Meer offline

Hi dames,

Ik ben verslaafd aan mijn telefoon en laptop. 24/7 ben ik online en beschikbaar. Ik neem mijn telefoon mee als ik ga slapen, naar het toilet en als ik aan het werk ben.
Het is een gewoonte geworden om door Facebook en instagram te scrollen, fora te bezoeken en stomme youtube filmpjes te bekijken.
Ik probeer steeds minder op mijn telefoon te kijken, maar ik doe het nog steeds vaak uit automatisme, maar ook omdat ik niets beters te doen heb.
Ik heb echt geen idee wat ik anders zou kunnen doen? Ik ben vrij introvert en werk fulltime, dus ik heb vaak ook geen zin om heel sociaal te doen, na mijn werk en grijp dan snel naar mijn laptop.

Ik ben benieuwd of er andere zijn die ook hiermee struggelen?

7 likes

Ja ik! Ik zit alsmaar op mn telefoon de hele dag door en word ook onrustig als ik mn telefoon niet in de buurt heb. Daarbij is mn telefoon ook jaren mijn “connectie” geweest met mijn vriend, we zagen elkaar weinig maar appten wel altijd de hele dag door bijvoorbeeld.
Ik merk ook dat ik echt moeite heb om alleen tv te kijken of een boek te lezen zonder de hele tijd op mn telefoon te kijken


Tegelijkertijd heeft het feit dat ik er zo vaak op kijk er wel voor gezorgd dat ik heel snel actie heb kunnen ondernemen toen er iets met mn broertje aan de hand was, dus ik zou ook bang zijn zoiets dan te missen. Vind het heel lastig!

1 like

Hoi! Ik heb in januari mijn smartphone weggedaan (was een ‘challenge’ van mijn nichtje) en ik ben er echt gelukkiger van geworden. Heb nu een domme telefoon waarmee ik alleen maar kan sms’en en bellen. Misschien kunnen jullie proberen om hem soms bewust in je tas/op tafel te laten liggen en te wennen aan dat ongemakkelijke gevoel dat je kan krijgen als je je telefoon niet in je handen hebt?

Ik merk zelf dat ik als ik thuis ben vaak ter ontspanning mijn laptop pak, terwijl ik veel meer kan genieten van ‘offline’ vrije tijd. Dus ik ga proberen daarin te minderen. :slight_smile:

8 likes

Ik heb twee weken geleden mijn Instagram verwijderd. Een paar maanden daarvoor ook al met Facebook gedaan. Blogs checken ‘mag’ ik niet meer op mijn telefoon. Het enige wat ik nog doe is dit forum, maar ik merk dat ik vind dat ik alsnog te veel op mijn telefoon zit. Dus ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik alleen nog op dit forum mag achter de computer (dus op werk :wink: of 's avonds als ik thuis ben). Ik wil gewoon echt niet meer zo veel met dat ding in mijn hand.
Ik was bang dat ik Instagram nog wel zou gaan missen, maar echt geen Ă©Ă©n moment gedaan.
Heb er trouwens wel lang over getwijfeld, want ik haalde ook altijd veel inspiratie van Instagram en vond het ook gewoon echt heel leuk. Maar uiteindelijk overheerste toch het ‘ik wil minder online’ gevoel.

Ik vind het heerlijk om een boek te lezen, buiten een wandeling te maken, creatief bezig te zijn (tekenen, met waterverf aan de slag/kalligrafie/ etc.) Ik merkte zelf dat het echt een kwestie was van doen. Dus echt wegleggen die telefoon en papier en verf pakken (of een boek). En in het begin was dat stom, want ik vond dat ik niet kon tekenen/kalligraferen/etc. maar het is oefenen oefenen en oefenen en dan ben je opeens twee uur verder en heb je niet op je telefoon gezeten.

4 likes

Ja! Maar het lukt me nooit, omdat ik bang dat ik het dan weer ga missen. Ik vind het verwijderen van bepaalde sociale media accounts ook weer zo definitief. Maar het lijkt me wel fijn om ook meer dingen offline te doen. Vaker een boek lezen bijvoorbeeld. Dat lukt me soms wel maar de laatste tijd dus helemaal niet.

1 like

Bij mij heeft het heel erg geholpen om de apps niet meer allemaal te hebben. Ik kijk nu nog wel eens op facebook op mijn telefoon, maar dan moet ik naar het browser en dat is toch minder fijn. Op mijn werk spreek ik af met mezelf dat ik maar een bepaald aantal keer mag kijken (ligt een beetje aan de dag en mijn humeur, maar bijvoorbeeld vijf minuten per uur). Ik stop daar dan heel bewust mijn telefoon in mijn tas, zodat ik hem er minder makkelijk bij pak. Ook neem ik hem bewust niet mee naar de wc. Dit soort regeltjes helpen mij en dan wen ik er ook langzaam aan om minder te kijken. Ik vind het nu juist leuk dat ik echt wat bij te lezen heb en niet tien keer dezelfde foto’s of berichten zie.

