daar doe ik mijn dochter helaas geen plezier mee. Daar zal ik qua porties dus niet superveel van maken omdat ik dan voor haar sowieso altijd een andere maaltijd nodig heb. Maar dat komt goed.
Gisteren had ik even snel gekookt, zo’n beetje de meest studentikoze maaltijd ooit; pasta, spinazie, spekjes, champignons en kruidenroomkaas. Mijn dochter schepte 3 keer op en vond het ‘verrukkelijk’ . Dat is ook zo gemaakt gelukkig.
Het vele bakken ga ik wel missen trouwens de komende tijd. Ik speel wel met de gedachte om toch appels te gaan plukken en een appeltaart te maken daarna. Dat kan in principe helemaal met de hand (zowel deeg als vulling).
Mijn favo traybake (heb ik al vaak genoemd in verschillende topics):
gnocchi, pompoenblokjes (voorgesneden), rode ui, gehakte walnoten, gewone olijfolie, zout, peper, honing. kwartiertje in de oven op iets van 180-200 graden, daarna geitenkaas schijfjes toevoegen en nog een kwartier in de oven!
Ohhh die sla ik op! Klinkt heerlijk.
Omg nee pompoenpolitie hier, altijd verse pompoen!! Is zoveel lekkerder dan die smakeloze dingen uit zak. Behalve als dat niet mogelijk is natuurlijk, dat snijden (slachten?) van een pompoen. En verder klinkt je recept geweldig @FrauHelga Ik kom later terug op mn favo recepten ja!
Haha dit is mijn ‘ik heb geen tijd even snel snel’ recept dus helaas blijf ik de overpriced blokjes kopen. Maar binnenkort zijn onze pompoenen in de moestuin klaar dus dan ga ik je adviezen opvolgen
Voor makkelijke traybakes kun je ook nog kijken naar de kookboeken reeks van Rukmini Iyer over bakplaten. Hele boel variaties maar velen heel makkelijk te maken :).
En succes met de verbouwing. Wij verbouwden nog grondiger en ik moest ook nog bevallen dus wij zijn bij mijn ouders gaan inwonen. Maar wat @Nefertiti dat vergeet je uiteindelijk allemaal als je in de droomkeuken staat te koken.
Dank!
Ohh dat begrijp ik helemaal!
Toen ik hoogzwanger was hebben we de badkamer gedaan (zelfde verhaal; bruine tegels uit de jaren '70 en ik wilde graag een lichte badkamer met badkuip). Dat was pittig en ik heb toen ook veel bij mijn ouders gebivakkeerd.
Maar nu hebben we er elke dag plezier van inderdaad en dan is het leed van de verbouwing vergeten. Dat is met de keuken straks vast net zo.
Dank voor de tip, ik kende Rukmini nog niet.
Ik weet niet of je een instant pot hebt, maar dat wordt echt mijn heilige graal als wij bij de keuken aankomen. Stoofpotjes, chili, risotto, alles zonder kookplaat en zonder moeite op tafel.
Even een andere vraag over de instant pot: is deze ook goed geschikt als je vega eet? Ik lees zo vaak over vleesgerechten, maar lijkt me ook fijn als je het kan gebruiken voor vega gerechten.
En een instant pot kan ook als slowcooker werken toch?
Tot nu toe niet aangeschaft vanwege de grootte en het feit dat we flexitariërs zijn en max 2 keer per week vlees eten, dus ik heb dezelfde vraag als @Nefertiti .
Ja hoor, kan prima voor vega! Risotto of chili hoeft natuurlijk ook niet met vlees te zijn. Maar als je geen zin hebt in dat iets uren moet sudderen, dan is dit ideaal.
Hij heeft ook een slowcookerfunctie inderdaad. Ik heb er ook al eens yoghurt in gemaakt haha.
Ik heb de gewone duo, zonder die crisp-deksel erop. Inmiddels al bijna drie jaar en ik gebruik hem wekelijks.
Deze maak ik altijd met vegetarisch rulgehakt (dus niet van dat kneedbaar gehakt) en is superlekker! Ik gebruik geen kaas trouwens. De vulling kan je prima invriezen ook.
Mijn go to als het snel moet gaan, ik gebruik geen bonen
Deze is misschien iets ingewikkelder maar kan je ook goed op voorhand maken, saus kan je invriezen en nadien dus afwerken met pasta en cottage cheese (al eet ik het vaak zonder pasta)
Terwijl het in de oven staat kan je rijst koken of couscous wellen
Verder simpele wokjes, als je witte vis klein snijdt gaart dit mee in de wok, hoef je het niet apart te bakken. Of met surimistaafjes die je fijn snijdt.
Gevulde pompoen met quinoa, feta en spinazie is ook een aanrader!
Edit: Ik ben niet de schrijfster van de blog, gewoon grote fan