Samenvatting
Ik schrijf gewoon alles uit en wie weet heb je er iets aan:
Ingrediënten: rijst, zout, suiker, boter, amandelen, saffraan, rozenwater en vanille aroma
Okay 1e tip, ik zou heel klein beginnen of is het een grote club?
Want handiger zo om te kunnen oefenen voor de 1e keer. Dus gewoon beginnen met een kopje rijst. Hier haal je denk ik wel 3 kleine bakjes uit voor visite.
Eerst je (basmati, tilda kan allemaal) rijst wassen en dan met genoeg water zodat het de rijst dekt. Dus 3 kopjes water bijv.
Liefst minimaal 4/5 uur van te voren. Maar tip 2, je kunt het ook nu al klaar zetten, dan weet je zeker dat je rijst morgen middag genoeg geweekt en zacht is, en beter voorbereid zo.
Dan morgenochtend:
Water gooi je weg. En dan met je hand steeds een handje rijst pakken en de rijst fijn knijpen/masseren.
Dan zijn er verschillende opties:
de ene persoon maakt het net als pasta; laat eerst water koken en gooit daarna rijst erbij.
Maar mijn moeders aanpak was altijd: pan op hoge vuur, rijst erbij (wat al klein beetje zacht is) en dan 4 kopjes water langzaam erbij en heel goed roeren (met een houten lange lepel). Want later kan het een klein beetje spetteren dus goed dat je zelf niet verbrandt.
Een puntje theelepel zout erbij.
Het doel is om de rijst dan heel papperig te krijgen (hangt natuurlijk van heel veel af; soort pan, type fornuis). Denk aan havermout, vind het lastig om een tijds indicatie op te plakken. Je kunt heel klein beetje op een schoteltje doen tussendoor om te proeven.
Als je rijst goed papperig is, mag je vuur lager en moet suiker erbij:
schrik niet, volle 3/4 kopje suiker mag erbij. Echte zoetekauwen gooien soms ook 2 kopjes suiker op 1 kopje rijst als verhouding.
En dan een halve eetlepel echte boter (ongezout) erbij
Vlg stap; je kunt amandel schaafsel kopen, 2 eetlepels. Geeft een lekkere bite en smaak. Soms heb ik zin en week ik zelf van tevoren amandelen en schaaf ik het.
Oh ja: tussendoor een volle theelepel saffraan in een theekopje oplossen, heel heet water erop, denk aan 1/4e kopje en dat 2 uur even laten intrekken. Saffraan svp nooit droog in eten gebruiken, altijd een puree van maken eerst.
Mag daarna op de rijst, wat op lage vuur staat. Hier geeft het de mooie gele kenmerkende kleur. En kun je ook testen of je nog een beetje saffraan erbij moet gooien omdat het te weinig kleur heeft als het bleek eruit ziet.
Rozenwater erbij (1 eetlepel)
En dan als laatste stap:
Vanille aroma theelepel erbij, maar als je geen rozenwater hebt dan 2 theelepels aroma erbij
Zodra het klaar is, snel warm opscheppen want als het afkoelt, wordt het ook harder en moeilijker opscheppen.
En dan qua substantie: het mag dik zijn als een romige vla, niet te waterig maar ook zeker niet te dik. Beetje fluffy pap
Dit is wel een gerecht wat door 10 personen toch 10x anders uitpakt, dus er kan ook weinig mis mee gaan denk ik, hoop ik haha