1 like

Ik denk dat het ook een soort van het jezelf aanwennen is, dus ‘gewoon’ gaan zitten met een boek en de drang om je telefoon te grijpen te weerstaan. Op den duur wordt het dan makkelijker vind ik (en hoop ik dus ook voor jou). :sweat_smile:

1 like

Het heeft mij geholpen om een app te downloaden die bijhoudt hoeveel je op je telefoon zit (zoals moment) en hierdoor schrok ik best wel van de tijd en heeft het me wel geholpen om mijn telefoon minder te gebruiken.

2 likes

Ik ben er zo eentje die haar telefoon altijd op stil heeft staan en wegens fomo continu check of het meldingslampje niet brandt en of ik nieuwtjes heb. Ik merk dat ik rustiger ben als ik mijn telefoon buiten werk om op geluid heb staan, dan heb ik ook de drang niet om tussendoor er op te kijken in de angst dat ik een appje of telefoontje mis. En is er een appgroep waarin ze keihard spammen dan zet ik die op mute. Wil ook niet de hele avond door piepjes en geluidjes hebben.

4 likes

Ik heb instagram helemaal verwijderd en Facebook de app. Dat scheelt al heel veel. Whatsapp gebruik ik alleen met Mn vriend en ouders.

Op mijn werk is het Zero tolerance beleid wat betreft telefoons en het is ietsje minder streng aan t worden, maar dat helpt wel echt. Hij zit gewoon in Mn tas. Merk wel dat vriendinnen het irritant vinden omdat ik laat of niet antwoord maar vind dat ze ook best kunnen bellen anders.

1 like

Ik heb hetzelfde probleem.
Al moet ik zeggen dat ik vergeleken met vorig jaar aardig op weg ben. Ik heb toen mijn facebook verwijderd en omdat het zomer was had ik voldoende afleiding. Dit jaar heb ik mijn instagram ook verwijderd, dit valt me zwaarder, ik kijk nog iedere dag ‘even’. Ik scroll minimaal anderhalf uur per dag, wat echt diep triest is en door instagram krijg ik veel dingen niet gedaan. Ik wil dus ook van deze verslaving af!
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van verwijderen en afleiding zoeken, bij facebook is het me gelukt, nu insta nog.
Ik mis facebook helemaal niet, ik heb minder contact met mensen waar ik al oppervlakkig contact mee had. Ik mis af en toe een bepaalde hype of grappig filmpje. Maar mijn wereld is niet ingestort.

5 likes

Precies! Een vriendin zei ‘dan kan ik je niet meer taggen in filmpjes’ waarop ik zei dat ze dan maar moest whatsappen.

2 likes

Ik merk juist dat ik niet verslaafd ben aan Facebook en Instagram, maar aan Whatsapp. Ik check continu of ik berichten heb. En als ik die niet heb ben ik meteen vet teleurgesteld.

Wat ook fijn is om echt op zoek te gaan naar andere prikkels, fijnere prikkels. ikzelf heb bijvoorbeeld tijdens een wandeling (echt wandelen om het wandelen) weinig behoefte aan m’n telefoon omdat ik om me heen wil kijken of juist even wil nadenken en dat werkt dan door wanneer ik thuis ben

2 likes

Ik kan makkelijk zonder mijn telefoon als ik met andere mensen ben, maar als ik alleen ben heb ik een haat-liefde-verhouding met dat ding. Heb sowieso bijna alle meldingen uitstaan, behalve van chat-apps. Baal er vooral van dat ik niet rustig meer een boek kan lezen.

5 likes

Ironisch genoeg herken ik me hier veel te sterk in. Ga ik een forum lopen beheren ook nog.

9 likes

Ja!

2 likes

Ik heb vandaag besloten dat ik vanaf nu mijn laptop 's avonds uit ga zetten zodat ik niet 's ochtends er meteen weer achter ga plakken, maar hem pas als ik ga werken aanzet.

5 likes

Heel herkenbaar. Op mijn werk zit ik achter de computer. 's Avonds vaak weer en in de trein, op de bank en in bed kijk ik op mijn telefoon. Ik zet hem wel vaak op niet storen, maar volgens mij kijk ik daardoor alleen maar meer. Mijn vriend is ook graag met zijn telefoon bezig en daardoor houden we elkaars gedrag in stand. In theorie weet ik wel hoe ik moet minderen (ha ha), maar in de praktijk is het lastig.

5 likes

Ja, dit! En ook de andere reacties zijn heel herkenbaar. Ik hield vroeger zĂł van lezen. Ik ben nu al minstens een jaar niet in de bibliotheek geweest. Terwijl ik weet dat ik er zo van kan genieten om me in een boek te verliezen. Ik heb ook andere offline bezigheden in huis gehaald zoals een kleurboek en puzzels, maar ik doe het gewoon niet. Die telefoon is zo verleidelijk :frown: