Ik wil ze pocheren met honing, steranijs, kaneel, citroen en een vanillestokje.
beste bunnyslippers ik waardeer uw schittermagische kook-en-smaakinzichten en daardoor kijk ik erg uit naar een eerder genoemd bericht desbetreffende eenpansgerechten die niets anders dan op zijn minst levensveranderend zullen zijn voor mij
mvg instantramen
Shit helemaal vergeten, ik ga morgen even zoeken in m’n archief. Eet je wel alles?
vega verder echt alles
Franse mayo is over het algemeen wat zuurder! Onder andere Jean Baton verkopen ze bij de supermarkt. Niet helemaal zuur, maar kewpie mayonaise vind je dan denk ik ook heel lekker!
Van ton heeft hele lekkere mayo, idd de Franse dan. Te koop bij Marqt en Crisp iig
Belgische mayonaise ook trouwens! D&L is geweldig (neem de Citroenversie voor extra zuurtje) en anders is die pot van Lidl met de groene dop ook een aanrader.
ik kwam er ooit achter dat jean baton een oer nederlands merk is en ze de naam van de oprichter (jan stok) hebben vertaald naar het Frans hahahahs
Toch even omdat dit het MastercheFF topic is. Weet je dat je heel makkelijk zelf mayo maakt met een staafmixer? Ik doe in een smalle hoge bak (kreeg ik bij de staafmixer) een heel ei (geen dooier), een scheut lekkere azijn of citroensap, een lepel mosterd, en dan schenk ik olie bij tot 200 ml (meestal zit ei, mosterd, azijn rond de 70/80 ml). Nog een beetje zout en peper en dan de staafmixer helemaal op bodem zetten en op de hoogste stand. Even de tijd nemen, zonder de staafmixer te bewegen. Pas als je merkt dat de laatste olie niet meer mengt met de mayo-emulsie mag je heel voorzichtig de staafmixer omhoog trekken. Is de mayo nog wat te vloeibaar, dan nog iets meer olie toevoegen, is het te dik, dan nog wat azijn. En het stijft nog wat op als je het koelt in de koelkast.
Je kunt het recept verder aanpassen, door verschillende olie te proberen (olijfolie is niet erg lekker, koolzaadolie is mijn voorkeur), door het lekkerste zuurtje te vinden (citroen of verschillende soorten azijn) door wat knoflook toe te voegen, een zoetje (ahornsiroop bijv).
Het is heel simpel en de meeste ingrediënten heb je gewoon in huis. En het blijft een week of 3/4 goed.
Ik gebruik dit recept, en nu ik dat weet, kan ik verder variëren.
Witte balsamico is lekker, of appelazijn, maar de lekkerste vind ik deze:
Hier nog een leuke uitleg over het maken van deze mayo. Ik gebruik alleen haar recept niet, want ik snap niet dat je een eidooier en water verkiest boven een heel ei (eigeel = water).
‘Een heel ei (geen dooier)’ Wat bedoel je daarmee? Ik snap dit niet haha. Zonder dooier is het geen heel ei maar alleen eiwit, toch?
Mayonaise maakt je traditioneel met alleen een dooier. Door in dit geval een heel ei te gebruiken maakt je met een staafmixer ook mayonaise. Lees het stuk “wondermayo” voor de uitleg waarom.
Ahaaa, zo bedoel je! Ik weet inderdaad dat je normaal alleen een dooier gebruikt maar was nu echt in de war Thanks voor de uitleg!
Kerst ga ik vieren met familie en het is de bedoeling dat iedereen wat eten verzorgt. Geen grote hoeveelheden (omdat zoveel mensen iets meenemen en omdat niet iedereen hetzelfde lust of mag eten).
Hebben jullie nog leuke ideeën voor kleine bijgerechtjes en hapjes die crowdpleasers zijn? Salades, soepen en hoofdgerechten zijn al geregeld, dus ik zoek vooral inspiratie voor nagerechten, bijgerechten en hapjes.
Ha wauw daar heb ik helemaal overheen gekeken. Dank voor de tip, ik ga het meteen doorlezen!
dit is geen mastercheFF waardig recept, maar ik wil jullie niet van mijn uitvinding onthouden! makkelijk, snel, goedkoop!!! redelijk wat knoflookteentjes snipperen, wat verse chilipeper snipperen, dat even aanbakken IN VEEL OLIE (knoflook mag best beetje krokant worden), dan een zak boerenkool erin dumpen tot crispy, en dat door je pasta gooien maak dit echt elke week haha
werkt ook goed met wat pesto/room/blauwe kazen
Iemand nog suggesties voor recepten met kimchi?
Heb een hele chinese kool verwerkt dusver een flinke pot staan.
Ik dacht zelf iig aan kimchi fried rice en kimchi tosti’s maar misschien heeft iemand hier nog goede suggesties?
basic maar vind pokebowl met kim chi zo lekker!
Kimchi bibim guksu, kimchi jiggea, koreaanse loaded fries
Google eens ‘kimchi cheese noodles’, extra lekker als je er een cured egg bij maakt vind ik
Verder inderdaad loaded fries, een broodje met bijv. buikspek en fijngesneden komkommer, gewoon simpel een roerei met wat kimchi erbij, eigenlijk kan het bij bijna alles haha. En bibim guksu is echt wel een aanrader!