Meer offline

nav Sophie in de mentale kreukels (nu op npo3) maar ook een app geïnstalleerd om m’n telefoongebruik te tracken, vrees dat het gênant veel is :anguished:

Ik heb een tijd geleden alle meldingen van facebook en instagram uit gezet, dus ik zie pas of iemand me getagd heeft als ik de app open, en dat geeft me veel rust. Nu wil ik nog een stapje verder dus ik ga een app downloaden om te zien hoeveel tijd ik op mijn telefoon besteed, ben er bang voor…

Omg ja ik heb al een tijdje zo’n app en het is zó confronterend. Ik zit soms als ik 's ochtends op mijn werk aankom of in de UB zit al op de 40 minuten. Ik eindig vaak met úren per dag. Ik had echt al een miljoen boeken gelezen kunnen hebben in mijn leven.

Ik vind het aan de ene kant ook zo confronterend, zo’n app. Maar ik doe er weinig aan. Vind het soms ook heel lekker om op YouTube te zitten. Maar dan heb je op een gegeven moment niets meer te kijken en ga je maar wat zoeken… Daar wil ik vanaf. Ik wil dan echt stoppen en wat anders gaan doen.

Ik merk ook dat ik me de laatste tijd niet meer goed voel met zoveel online zijn en dat ik haast niet meer niks kan doen. Dus ik wilde het ook echt aanpakken.

Ik heb maar een aantal regels voor mezelf op gesteld en daar kan ik me tot nu toe redelijk aan houden!

Ik vind dit ook erg lastig, mijn smartphone zou ik weg kunnen doen maar dan zit ik weer meer op mijn laptop dus dat heeft niet zo veel zin. Mijn laptop wegdoen kan echt niet wb. werk en studie. Ik merk wel dat als ik mijn telefoon uitdoe ik 'm niet zo mis zolang ik iets anders doe. Als ik met anderen ben is het niet lastig, maar uit discipline niet zinloos online zijn is zo lastig. Ik vind tekenen leuk, en als ik eenmaal bezig ben veel leuker dan al die onzin sites maar er aan beginnen als ik thuiskom doe ik niet. Dan ga ik toch ff achter mijn laptop en dat effe wor dan toch urenlang. Als ik er van geniet niet erg, maar het is een soort slechte gewoonte, echt een soort verslaving, toch doorgaan ondanks dat ik me veel beter voel als ik iets echt leuks ga doen.

Ik heb een tijdje de sites die ik wou zien opgeschreven voordat ik erheen mocht, dan moest ik de moeite doen om het uit te schrijven en dan bedacht ik mij vaak alsnog want hoe boeiend is die site nou. Dat werkte maar tijdelijk helaas.

  • Op mijn werk niet op mijn telefoon, alleen in de pauze
  • Na het avondeten niet meer op de laptop, telefoon of computer om te forummen of instagram oid. Ik mag telefoon dan alleen gebruiken voor whatsapp en laptop alleen voor tv kijken of netflix oid, niet meer om doelloos te internetten. Doelloos internetten mag dus alleen even dat uurtje na werk en voor het eten en dan merk je pas HOE VEEL onzin je normaal zat te kijken en hoe veel uren dat opvulde
  • Na 10 uur 's avonds telefoon weg
  • Algeheel telefoongebruik onder de 2 uur per dag houden
  • Niet op mijn telefoon op momenten dat ik me ‘verveel’. Dus in het OV, op de wc, of tijdens het wachten mag ik hem niet meer pakken
2 likes

Heb net Flip DND geïnstalleerd, dat is een app voor Android die ervoor zorgt dat je telefoon automatisch op Niet Storen wordt gezet wanneer je hem ondersteboven neerlegt. Wanneer je hem weer omdraait dan krijg je dus wel weer meldingen. Wanneer je dus niet afgeleid wilt worden door notificaties, maar ze ook niet handmatig uit wilt zetten is dit wel een heel handige app!

2 likes

Oh handig! Maar krijg je dan ook geen telefoontjes binnen? Of kan je dat dan wel weer instellen? (ja die angst om iets belangrijks te missen blijft toch, maar als het al zou beperkt worden tot echt dringende telefoontjes…)

Nee helaas, een android telefoon. Ik ga eens kijken of die opties ook mogelijk zijn op mijn telefoon, thanks! :blush:

Bij Android kun je dat ook instellen met die favorieten!

2 likes

Ik ben ook bezig met het meer offline zijn. Merk dat de afgelopen tijd Whatsappen me erg tegenstaat omdat mensen zo snel reactie verwachten. Als ik niks terug app even, krijg ik gelijk een bericht erachter aan. Geeft me zo’n beklemmend en gecontroleerd gevoel. Vreselijk.
Heb geen zin meer in het geleefd worden door mijn telefoon. Maar het is wel moeilijk, ik kijk er wel echt heel veel op. Vooral instagram en het forum zit ik mega veel door te scrollen.

Ik heb voor de zomer een paar maanden whatsapp verwijderd en vond het aan de ene kant heel fijn en aan de andere kant heel onhandig. Ik deed het vooral omdat ik me zorgen maak over mijn privacy en om aan alle groepsapps te ontsnappen. Het is voor je contactpersonen totaal niet duidelijk dat je geen whatsapp meer hebt (ze kunnen je gewoon nog berichtjes sturen) maar hierdoor kreeg ik wel veel minder berichten van mensen die ik maar vaag kende dus dat vond ik wel fijn. Ik heb het uiteindelijk wel weer geïnstalleerd omdat ik best veel met internationale studenten omga (zonder Nederlands nummer) en dan wordt smsen best wel duur. En foto’s sturen is ook niet zo fijn via sms. Ik gebruikte wel andere apps maar heb niet echt veel mensen kunnen overtuigen die ook te installeren. Ik vind het gewoon echt stom dat je bijna wordt gedwongen om een bepaalde app te gebruiken omdat communiceren anders zo lastig wordt. Ik heb nu wel de meeste van mijn contactpersonen geblokkeerd en zit maar in een groep en ik hoop dat ik het ooit weer kan verwijderen haha.

1 like

Ik ging naar bed met mijn telefoon en ik stond weer op met mijn telefoon. Als ik 's ochtends wakker werd had ik slaapdronken al alle apps geopend. Mijn telefoon was ook mijn wekker, dus moest ie wel in de buurt liggen. Maar ik heb sinds gisteren een wekkerradio en laat mijn telefoon ‘s nachts in de woonkamer liggen en het is heerlijk. Het is zoveel fijner wakker worden met gebrabbel van de radio dan het bekijken van alle nieuwe instagram posts binnen een minuut :’)

4 likes

Dit is echt een goed idee! Ik zit namelijk ook vaak 'savonds op mijn telefoon terwijl ik al in bed lig. Soms gewoon echt nog uren terwijl ik gewoon moet slapen. Vervolgens is mijn vriend allang in slaap gevallen en snurkt hij en kan ik daar weer niet doorheen slapen…Ik ga ook een wekker kopen denk ik.

Overigens voor mensen met een Iphone, die nieuwe IOS12 biedt best veel mogelijkheden om het offline zijn te verbreden. Je kan je telefoon op een soort van lockdown toestand zetten en dan kan je dus niets doen. Verder is het ook zichtbaar hoeveel tijd je spendeert op je telefoon, hoelang je bepaalde apps gebruikt, hoevaak je hem oppakt en ook hoeveel meldingen je binnen krijgt per dag/week/app. Pfoe dat is confronterend zeg…

1 like

Precies dit, kan ook niet goed uitleggen aan mezelf waar die behoefte vandaan komt om continu met mijn telefoon in de hand iets te doen. Zelfs zoiets simpels als even tandenpoetsen gaat soms zelfs met mijn telefoon in mijn hand.

2 likes

fyi: topic over verantwoord sociaal mediagebruik is samengevoegd met dit topic omdat het hetzelfde onderwerp had.

1 like

Ik ben hier de laatste tijd weer best wel mee bezig geweest dus ik wilde even wat dingen delen:

  • Ik heb sinds een paar maanden een ereader en dat maakt zoveel uit met hoevaak ik op mijn telefoon zit. Hij is klein dus zit bijna altijd in mijn tas dus als ik nu op de trein moet wachten ga ik meestal een boek lezen i.p.v. op mijn telefoon kijken
  • ik heb hier op het forum best wel wat categorieën/tags/topics op negeren staan en dat maakt heel veel uit hoeveel tijd ik hier doorbreng. Er zijn best veel topics die ik eigenlijk helemaal niet zo boeiend vind maar toch blijf lezen omdat ze in mijn lijst verschijnen en dat kost toch eigenlijk best wel veel tijd.
  • ik vind de nosurf reddit pagina erg interessant, soms wel erg extreem met bijv. mensen die thuis helemaal geen internet meer hebben maar ook heel veel mensen die gewoon minder op hun telefoon willen kijken
  • via nosurf kwam ik vandaag 2 leuke filmpjes tegen:

Laatste heb ik nog niet helemaal gezien maar vind ik al wel er boeiend.

  • Ik was een paar weken geleden op wandelvakantie en toen was ik de hele dag buiten met weinig internet en het was zo fijn. Maar ik vind het dan zo jammer van mezelf dat ik thuis meteen weer verder ga met YouTube en Netflix.
  • oké ik bedenk me net dat ik YouTube en Netflix ga deïnstalleren op mijn iPad (die wil ik vooral gebruiken voor de krant en aantekeningen) zodat ik daar altijd mijn laptop voor moet aanzetten (heb de apps niet op mijn telefoon staan).
4 likes

Ik heb mijn vriendenlijst op Facebook drastisch uitgedund. Al die updates van mensen die ik nooit meer (wil) zie(n). Hoop dat ik daardoor minder vaak op Facebook ga zitten.

ik heb ongeveer een half jaar geleden

  • Facebook verwijderd
  • Insta verwijderd

maar nu vul ik de tijd die ik eerst daar spendeerde extra bij dit forum? oke toegegeven veel leuker dan insta en fb, maar alsnog, ik wil niet zoveel online. zeker sinds m’n stage voorbij is en ik geacht wordt af te studeren en het uit is met m’n vriend spendeer ik hier zoooo veel tijd. lees haast ieder bericht, zelfs wjakw bijhouden kost me geen moeite.

toen ik net was verhuisd had ik nog geen internet thuis en dat dwong me de deur uit te gaan, dat was eigenlijk wel goed. misschien moet ik m’n laptop gewoon eens een tijdje bij een vriendin laten en dan het internet op m’n telefoon uitschakelen? ben wel benieuwd wat ik dan met m’n tijd ga doen!

2 likes