Curry, stoofpotje, overschotel? Makkelijk voor te bereiden en easy
Heeft iemand hier goede recepten om te maken met mangopoeder (amchur)? Ik heb eens een zakje aangeschaft maar geen idee wat er mee te maken.
Het is geen ingredient om een gerecht omheen te bouwen maar iets wat je door eten doet om een zurige smaak te geven zonder citroensap te voegen. Bijv. om een curry af te maken.
Je kan het aan allerlei Indiase gerechten toevoegen. T is een beetje zoals sumak in gerechten uit het Midden-Oosten.
Ja dat weet ik inderdaad, maar bij wat voor curry’s zou het passen? Ik kook wel af en toe indisch, maar ben nog niet helemaal thuis in die keuken mbt smaakcombinaties etc.
Ik heb zelf nog nooit met amchur gekookt maar ik haal bijna al mijn Indiase recepten van Holy Cow Vegan, heb nog nooit iets van haar gemaakt wat niet superlekker was. Heb even gauw gekeken en ze heeft een paar recepten waar ze het in gebruikt, dus als ik het zelf in huis had zou ik een van deze recepten proberen:
Ziet er top uit, merci!
Ik heb gisteren weer eens zelf kruidenboter gemaakt! Ik vind het echt een aanrader, veel lekkerder dan uit de supermarkt en als de boter op kamertemperatuur is heb je het al in vijf minuten op tafel staan.
Iemand een tip voor de lekkerste granola? Wil zelf granola maken voor m’n moeder haar verjaardag. Ze houdt niet van kaneel, wél van allerlei nootjes, rozijnen, cranberries,… Het liefst iets met agavesiroop ofzo, ik koop zelf nooit honing dus zou wel handig zijn als ik het met agavesiroop kan!
Ohhhh welk recept heb je hiervoor gebruikt? Ziet er echt heerlijk uit!
Mijn eigen haha! 250 gram boter op kamertemperatuur laten komen, 5 teentjes knoflook schoonmaken en grof hakken.
Vervolgens doe je de gehakte knoflook met 20 gram peterselie, 20 gram bieslook en 10 gram basilicum in de keukenmachine en draai je het tot het iets fijner is. Vervolgens voeg je de roomboter toe en laat je het draaien tot het een samenhangend geheel is. Als laatste breng je het op smaak met peper en zout!
Klinkt goed, dank je wel!
Wat is jullie favoriete kookboek van Ottolenghi?
Eigenlijk vind ik al zijn boeken heel fijn! Het hangt er een beetje vanaf wat je zelf leuk/lekker vindt! In plenty vind je alleen maar vegetarische recepten, net als in plenty more. Ik vind zijn recepten sowieso erg fijn, echter, heb je over het algemeen wel veel ingrediënten nodig. Dat is dan weer het voordeel van Simpel, dat zijn hele smaakvolle recepten met wat minder ingrediënten dan je van Ottolenghi gewend bent.
Haha, sorry! In de openingspost was ik al bang voor verwarring, maar wees welkom
Ik ben binnenkort jarig en heb geen idee wat ik wil vragen. Hebben jullie nog onmisbare dingen voor in de keuken (geen grote apparaten)? Ik heb al een goed chefs mes + slijper + snijplank, en ik ga de vegetarian flavour Bible ook sowieso al vragen. Ik heb trouwens niks met kookboeken want ik ben fysiek niet in staat recepten te volgen
Microplane rasp(en)?
Mooie vijzel?
Sweet! Maar ik hou nog meer van bakken dan van koken.
Ik heb dus laatst een vijzel gekocht omdat mijn quarantaine hobby was om Indonesisch te leren koken. Maar tot nu toe heb ik al die currypasta’s, na 5 minuten vijzelen met weinig resultaat, in het keukenmachientje gegooid. Werkte prima. Die vijzel staat nu stof te happen…
Een microplane rasp/ zesteur, een limoen/ citroenpers (zo eentje van waar je een halve in doet en dan knijpen, echt zo ideaal), goed broodmes, staafmixer inclusief zo een bakje, goede pannen, fijne spatels, peper- en zoutmolen, verschillende plankjes voor vlees/vis etc. Een garde maar dan met rubberen kantjes, ideaal voor roux en bakken. Kan nog wel meer opnoemen, maar dit zijn de ‘kleine dingen’ die ik veel gebruik.