kimchi jeon, kimchi fried rice, kimchi ramyeon en kimchi jjigae (liefst met oudere kimchi)
De inrichting van mijn keuken is inmiddels bezorgd en de apparatuur ook.
Binnen een dag of 3 zal ik de nieuwe koelkast in gebruik kunnen nemen en hoe truttig het ook is, ik zie er zó naar uit. Mijn huidige koelkast is 17 jaar oud, niet zo groot en verbruikt veel energie. Eens in de zoveel tijd zit er een ijsklont op de achterwand (aan de binnenkant) die weggebikt moet worden. En met een gezin van 3 is het, zeker na het doen van de weekboodschappen, enorm passen en meten. De rubbers zijn lelijk geworden, en de witte handgrepen zijn door invloed van zonlicht in de vorige woning gelig geworden.
Maar straks kan dat oude ding ein-de-lijk afgevoerd worden en kan ik een splinternieuwe koelkast in gebruik nemen die ook nog eens veel groter is. In mijn hoofd ben ik hem al aan het indelen. En omdat hij ingebouwd wordt in een kast zie je straks niet meer zo’n groot wit vlak in de keuken. Voor mij is dat helemaal nieuw en ik word er helemaal blij van.
Mogen we als het af is een fotootje van je keuken zien? Ben zo benieuwd.
Ja hoor, dat moet wel lukken. Kan nog even duren want het werkblad wordt op maat gemaakt, en heeft een langere levertijd.
Haha herkenbaar. Geniet nog dagelijks van mijn enorme koelkast, hiervoor hadden we zo’n middenmodel (dus geen tafelmodel maar ook geen normale hoogte). Uiteindelijk daar twee van, maar was super irritant. Nu alles in één koelkast met ijsklontjesmachine, echt genieten. Heb nu ook heeeel veel spullen in de vriezer, echt top want vroeger was het na 1 brood wel weer klaar. Maar straks kan ik ook lekker koken voor mijn kraamweken, echt zin in.
Mijn huidige is vergelijkbaar, een middenmodel dat prima was toen ik nog alleen woonde, maar nu niet meer. Het is elke keer weer real life Tetris om alles te laten passen. Rondom de feestdagen en verjaardagen is het helemaal dramatisch, want iets als een taart neemt veel ruimte in.
We hebben gelukkig wel een zuinige hoge vrieskast in de schuur, met allemaal lades. Die is ideaal voor vooruit koken, want je kan er de maaltijden fijn in stapelen. En brood past er ook uitstekend in.
Maar het huidige vriesvakje in de koelkast is om te huilen, met wat brood en zakjes erwten zit ie zo vol. Een ovenschaal lasagne past er niet eens bij dan.
Heerlijk inderdaad om vooruit te koken voor je kraamweken, dat ontzorgt enorm.
Het vriezerkoken dat ik de afgelopen tijd heb gedaan, is zoveel waard geweest. Ik ben echt niet vies van een keertje thuisbezorgd in het weekend, maar doordeweeks wil ik wel ‘gewone’ maaltijden die ook een beetje voedzaam zijn. Ik heb meerdere keren stamppot, pasta, rijstgerechten en soep gemaakt, en het is ideaal om die gewoon uit de vriezer te kunnen trekken.
Vanavond staat broccolistamppot op het menu met een vegaburger. Kan beiden in de oven dus geen omkijken naar.
Oh zo’n grote vriezer is ook heerlijk ja! Maar wel fijn om straks ook wat dingen te kunnen bewaren in de keuken. We hebben echt geen groot huis maar toen onze tweede koelkast en enige vriezer nog in de schuur stonden vond ik dat zo irritant.
Ohhh dat klopt! Als het regent mag ik naar de schuur sprinten en dat is irritant inderdaad. Fijn om dan in de keuken ook wat meer kwijt te kunnen.
De koelkast is geïnstalleerd en werkt.
Ik zal even moeten wennen aan de iets andere indeling maar dat komt wel goed. Zó veel meer ruimte, zo licht en overzichtelijk.
Het enige nadeel vind ik dat de Crystal Clear (en waarschijnlijk andere frisdrank maar die heb ik niet in huis) flessen niet staand in de deur passen, ze zijn net iets te lang. Dan kan je wel schuiven met de ‘deurbalkons’ (OMG hoe gaaf is dit woord, gelezen in de handleiding want ik had er nog nooit eerder van gehoord). Echter, als die deurbalkons te dicht op elkaar zitten, kan je daar niets meer in doen. Of je moet 1 van de 3 deurbalkons weglaten, maar die vind ik juist handig voor kleine potjes saus, jam, etc.
Dus ik kies er nu voor om Crystal Clear neer te leggen in de onderste lade van de koelkast.
Pakken Coolbest, melk etc passen gelukkig wel staand in de deur.
Wat zijn jullie favo maaltijden om in de vriezer te hebben liggen? Ik heb in mijn verlof vooruit gekookt voor de kraamweek. We hebben er 3 weken lang van gegeten en het was echt fantastisch. Ik trap dus af met mijn favorieten:
Miljuschka’s bolognesesaus - Alleen even pasta bij koken en kaas overheen raspen
Gehaktballetjes in rendangsaus - Even rijst bij koken
Kip in kerriesaus - Even rijst bij koken en voor de liefhebbers: ananas erdoor is ook lekker!
Orange chicken - Kip en saus los van elkaar invriezen, kip opwarmen in de oven en saus in een pannetje. Serveren bij rijst.
Quiche lorraine - In punten ingevroren
Alle soorten soep - Liefst met iets van linzen ofzo, zodat het lekker vult. Of dus een punt quiche erbij.
Nu met een kleine baby in huis blijft dit superhandig, dus komende week kook ik ook weer een paar dagen dubbele of driedubbele porties, zodat we weer een voorraadje opbouwen voor rommelige dagen met de baby. Ben ook van plan dit te gaan doen voor de periode dat ik weer aan het werk ga. Maar dat duurt gelukkig nog wel even.
Oh één van de dingen die ik deze week ga maken voor de vriezer is een vulling voor wraps, met kidneybonen en vega shoarmareepjes. Lijkt me ook mega handig om in de vriezer te hebben.
Mooie lijst! Ik mis nog stamppot (maar misschien vind je dat niet lekker). Boerenkool, hutspot, broccolistamppot, het werkt allemaal prima. Zowel in de oven als in de magnetron snel weer opgewarmd.
En lasagne, ik maak dan een ragu naar keuze en bouw de lasagne op (met ongekookte lasagnebladen) en die vries ik met kaas en al in, in een ovenschaal met deksel.
Die warm ik op in de oven, en als de bovenkant te snel gaat dek ik die af met aluminiumfolie.
Pannenkoeken, wraps enz. kun je ook prima invriezen.
Ik heb zelf ook wel gekookte peulvruchten in de vriezer.
Zelfgesneden wortel, brocolli en bloemkool vind ik ook handig in de diepvries. is een hele chille mix van groente die je overal doorheen kan doen. Zelf gemaakt een stuk goedkoper dan kant en klaar bij de ah.
@FrauHelga Toevallig van de week ook 3 porties stamppot boerenkool ingevroren! Lasagne vind ik inderdaad altijd ingewikkeld, want die vind ik niet lekker na een 2e keer oven. Maar jij vriest dus onafgebakken in! Dat is wel een goede tip. Zat zelf te denken om een paar van die aluminium bakjes te halen om ovengerechten in te vriezen, kan ik af en toe ook weggeven als kraamcadeau.
@Marquez Oeehh pannenkoeken! Dat is een goede! Die warm je dan gewoon op in de koekenpan?
Ik wil graag een keer zelf rotiplaten maken voor in de vriezer, iemand daar een goed recept voor?
Ben ik het mee eens, een tweede keer afbakken vind ik ook niet lekker. Maar ongebakken invriezen werkt uitstekend! We proeven nagenoeg geen verschil met een verse. Voor mijn keukenverbouwing heb ik meerdere lasagnes ingevroren en het was heerlijk om na een klusdag gewoon lekker eten te hebben.
Het kost alleen wel veel tijd om hem van diepgevroren loeiheet te hebben, en de kaas gaat dan weleens te vlug terwijl de binnenkant nog niet op temperatuur is. Maar dat is met wat aluminiumfolie opgelost.
Ik vries ze in in schalen met deksel, en die glazen schalen mogen dus zowel in de diepvries als in de oven. Lekker makkelijk.
Ik vind stamppot altijd zo nat worden na invriezen. Hebben jullie dat ook?
Daar heb ik alleen last van als ik het wil opbakken in een koekenpan. In de magnetron of oven heb ik dat niet.
Vraag die hier het beste past, denk ik.
Welke voedingsmiddelen bewaren jullie in voorraadpotten, en welke niet? Ik heb tot nu toe nog geen echt voorraadpottensysteem maar overweeg om zaken als koffie, rijst, cornflakes etc in dezelfde voorraadpotten te gaan bewaren. En dan als systeem waarschijnlijk Mepal Omnia of Mepal Modula. Maar ik vind het lastig om in te schatten hoeveel potten ik van elk model nodig heb.
Ik bewaar koffie, pasta, rijst, noodles, havermout, gedroogde peulvruchten, rozijnen, eigenlijk alles wel in een glazen voorraad pot. Voor de meeste heb ik een pot van 1 liter, daar past een zak pasta van 500gr wel in. Voor noodles en spaghetti heb ik 2l potten, de noodles die ik lekker vind passen daar eigenlijk niet in maar ik heb gewoon een stukje afgehakt haha. Het enige wat ik los bewaar zijn dingen die donker bewaard moeten worden, eigenlijk koffie ook maar dat staat in een donker hoekje dus ze accepteren t maar. Het komt er op neer dat ik alleen Japanse curry blokjes niet in een pot bewaar. Al heb ik wel nog een kastje met geopende zakken van vanalles omdat niet alles in 1 keer in de pot past lol
Ik ga binnenkort pork adobo maken voor zes personen. Weet iemand passende bijgerechten? Het is een soort dinnerparty, maar normaliter eet ik het gewoon met rijst en wil het nu ook een beetje balanceren met wat groentjes.
Edit: dacht aan boontjes met knoflook of broccoli, maar ben niet laaiend enthousiast nog
Wel met hutspot… helpt ook om het eerder te laten ontdooien en geen magnetronfolie te gebruiken
Ik zit met een hele zak puntpaprika’s uit een tgtg pakket. Zelf ben ik geen fan van (punt)paprika’s. Hebben jullie een lekker recept wat ik kan maken of waar ik het in kan verwerken?